Stensdalsstugan nedbrunnen :(

Trist

Eller hur? En av de mysigaste stugplatserna. Var där i januari i år, alldeles efter nyår, när det var minus 27. Och på stugvärdskurs i kokheta maj månad 2008.
Hoppas STF har försäkring som räckre till en snabb återuppbyggnad.
 
Tragiskt ! Men det var väl typ atrappbygge som gå fort bygga upp igen om grunden står kvar ? Aldrig sovit där men misig tältplats har de intill !
 
Näääääeeee

"En turist orsakade branden"...en jubelklantskalle snarare! Usch så trist!

/ Stefan
 
In memoriam

Själv var jag där i början av förra veckan. Min första tanke när Ulrika sms:ade att stugan nu brunnit ned, var förstås "tänk om..." Det är alltid lite obehagligt att åka ifrån en stuga man eldat i, tänkte tanken även då att "tänk om..."

Det är mycket tråkigt alltsammans. Lustigt förresten hur någon öht kunnat vara där nu? Vi fick plaska i vaddjupt vatten över myrarna på väg hem förra fredagen. Nån som blivit "fångad av vårfloden"?
 
Turist

Tur att det finns turister att skylla på. Med tanke på vilka som besöker stugan är det rätt sannolikt. Ungefär som en trafikolycka orsakades av en trafikant...

Däremot undrar jag hur man kan få ner ett brinnande spritkök i ryggsäcken utan att märka det.
 
Han skulle då aldrig få packa min ryggsäck! Tur för honom att han lyckades elda upp huset istället för att sätta på sig ryggsäcken, det hade varit en solklar utmärkelse för Darwin awards...
 
var där för första gången för en månad sedan och såg fram emot ett besök på sommaren. Men det lär väl ta ett tag.......
 
Tur att det finns turister att skylla på. Med tanke på vilka som besöker stugan är det rätt sannolikt. Ungefär som en trafikolycka orsakades av en trafikant...

Däremot undrar jag hur man kan få ner ett brinnande spritkök i ryggsäcken utan att märka det.

Vem sa att köket brann? :)
Så vitt jag har läst var det bara "ett nyss använt spritkök" som packades ner i väskan.
Vid "rätt" temperaturer och material så behövs ingen gnista för att skapa eld, men jag har aldrig direkt reflekterar över mina kläders och utrustnings brännbarhet..

Exempelvis så är flaskan till t-röd som vi kan gissa att han använde av plast och plast smälter vid relativt låga temperaturer, då har vi helt plötsligt en hel packning som aggerar veke åt mer eller mindre en liter t-röd.. Som iofs har en självantändningspunkt på 425 grader men.. olyckor händer så lätt.

Inte för att det på nått sätt är smart eller bra gjort, men man ska inte överdriva dumheten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Björsa Eskils koja Nedbrunnen Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.