Kondensfritt vintertält, finns det?

Jag har egentligen bara erfarenhet av budgettält vid vintertältning men sist hade jag ett Hilleberg Akto och slogs av att kondensbildningen var lika stor i detta kvalitetstält. Så min fråga är: Finns det tält där kondensen hålls på ett minimum på vintern?
Någon som kan berätta lite om kondensbildningen vid vintertältning i följande tält:

Nallo EDIT: Sökte och såg att ventilationen på Nallotältet också hade fått klagomål.
Northstar Arctic Alpine Design
Bergans kompakt/kompakt light
Helsport Fjellheimen

Eller kan rekommendera ett tält som har minimal kondensbildning vid vintertältning?
 
Senast ändrad:
Enligt mig finns det inga kondensfria tält!
Tältduken är vintertid alltid mycket kallare än den vattenånga som träffar tältduken. Avkylningen är lika med kondens.
Jag har erfarenhet av såväl HB Nallo 2 och Helsport Dovrefjell 3(tunneltält med GT-absid). Vid tältning vintertid.
I båda tälten bildas kondens som fastnar på insidan av yttertältet i form av is. Isen kan dock relativt enkelt skakas loss när man packar ihop det.
Mer kondens vid vindstilla, mindre om det blåser.
 
Som ovan så kan du inte undvika att det fastnar i yttertältet.

Däremot kan du innan du packar ihop köra med gasköket i några minuter inne i tältet.
med en effekt på strax över 2kw så uppnår man en 30-40 grader snabbt och i kallt torrt vinterväder smälter frosten och ger sig av i form av ånga fort.

Har man ett annat kök som inte är lämpligt i i tältet kan man köra samma operation med esbitar.

Är man stationär en längre tid kan man köra några minuter per dygn och hålla bort frosten på duken.
 
Jag har egentligen bara erfarenhet av budgettält vid vintertältning men sist hade jag ett Hilleberg Akto och slogs av att kondensbildningen var lika stor i detta kvalitetstält. Så min fråga är: Finns det tält där kondensen hålls på ett minimum på vintern?
Någon som kan berätta lite om kondensbildningen vid vintertältning i följande tält:

Nallo EDIT: Sökte och såg att ventilationen på Nallotältet också hade fått klagomål.
Northstar Arctic Alpine Design
Bergans kompakt/kompakt light
Helsport Fjellheimen

Eller kan rekommendera ett tält som har minimal kondensbildning vid vintertältning?
Kondensfria tält på vintertur finns inte eftersom fukten i viss grad fryser istället för att vädras ut. Men visst hjälper det mycket med välplacerade ventiler.

Akto är ett dåligt vintertält enligt min uppfattning, enstångskonstruktionen gör tältet väldigt känsligt för blötsnö, de nedre ventilerna drevar igen i blåst och ventilen i absiden sitter inte ovanför utan bredvid innertältet och är för liten för att fungera ensam. Dessutom är det väldigt trångt och man kan inte undgå att riva ner rimfrost när man rör sig i tältet...

Nammatj utan GT, Saivo, Tarra, Staika, Jannu och Suolo har jag använt med gott resultat. Nammatj har två stora ventiler och litet innertält i förhållande till ventilationen. De övriga har HB: s takventiler och de ger väldigt behagligt innerklimat på vintern eftersom varm och fuktig luft stiger uppåt.

Dessa tält är också rymliga vilket är en stor fördel på vintertur eftersom det alltid blir lite rimfrost hur bra ventilation man än har. Det är också trevligt med utrymme om man blir inblåst ett tag eller måste mecka med något ;).

//Johan
 
Jag har ett WBT 2 och det blir kondens i det också, men nu under vintern så har jag använt mitt Omnifuel i absiden för att få lite värme och torrare luft.
Vill jag ha så lite kondens som möjligt så sover jag under tarpen, på vintern så störs man ju inte av massa mygg m.m.
 
