Unna Räitastugan

Vi planerar sommarens fjällvandring och har tänkt oss att gå mellan stugorna. En idé som vi har är att vandra trepassleden och vi funderar över om det är möjligt att övernatta i Unna Räitastugan.
På kartan är det markerat att den endast har 4 bäddar, men är det någon som har varit där nyligen och vet i vilket skick den är? Finns det någon utrustning att låna i en sådan stuga så som det finns i STFs bemannade stugor?
 
Vi planerar sommarens fjällvandring och har tänkt oss att gå mellan stugorna. En idé som vi har är att vandra trepassleden och vi funderar över om det är möjligt att övernatta i Unna Räitastugan.
På kartan är det markerat att den endast har 4 bäddar, men är det någon som har varit där nyligen och vet i vilket skick den är? Finns det någon utrustning att låna i en sådan stuga så som det finns i STFs bemannade stugor?

Jag vandrade förbi 2008. Det är en så kallad prismastuga. Bäddar kan man inte tala om. Det finns två britsar i stugan. Tre får plats om en ligger på golvet. Vill man rymmas fyra får man trängas. Någon utrustning utöver britsar, en kamin och en hink vill jag inte minnas att det fanns. Några ljus kanske. Samt en gästbok.

IMG_0279.jpg

Unna Räitastugan i morgonskrud.
 
Om ingen varit där och knyckt grejer på sistone skall det även finnas några kokkärl, såg, yxa och -- förhoppningsvis -- lite ved.

Angående skicket kan den nog klassas som "renoveringsobjekt" (som det brukar heta), men vissa smärre insatser har gjorts, så så länge man inte är överkänslig för drag duger den nog. :)
 
Det är en MYCKET härlig stuga och bör helt klart vara på "Visit-before-you-die" listan.

Platsen känns surrealistisk och karg. Glaciärsjön är att likna vid helig. Stupet näraintill ger en extraordinär vy över Unna Räitavagge.

Det är som sagt två britsar, och när jag var där 2006 så fanns det dessutom ett litet bord, en kamin, en bandsåg och en hög björkar som låg intill stugan. Dass fanns också men utan dörrar.
 
Skicket är väl som sagt sådär men helt okej att övernatta i; man har ju tak över huvudet. Dock så ska man inte räkna med att den är "ledig" men även om man får tälta kan man ju slänga in lite grejer på tork och värma sig lite vid kaminen om man behöver.
Dasset har dock sett sina bättre dagar och det kändes som risken att trilla igenom var överhängande senast jag var där i september förra året.

Tycker det är jäkla synd att det förfaller. Det borde inte handla om några större pengar att flyga upp lite material eller köra upp med skoter på vintern och sen snickra lite några dar.

Samma med prismastugan i Kaskasavagge som helt saknar dass just nu.
 
Tycker det är jäkla synd att det förfaller. Det borde inte handla om några större pengar att flyga upp lite material eller köra upp med skoter på vintern och sen snickra lite några dar.

Och många med dig. Jag tjatar regelbundet om saken -- med samma förslag -- i varje stugvärdsrapport, så till slut kanske... ;)

Samma med prismastugan i Kaskasavagge som helt saknar dass just nu.

Den hör dock så vitt jag vet till det statliga ledsystemet (Unna Räita ägs liksom Mårma av STF), så då är det Länsstyrelsen man måste på -- och vi vet ju hur mycket pengar de brukar ha till fjällförvaltning...
 
Unna Räita i juli 2008

Jag var till Unna Räitastugan i juli 2008. Följande bilder kan kanske vara till vägledning om utrustningen och skicket som stugan befinner sig i. Enligt mig är renoveringsbehovet stort. Dåvarande(2008) stugvärden i Nallostugan skulle eventuellt starta upp en intressegrupp som skulle kallas "Unna Räitastugans vänner" eller något liknande. Syftet med gruppen var försöka förmå berörda parter att renovera stugan samt att samla in pengar till detta. Ett mycket gott syfte som jag naturligtvis stöttar. Har tyvärr inte hört något mer om denna aktion kom igång eller inte. Är det möjligen någon på forumet som vet?
Hur som helst håll till godo med bilderna!

