Två favoriter

Har i helgen testat många kajaker, en del kortare tid och en del lite längre. Tyvärr bara på slätvatten. Letade febrilt efter båtdårar som kunde göra några vågor, de brukar ju alltid finnas när man inte vill ha dem.

De två favoriterna var, P&H Cetus och Tiderace Xcite. Båda var oerhört lättsvängda, lugna i sitt beteende för en nybörjare utan för den skull vara tråkig. Jag satt bra i båda, lite bättre i Xcite eftersom den hade pyttelite mer volym för benen. Bra kvalitet! Nackdelen med båda var priset, suck! ;-)

Andra jag testade var:

P&H Capella 167
Väldigt lik Cetus i vattnet men med lite för stor volym för benen. Annars en väldigt trevlig kajak.

Artisan Millennium Exp.
Mkt större i sittbrunnen än de andra jag testade. Lite för stor för min smak. Dock fin kajak som gick fortare än ovanstående. Inte lika lätt att svänga som ovanstående. Lite mindre initialstabilitet n ovanstående. Rejäl kvalitet.

Tahe Sespirit.
Lättsvängd och bra fart, men med aningens för liten sittbrunn för mig. Fin kvalitet för att vara i den lite billigare prisklassen. Skulle vilja testa Oceanspirit som bör ha större volym i sittbrunnen, dock fanns den inte inne.

Zegul550.
Bättre initialstabilitet än vad jag trodde. Trevlig kajak som var snabb, men mina ben blev alldeles för raka.

Tahe Reval
Stor sittbrunn, lite för stor men satt bra ändå när man väl paddlade. Dock kändes den som att den låg på vattnet istället för i. Troligtvis helt annan kajak om man packade den. Kanske en Midi skulle passa mig bättre, men den fanns inte att testa.

Som sagt är jag nybörjare och detta är mina snabba reflektioner, så ta det med en nypa salt.

Jag är också lite nyfiken på skillnaden mellan Xcite och Xplore. Jag är som sagt 180 och väger 95. Gillade dock Xcite så jag kanske inte behöver en längre/större kajak.

Mvh
frega
 
Fler testade kajaker

Imponerande många kajaker.

Om det är ok så hakar jag på med två provpaddlade kajaker: Reval Kayaks Cruiser och Commander. Här de färska intycken:

Cruisern är lätthanterlig, trygg, väldigt effektivt roder och det går att hålla bra tempo i den. Längd 5,25 meter, bredd 0,57 (uppe bakom sittbrunn).

Commandern blev jag väldigt förtjust i. Kände mig trygg i den men det var under dagens lugna förhållanden.
Den skar som en kniv genom vattnet och det känns som att det går att hålla hög fart under lång tid. Förstår inte hur den ändå kan vara så lättsvängd, min Barracuda är som en ångare i jämförelse. Längd 5,70 m, bredd 0,57. Kan tyckas lång men är väldigt lätthanterlig.

Satt mycket bra i båda.

Provade paddel också:
Bracsa FW var en 'snärtig' paddel, det kändes som det gick att hålla hög frekvens tack vare att den går så kvickt ur vattnet.
Epic som jag kör med nu är lugnare och något tyngre i aktionen. FW:n kan jag tänka mig som ett bra komplement på långtur.

Mvh
Gösta
 
Finns en del trådar här med info kring xplore/xcite men här kommer lite mer.

Äger själv en xplore och stod som så många andra i valet och kvalet mellan den och en xcite. Har paddlat båda och sett dem sida vid sida många gånger så några skillnader. Xcite har lite mer rocker och är mer flatbottnad. Tillsammans med att den dessutom är en kortare kajak gör det den lite mer lättmanövrerad, mer anpassad till lek, surf, rockhopping etc. Inte för att xplore på något sätt är trög, jag har ju paddlat den mycket i såna förhållanden men xcite är ju än mer anpassad för "lek". Sitter som en kung i båda så den saken var för mig lika.

Det som fällde avgörandet var ju att jag också gärna gör en och en annan långtur. Möjligheten att enklare få med mig packningen plus att de ovala luckorna gör det enklare att packa fick mig att välja xplore, bekvämlighetsaspekten på tur helt enkelt.

Jag resonerade som så att jag ville ha en allroundkajak som lätt sväljer det jag vill ha med mig men som ändå olastad känns kul att ta ut i stökigare förhållanden. Så långt fyller xplore den kravspecen. Sen var min tanke att komplettera flottan med en mer renodlat kompromisslös lekkajak, gärna i plast och i år slog jag till på en sådan, P&H Delphin som funkar att få med sig packning för en helg i men inte mer. Den är å andra sidan helt underbart rolig i surf, rockhopping och i andra sådana miljöer som jag gärna paddlar i.

Om valet står mellan xplore och xcite och du på sikt har tänkt att som jag komplettera med en mer renodlad lekkajak, välj xplore. Om du bara tänker dig en kajak, om du känner att packvolym inte är ett problem och om "lekegenskaperna" är viktiga, välj xcite.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.