Skall man hålla det kondensfritt så handlar det om att värma luften ordentligt inne i tältet eller ha otroligt bra ventilation - dvs. sova med i stort sett öppna tältsidor med korsdrag då kall luft bär väldigt lite fukt (6 - 1 gram vatten per kubikmeter luft vid 0 - -20 grader C) medans andningsluften är 37 grader varm och är 100% fuktig innehåller 44 gram fukt per kubikmeter. dvs för varje andetag så måste det spädas med minst 7 - 44 andetag volym frisk och 0% fuktig knastertorr luft om det inte skall fälla ut mer eller mindre med is inne i tältet...
 

avslutad210712

Gäst
Som tidigare nämts så är problemet inte tältet utan brukaren. Enda möjligheten att få ett kondensfritt tält är att ventilationen är så bra utformad att all varm luft ventileras bort innan det träffar den kalla ytterduken och det tror jag är svårt att åstadkomma utan mekanisk ventilation och troligen även med sådan. För att få så bra ventilation som möjligt så skall nog tältet stå så oskyddat som möjligt för vinden vilket kanske inte riktigt är det vi vill av andra orsaker på vintern.
 
Jag tycker nog att kondens är ett rätt litet problem på vintern då det fryser och går fint att skaka bort sen..
Det är ju när det är plusgrader det är jobbigt för det är så lätt att blöta ner sig och sina grejer..

:)
 
Har ett Bergans 6003 och på vinterturen nu nyligen så blev det att sova med innertältet helt öppet. Helt klart ökar kondensen med vindstilla och kraftig nederbörd som bäddar in tältet.

Var även effektivt som tidigare nämnt att köra med bensinköket i absiden en stund. Dock viktigt att öppna dörren ut så det kommer in ordentligt med syre. Vi fastnade i storm (20 sekundmeter) och hade inte den möjligheten första natten och det blev lite snurrigt i skallen vid slutet av matlagningen.

Min dunsäck blev dok lite ledsen vid slutet av resan och nästa gång tar jag nog med min Hunka bivybag som skydd för droppande kondens. Är nog värt den extra vikten.
 
Som ovan så kan du inte undvika att det fastnar i yttertältet.

Däremot kan du innan du packar ihop köra med gasköket i några minuter inne i tältet.
med en effekt på strax över 2kw så uppnår man en 30-40 grader snabbt och i kallt torrt vinterväder smälter frosten och ger sig av i form av ånga fort.
Fast då gäller det att det verkligen torkar. Ett tält som förvandlas till en isklump i pulkan eller ryggsäcken är nog mindre kul.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Icke-vintertält på vinterjället? Bo och sova 4
Still Alive Vintertält Bo och sova 14
mmmarkus vintertält Bo och sova 3
mrbambocha Vintertält utanför huset (likt jurta)? Bo och sova 8
zzeezz Funderingar på vintertält (igen). Bo och sova 13
Vinylbrus Stabilt, självstagande vintertält för 2 personer Bo och sova 15
majjen Vilket vintertält? Bo och sova 9
mangas Vintertält Bo och sova 4
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
dabac Små myggnät, finns det? Bo och sova 5
såg Finns det tält med innetält större än 220? Bo och sova 8
plingon Finns det inte Expeed SynMat 9MW? Bo och sova 4
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Picea Finns det mjuka och hållbara liggunderlag? Bo och sova 11
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Ulvskog Många bra tältrecensioner finns här Bo och sova 0
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Jemael Finns dubbelsäck i lättvikt? Bo och sova 1
Öhrnell Enkel-dubbelvävshybrider - finns de? Bo och sova 8
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
johan5588 -Glider av liggunderlaget, finns det nåt motmedel ? Bo och sova 7
blomberger Sovsäck med dragkedjan på mitten, finns det? Bo och sova 4
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
Olaa Hur många sovsäcksmärken finns det? Bo och sova 8
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
borgward Finns Exped i Sverige? Bo och sova 2
thewanderer Finns det ingen som äger ett Hilleberg Stalon ? Bo och sova 7
mothesta Sovsäck m. Gore-Tex, finns de??? Bo och sova 3
Niklas Östergren Bra mc-tält för södra europa, finns det? Bo och sova 0
scew Finns bergskilar??? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.