God tur!
Lars Östlin
 

Bilagor

  • IMG_0099.jpg
    IMG_0099.jpg
    91.5 KB · Visningar: 2,758
  • IMG_0100.jpg
    IMG_0100.jpg
    72.9 KB · Visningar: 2,250
  • IMG_0101.jpg
    IMG_0101.jpg
    120.8 KB · Visningar: 2,329
  • IMG_0102.jpg
    IMG_0102.jpg
    95.8 KB · Visningar: 2,230
  • IMG_0103.jpg
    IMG_0103.jpg
    106.3 KB · Visningar: 2,206
  • IMG_0104.jpg
    IMG_0104.jpg
    55.2 KB · Visningar: 2,389
OT

Jag gjorde en snabbgoogling men hittade inget om "Unna Räitastugans vänner". Det skulle jag mer än gärna stötta.

Mvh
Peter P.

Jag var till Unna Räitastugan i juli 2008. Följande bilder kan kanske vara till vägledning om utrustningen och skicket som stugan befinner sig i. Enligt mig är renoveringsbehovet stort. Dåvarande(2008) stugvärden i Nallostugan skulle eventuellt starta upp en intressegrupp som skulle kallas "Unna Räitastugans vänner" eller något liknande. Syftet med gruppen var försöka förmå berörda parter att renovera stugan samt att samla in pengar till detta. Ett mycket gott syfte som jag naturligtvis stöttar. Har tyvärr inte hört något mer om denna aktion kom igång eller inte. Är det möjligen någon på forumet som vet?
Hur som helst håll till godo med bilderna!

God tur!
Lars Östlin
 
OT

Jag gjorde en snabbgoogling men hittade inget om "Unna Räitastugans vänner". Det skulle jag mer än gärna stötta.

Mvh
Peter P.

Jag skulle också gärna bidra.

Men hur är det förresten med Mårma-stugan? Jag har inte varit där sedan 2005, men den var då - i jämförelse med Unna-Räitastugan 2008 - i ännu sämre skick. Glaset i det lilla fönstret hade ersatts med en orange duk som häftats fast. Då jag kom till fjällstationen i Kebnekaise ville de inte ens ha betalt för min övernattning eftersom de ansåg (utan att jag påpekat det) att stugan var i för dåligt skick.

Kanske borde aktionsgruppen Prismastugornas Vänner - Kebnekaise startas som samlar in medel för en upprustning av såväl Unna Räitastugan som Mårmastugan och Kaskasavaggestugan?
 
Jag har tänkt samma tankar om att starta upp en stiftelse eller nåt och samla in pengar och dra ihop frivilliga för att rusta upp prismastugorna. Det är ju nästan fånigt att man låter dem förfalla som man gör eftersom det inte handlar om några större summor för att få dem i hyfsat skick igen. Det finns säkert många, mig inkluderad som skulle kunna ställa upp och lägga några dagar på att hjälpa till med upprustningen; vi snackar byta ut några gamla plankor, lägga nytt takpapp, måla, spika ihop utedass. Knappast något särskilt avancerat och förmodligen skulle det inte vara omöjligt att få en del material för ändamålet donerat om man frågade runt.

Vi kanske skulle gå ihop några stycken här och börja forska i möjligheterna?
 
Jag tror att det görs en del "vid behovsarbeten" emellanåt. Jag gick förbi stugan 2003 och då var den i väldigt dåligt skick. Inga inventarier i stugan (förutom en bucklig kastrull), ett litet hål i golvet och riktigt smutsigt, inkl. matrester och skräp. Dasset var utan dörr och fyllt av bräder, konservburkar och annat. Tyvärr så verkar det ju finnas återkommande behov av att städa och reparera efter att vissa passerat ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Kristina.Ö Unna Vistasvagge eller Vistasvagge? Fjällvandring 12
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
Beisfjord - Unna Allakas Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Robert S Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick? Fjällvandring 10
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Gunnar81 Svåra vad i Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 1
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Red Robin Hilleberg Unna? Fjällvandring 9
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18
Walters Vistas-Unna Räita Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.