Vad händer egentligen med priset på utrustning...

Har ju haft turen att kunna köpa en hel del av mina paddelprylar i USA och att det är billigare är ju ingen nyhet. Men... När jag som nu senast köpte en torrdräkt kunde jag inte låta bli att reflektera över en annan sak. Vissa prylar - premiummärkena blir plötsligt mycket mer dyra i jämförelse med konkurrenterna här än vad de är i USA. T.ex:

Kokatat Expedition, köpt av mig i USA $979 - 6 700 kr. I Sverige 12.700 kr. Prisskillnad 6.000 kr

Palm Aleutian, pris i USA $679 - 4.600 kr. I Sverige 9.900. Prisskillnad 5.300 kr

Stohlquist BPOD pris i USA $599 - 4.100 kr. I Sverige 6.290, Prisskillnad 2.200 kr

Paddlar:

Werner Cyprus pris i USA $343 - 2.300 kr. I Sverige 4.900 kr. Prisskillnad 2.600 kr

Aquabound Stingray kol, i USA $176 - 1.200 kr. I Sverige 1.995. Prisskillnad 800 kr

Slutsatsen blir att det vi uppfattar som Premiummärken, Kokatat, Palm, Werner - där är marginalerna för NÅGON (oklart vem) plötsligt otroligt mycket högre än för mer "mainstream" märken. Skillnaderna är ju slående i påslag om man som ovan jämför Stohlquist med Kokatat och Palm eller Aquabound med Werner. Sen kan ju någon invända att om man gör om det till procent så ser det inte likadant ut. Men, det är ju inte procent som dränerar fickorna, det är pengar... Så i mina ögon är det mer relevant att titta på det i kronor än i procent

Vet inte riktigt vart jag vill komma mer än något är fishy... Nog för att jag vill gynna min lokala butik men om jag nu ska köpa Kokatat, Palm eller Werner då blir det ju lite smärtsamt... Och det var bara tre exempel.

/Rickard
 
Tyvärr är det ju så med många saker i Sverige. Till viss del är det att Sverige är så pass litet och att det därför säljs så få ex av varje pryl - påslaget måste då vara större för att det ska bära sig.

Att jämföra med USA är ju alltid en besvikelse eftersom då både dollarkurs och tull spelar in. Frågan är däremot varför det skiljer så mycket på vissa saker i Europa? Visserligen har ju kronan tappat en del mot euron också, men dubbla priset som det kan vara ibland är ju löjligt!
 
USA är ju på gång att få en sjukförsäkringsreform och då blir antagligen skildnaden mindre.

http://svtplay.se/v/1752713/rapport/usa__influensan_kan_bli_ekonomisk_ruin?sb,b1387515,9,f,-1

Frågor och Svar:
Hur många amerikaner saknar sjukförsäkring?
Ungefär 47 miljoner av USA:s drygt 300 miljoner invånare har ingen sjukförsäkring alls.

Hur mycket kostar det att försäkra sig?
Färsk statistik från Kaiser Family Foundation visar att genomsnittskostnaden för en enmansförsäkring är 4.479 dollar årligen eller närmare 30.000 kronor.
Källa: http://www.dn.se/nyheter/varlden/fragor-och-svar-om-sjukforsakringar-i-usa-1.507771
 
Det är inte helt lätt att se orsaken, men som Disco-Kaj säger har det säkert med import, moms och lagerkostnader att göra. En Kokatat är dyr och ligger säkert längre i lager än en billigare dräkt. Vissa återförsäljare har även högre vinstkrav per såld vara. Tycker överlag att kajaker och kajakprylar i Sverige är 50-100% dyrare än "billigaste" landet.

En Kinatillverkad Epic V10 Ultra kostar 24 000 ZAR, dvs 22 080 kr, men i Sverige kostar samma surfski 40 950 kr.
I Nelo's webshop kostar ett underliggande roder 35 euro, 357 kr. Den svenska agenten tar 590 kr.
 
När jag läser igenom andra kommentarer ser jag att många inte verkar ha förstått grundfrågan: Varför blir vissa märken mycket dyrare men andra inte alls lika dyra?

Att saker från USA kostar mer här än där är fullt naturligt, men varför ökar vissa märken mer i pris än andra?


För mig är svaret rätt uppenbart.

Det är ju bara att läsa diverse diskussioner här på Utsidan så förstår man varför. Väldigt ofta får man höra "man får vad man betalar för" och en massa snack om "billigt skit".

I Sverige finns det nån slags tendens att tro att ju dyrare något är desto bättre är det. Eller i alla fall desto högre skrytvärde har det.

Det är väldigt sällan man hör något skryta över hur billigt det gick att få tag på något, däremot hör man ofta folk skryta över hur dyr deras utrustning är.


Just därför så höjer de svenska handlarna priserna på premium-grejer, eftersom de vet att de som skulle köpa dem ändå kommer att köpa dem och konkurrensen är inte så stor mellan olika handlare att man riskerar att förlora kunder. Varför försöka öka volymen (genom att sänka priset) när man istället kan höja priset och få in lika mycket pengar?
 
Jag tror att det har att göra med ett flertal parametrar. Löneläge, moms, antal utövare av sporten, hur många mellanled det är från tillverkare till slut kund. Allmän pris bild i landet. Alla dessa är ju till vår nackdel i Sverige.

JH
 
Jag tror att det har att göra med ett flertal parametrar. Löneläge, moms, antal utövare av sporten, hur många mellanled det är från tillverkare till slut kund. Allmän pris bild i landet. Alla dessa är ju till vår nackdel i Sverige.

