då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade!

Har genom åren köpt en hel del hos ITAB och tyckt det mesta varit mycket prisvärt. Passade på att köpa en ny skaljacka vid namn Lazer när den var rejält nedsatt i pris. Produkten finns numera inte till försäljning. För ett tag sen var det dags för första tvätten. Följde alla tvättråd dvs max 40grader och inget sköljmedel. Det som kom ur maskinen va en jacka som helt tappat all färg (den var mangogul från början). Dessutom hade alla tejpningar lossat och även en del reflexer hade börjat släppa. Fick beskedet av dem att jackan omöjligt kunde varit tvättad enligt tvättrådet och att de därför inte tänker ersätta den.

Kommer naturligtvis gå vidare med saken men man har ju varken tid eller ork att kämpa hur mycket som helst och det är väl det som de räknar med.

Mattias

ÄventyrsCompaniet
 

Bilagor

  • lazer2.jpg
    lazer2.jpg
    254.8 KB · Visningar: 3,459
Fick beskedet av dem att jackan omöjligt kunde varit tvättad enligt tvättrådet och att de därför inte tänker ersätta den.

Man kan ju ställa sig frågan hur man egentligen skulle behöva tvätta en jacka för att den skulle få det resultatet om den, nu mot förmodan, inte skulle varit defekt från början.
90grader och bensin som tvättmedel? :)

En normaltvätt, även om man skulle tvättat den i 90grader, skall det ju inte ge det resultatet!

Har du skickat bilderna till ITAB och fått det bekräftat att dom har sett dom?

Om beskrivningen som du anger är korrekt så ser jag det som ett solklart fall för en reklamation. Men tyvärr har man hört många gånger att servicen från ITAB inte alltid är så god.

//Peter
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Haha, den där attityden är så underbar. Jag har själv i första handen råkat ut för den från en tysk leverantör vi har på jobbet. Efter att jag kontrollerat med dem att allt vi gjort verkligen stämmer med de anvisningar de ger, och med det sätt de menar att grejerna ska hålla för så räknar man med att saken är klar och att garantin ska gälla och att en lagom ödmjuk attidtyd borde vara att vänta.
Istället får man i det närmaste en avhyvling om att felet inte KAN uppstå om grejerna använts enligt anvisningarna, och att det i princip är därför man kan garantera produkten. Just detta är ett bevis nog för att inte acceptera reklamationer, eftersom de bevisligen alltid är rena bedrägerierna...
Det har då slutat med att de som ren good-will och p g a vår omedgörlighet tar ansvaret åt oss och gör en eftergift och skickar reservdel trots att garantin inte egentligen borde gälla, bara för att de inte vill att affärsrelationen ska bli förstörd... Jag tror att det är just i sån lägen man baxnar!

Man får ju förstås vara tacksam att man har en så ansvarsfull och smidig leverantör, att de bjussar på extra förmåner trots att man själv tydligen är ett sånt arsel!! :):)

Jag fick själv haveri på en jacka från ITAB en gång vid första tvätten, och ville reklamera, men då stöp det på att jag inte hade sparat själva postkvittot från när jag löste ut postförskottet! Jag baxnade över att detta skulle var skäl till förfallen garanti med tanke på att order, ordererkännande och leveransbesked allihop var för sig innehöll tillräckligt för att styrka när varan var köpt och till vilket pris, men de vidhöll sin bestämda uppfattning. Jag inser ju nu att jag inte ens hade kommit halvägs - hade jag fått fram kvittot eller lyckats övertyga dem om att det inte behövdes hade de förstås sagt att jackan inte kunde gå sönder vid normalt bruk eftersom de garanterade att det inte kunde hända...
 
Man kan ju ställa sig frågan hur man egentligen skulle behöva tvätta en jacka för att den skulle få det resultatet om den, nu mot förmodan, inte skulle varit defekt från början.
90grader och bensin som tvättmedel? :)

En normaltvätt, även om man skulle tvättat den i 90grader, skall det ju inte ge det resultatet!

Har du skickat bilderna till ITAB och fått det bekräftat att dom har sett dom?

//Peter

Jag har skickat jackan till dem men tog som väl var lite bilder innan jag skicka den att ha som bevis. Känns som om det var ett bra beslut. När de ringde och berätta att de inte kommer ersätta mig så bad jag dem att skicka tillbaka min jacka men de tänker behålla den.

Som du också påpekar så undrar man ju hur en tvätt kan få detta resultat. Jag har en annan skaljacka från ITAB som jag tvättat ett otal ggr i samma tvättmaskin utan några som helst problem.

Det faktum att denna jackan inte fanns speciellt länge i sortimentet får mig att bli lite misstänksam. Tog upp detta med dem men de hävdar att de aldrig haft några problem med den och att den togs bort för att bereda plats för andra produkter.
 
Dom kan ju inte behâlla jackan om du vill ha tillbaka den. Du har ju köpt den av dom.
Vänd dig till konsumentvägledningen i din kommun och be om hjälp där.
Jag har iofs oftast varit nöjd med produkterna jag köpt hos dom, men kan man inte räkna med hjälp om nâgot har bristande kvalitet sâ är det nog sluthandlat där för min del oxâ.
 
Jag förklarade för dem att beslutet om att inte ersätta min jacka kommer kosta dem betydligt mer än de 800:- den kostade (nedsatt från 1500:). Jag har genom åren köpt för ett antal tusen och hade antagligen fortsatt med det ifall deras kundvård hade varit till belåtenhet. Lägg sen till att jag innan rekommenderat deras produkter till vänner och kollegor samt de som förhoppningsvis blir avskräckta att handla där genom att läsa detta så behöver man inte vara ett mattegeni att förstå att det blir minus i kassan.
 
Vilken skräp! Jag har tittat på produkterna och funnit de prisvärda, men nu! Nu tar jag bort deras hemsida från favoritlistan. Hellre betalar jag mer och blir nöjd.
 
Har oxså handlat för några tusen om året, men den sinnesfrid som god service skänker, gör att även jag lämnar dem. Mot mina tidigare rekomendationer ser jag mig numera tvingad att avråda.......
 
Fy bubblan vad trist!
Jag slog till på samma erbjudande när min gamla jacka blev stulen och jag snabbt behövde en ny. Som tur är har jag inte hunnit tvätta den än, får ta och försöka med en väldigt försiktig handtvätt samt ha en reservplan ifall jackan går sönder. Stort tack att du delar med dig innan jag åker på samma nit!
 
Nanoteknik som spökar ?

Kom ihåg att det stod något om att denna jacka var behandlad med någon slags nanoteknik för att vara smutsavvisande. Är inte direkt påläst på nanotekniken men den har ju inte funnits i så många år så någon slags barnsjukdom skulle ju kunna vara en trolig anledning till det totala förfallet.


När jag (i ett mycket upprört tillstånd) upplyste mannen på kundtjänst att jag kommer att varna för deras produkter och obefintliga kundvård så sa han att det skulle jag passa mig för och började dilla om förtal.

Det som verkligen irriterar mig på är just att det fanns över huvud taget inget utrymme för diskussion om hur det kunnat gå till.
 
Det är väl så att ett företag med den typen av kundvård som börjar tala om förtal när vad det handlar om är en normalvarning, bör man se upp med och framför allt inte låta sig bli deras offer. Det enklaste sättet är ju att rösta med fötterna.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips