Provpaddlardag?

Under hösten börjar jag fundera på vad jag skall försöka mig på under nästa paddelsäsong. Kommer jag kunna delta i någon utmanande tävling. Vad måste jag förbättra. Hur lägger jag upp träningen och vad skall jag sitta i för kajak? Lagom utmanande, lite väl kittlande eller trygg och go i alla väder?
Jag skulle vilja träffa andra paddlare för att prova varandras kajaker, dela erfarenheter, för att få en bredare bild och förhoppningsvis nå någon insikt.
Kajakprovardagen skulle kunna genomföras i slutet av september någonstans i närheten av Tjörn, gärna vid en sandstrand/flytbrygga, med lugnt vatten men närhet till vågor och parkeringar.

Jag tar med mig en Struer Hunter och en Zedtech Cayenne.

Är det någon som vill vara med?
Andra förslag?
 

Bilagor

  • HunterUtsida.jpg
    HunterUtsida.jpg
    35 KB · Visningar: 1,740
Jag är på med en Black Pearl och en Kavat dvs hemmabyggen. Ska prata runt lite med paddelkompisarna här på Orust också:)) Vad tror du om iden att sälja/byta paddelprylar som inte används längre när man ändå träffas?? /Marcus Gunnarsson.
 
Sitter vi i den perfekta kajaken?

Visst finns det väl fler som är nyfiken på någon eller några kajaker. Slår jag runt så fort jag sätter mig i en tävlingskanot? Är det hur lätt som helst att rolla en Black Pearl? Är det någon fördel med en rotationssits. Skulle jag komma ut på vattnet fler dagar i veckan om min kajak vägde 12 kg?

Lördagen den 2 oktober klockan 10.00 i Skärhamn på Gråskärsbadet (vid Nordiska Akvarellmuseet) tänker vi träffas och provpaddla och kanske bada ;-)
Det finns en långgrund sandstrand, flytbrygga, skyddade vatten, nära till parkeringar och bara 1 km till utsidan och vågor. Dessutom en vacker liten skärgård och nära till matställen.

Välkomna!
 
Grymt bra initiativ Putte! Tyvärr har jag ingen möjlighet att själv närvara =(
Hade varit riktigt kul & spännande att prova din Struer.
 
Tror jag kan komma med några långa snabba vita kajaker (Extreme type-R + Commander type-S)
å några vingpaddlar om det skulle vara intressant ;)

/Janne
 
Det vore mycket roligt att få prova långa vita...

och snabba vingar. Naturligtvis skulle det förhöja stämningen i allafall för mig. Janne du är hjärtligt välkommen.

Synd att du inte kan Leif. Det kanske blir någon annan gång. Den långa svarta vore också spännande att välta med.

Mvh/Patrik
 
Den långa svarta är överraskande stabil i förhållande till hur trådsmal den är, så den välter du inte så lätt med som man kan tro =)

Du får gärna komma upp till Uddevalla och prova den vid tillfälle om du är nyfiken.
 
Du kan få köpa min långa Ocean X så är ditt sökande över Patrik ;-)
Den är till salu, men-men, CoG är ju viktigt i alla avlånga, tänker osökt på din baktungt packade båt under Orust Runt :)
Kanske jag kan övertala Leif om att få "låna" den svarta och dyka upp...
Jag vill också prova den rankaste av de långa vita Janne.

Anders
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.