Mobilgps?

Garmni XT på e.x en Nokia 5800 är nog den bästa och prisvärdaste GPS lösningen om du kan få på en mobiltelefon.
Sedan finns det andra lösningar men ingen är bättre än kartmaterialet man kan få tag på och där tycker jag att Garmin är överlägsen allt annat.
 
Garmni XT på e.x en Nokia 5800 är nog den bästa och prisvärdaste GPS lösningen om du kan få på en mobiltelefon.
Sedan finns det andra lösningar men ingen är bättre än kartmaterialet man kan få tag på och där tycker jag att Garmin är överlägsen allt annat.

Finns det verklgien Garmin XT med fullt stöd för touchscreen? Jag är väldigt intresserad!
 
Men funkar Garmin Mobile på Nokia 5800 legalt? Trodde det krävdes piratnedladningar för att det ska funka?
 
Det stämmer nog. Jag minns nu att när jag kollade upp marknaden för mobilgps så föll Garmin Mobile bort eftersom man måste stoppa i deras minneskort med program och karta i mobilen varje gång man skall använda gpsen, alltså ta ut det ordinarie kortet.

Om jag förstod saken rätt så vill Garmin krångla till det eftersom man ogärna ser att deras kartor används på mobiler och man vill hellre sälja sina egna apparater.

Jag har också förstått att många laddar ner programmet och kartorna illegalt till Nokia 5800 och att man då kan slippa omaket ovan. Men att ladda ner illegalt är ju faktiskt....illegalt...
 
Det stämmer nog. Jag minns nu att när jag kollade upp marknaden för mobilgps så föll Garmin Mobile bort eftersom man måste stoppa i deras minneskort med program och karta i mobilen varje gång man skall använda gpsen, alltså ta ut det ordinarie kortet.

Om jag förstod saken rätt så vill Garmin krångla till det eftersom man ogärna ser att deras kartor används på mobiler och man vill hellre sälja sina egna apparater.

Jag har också förstått att många laddar ner programmet och kartorna illegalt till Nokia 5800 och att man då kan slippa omaket ovan. Men att ladda ner illegalt är ju faktiskt....illegalt...

Jag köpte det legalt, letade sedan på nätet hur man kunde lägga XT på ett annat större kort och det var inget problem, på vilket sätt skulle det vara olagligt?
Jag har nu CN Europa samt friluftskartan Pro V2 på ett 16GB minneskort i min 5800.
 
jag läste någonstans att gpsn inte är vidare exakt typ bara på 50-100 m när. kommer inte ihåg vilken lur det var

Varför skulle en mobil GPS vara sämre?!?!

http://perholmberg.net/2004/gps/noggrannhet
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=4860

Klarar en mobil GPS att få in 3(4) satelliter så är det bara lite matematik för att bestämma position vilket alla mobiler borde klara. Sedan kan det bli mindre exakt om man inte får in satelliter eller det är störningar i atmosfären etc....
 
Jag kör Garmin Mobile XT på en Sony Ericsson X1. Jag är väldigt nöjd med hur bra det funkar med A-GPS (assisted GPS, den får väldigt snabbt fix genom att den snabbkollar positionen mha mobilnätet). Enligt vad jag kollat upp så tar den hem upp till 50k data för en sån koll.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.