JH

Att det blir dyrare i Sverige generellt är fullt förståligt men det var ju inte själva poängen, poängen var varför vissa prylar tycks dra iväg så oerhört mycket mer. T.ex.:

Stohquist BPOD - ökar i pris med 53 % jämfört med i USA
Palm Aleutian - ökar i pris med 115 % jämfört med i USA (och den är ju dessutom Engelsk...)
Kokatat Expedition - ökar i pris med 90 % jämfört med i USA

Aquabound Stingray kol - ökar i pris med 66 % jämfört med i USA
Werner Cyprus - ökar i pris med 113 % jämfört med i USA

Jag inser och accepterar att det blir dyrare i Sverige och tycker det är helt ok att betala det en Stohlquist BPOD eller Aquabound Stingray kostar extra här i Sverige, att det blir runt 50 % dyrare är ju mer eller mindre ett faktum, om än ett surt sådant.

Poängen med min högst ovetenskapliga undersökning var ju att peka på det märkliga faktum att just de produkter som anses ligga i ett "premiumsegment" inte bara blir 50% dyrare, deras pris ökar med 100% eller t.o.m. mer. Varför? DET är själva frågan, poängen med inlägget.
 
Det kostar att hålla varor i lager

Rija sa:
Poängen med min högst ovetenskapliga undersökning var ju att peka på det märkliga faktum att just de produkter som anses ligga i ett "premiumsegment" inte bara blir 50% dyrare, deras pris ökar med 100% eller t.o.m. mer. Varför? DET är själva frågan, poängen med inlägget.

En Kokatat är dyr och ligger säkert längre i lager än en billigare dräkt.

Företagarna betalar ju skatt på osålda varor, lagerhållning kostar och desto mer ju dyrare varan är. Om det sedan säljs färre av de dyraste produkterna, borde lagerhållningen för dessa kunna bli längre; större marginal behövs för att det ska vara lönsamt. Sist är det väl som redan nämnts, utbud och efterfrågan. Den som köper en torrdräkt för 12500, kan lika gärna köpa en för 14000, det säljs inte färre till den tilltänkta kundgruppen även om påslaget i procent är större jämfört med prylar där priset ligger i låg- och mellan-registret.

Men visst är det surt, som räven sa.

Måste också passa på att tacka dig Rickard, för att du tipsat om hur man kan komma över topputrustning till acceptabelt pris. En kokatat expedition skulle vara ett väldigt trevligt tillskott i utrustningslådan. :) Är du nöjd med din so far?

/Kristian
 
Måste också passa på att tacka dig Rickard, för att du tipsat om hur man kan komma över topputrustning till acceptabelt pris. En kokatat expedition skulle vara ett väldigt trevligt tillskott i utrustningslådan. :) Är du nöjd med din so far?

/Kristian

Om jag är nöjd?

Har ju inte hunnit använda den mycket än så det svaret får väl bli ett ytterst preliminärt ja. Men, tilläggas skall då att jag också paddlat i en Stohlquist BPOD, precis som Kokataten front entry, kisslucka, tygsockor. Båda dräkterna satt bra, andades bra, var bekväma att använda. Så utifrån de parametrarna är ju Stohlquisten lika bra...Huruvida Kokataten är värd det dubbla (priset i Sverige alltså) får väl tiden utvisa men till det ställer jag mig tveksam... Hade jag handlat här hemma hade det nog blivit en Stohlquist eller Peak för dryga 6.000 kr.

Inte så enkelt som att bara beställa från USA och tro att det är det priset du får, du åker ju på tull och moms. Om du däremot av någon anledning besöker USA är det ju värt att passa på och shopa loss...

När jag har handlat paddelprylar i USA har alltid varit i samband med besök. Letat runt, hittat bra pris, beställt online med leveransadress till hotell/vän/företag etc. som ska besökas. Sen har paketet legat där och väntat när man kommer. Funkat klockrent.
 
Marknadsekonomi

Priset på en vara i en marknadsekonomi styrs av vad konsumenten vill betala och vad säljaren vill ha. Är konkurrensen hård så kommer kostnaden för säljaren att sätta botten för priset, annars kommer priset bara marginellt styras av kostnaden för säljaren. Detta kan säkert en ekonom beskriva mycket bättre. Själv händer det att jag säljer i mitt jobb, även om det inte är vad jag gör dagligen. Prissättning är svår och det är lätt att man tittar till sina kostnader istället för att titta till vilket värde varan har för kunden. Hittills har alla svalt de priser jag tar - man får en känsla att man tar för lite betalt. Om kunderna skulle vara tveksamma eller pruta så vet man att man kanske ligger för högt.

På varor som diskuteras här är den svenska marknaden så liten att konkurrensen blir dålig. Inte mycket att göra något åt kanske, men klaga och pruta på priset är väl det enda vi kan göra - det sänder signaler till säljaren.

Ulf
 
Ett av problemen med den här typen av utrustning är att sässongen är rätt kort. Visst finns det några som paddlar året runt men jag gissar att halva årets försäljning sker från 1 maj-midsommar. Dessutom vill alla handla på kvällar och lördagar. Gissar att det inte är någon rusning till butikerna en tisdagförmiddag i november. Det är därför rimligt att tro att försäljarna helt enkelt är rädda att ha för mycket på lager och framförallt av vissa märken som säljs mindre frekvent. Men hög lageromsättning kan man få en helt annan lönsamhet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.