Issäsongen 2009/2010

Isläge efter jul? Sverige, Frankrike, Italien?

Planerar att ta mig ut och klättra lite is inom en snar framtid.

Är det någon som har en uppdatering på isläget i t.ex. Trängslet eller andra ställen i (mellersta) Sverige?
Alternativt, någon som varit i Chamonix med omnejd (Argentiere, Trient) och vet om det har formats där.
Till sist, hur ser det ut i Cogne? Förstod från tidigare inlägg (innan jul) att det började ta sig. Någon som varit där nyligen?

Ha det gott
 
Alternativt, någon som varit i Chamonix med omnejd (Argentiere, Trient) och vet om det har formats där.
Har just kommit tillbaka från området. Vi bankade bara i isarna rakt ovanför Argentiere, de som är kanske 70 till 80 meter långa och 20 min från Le Grand Montets liften. De var rätt fina om än ganska lätta, med en del snöklättring mellan ispartierna.
Isarna som lockade mest var isarna rakt under Argentiere glaciären. De såg på håll riktigt fina ut men det var på tok för farligt då det är stora snöfält frakt ovanför utstegen och det hade snöat väldigt mycket på kort tid och vädret hade inte varit stabilt under veckan. Det samma gällde Le Tour isen, dvs stor snöfält rakt ovanför utsteget.
Till sist, hur ser det ut i Cogne? Förstod från tidigare inlägg (innan jul) att det började ta sig. Någon som varit där nyligen?
Eftersom det var för dåliga förhållanden i Chamonix för alpinklättring och de mera spektakulära isarna under Argentiere glaciären så stack vi till Cogne istället. Det finns fin fina isar där. Det skulle visst finnas en lista i turist informationen som talade om vilka isar hade bäst kvalite, men vi tittade inte på den utan gick på eget initiativ och tips av andra. Patri isen är riktigt fet, framför allt högra utstegsrepan. Tyvär hade det snöat hela natten och fortsatte under vår klättring på den, så det kom minilaviner från utsteget på sista repan så vi fick vända där. Om det inga är problem med snö så borde Patri leden ligga högt på er lista om ni åker till Cogne. Vissa andra isar var minde bra, och någon annan 350 meter led vi gjorde var riktigt fin (kan ta reda på namnet senare om du vill). Lillaz Cascade isarna var i bra skick men det är trapstegsklättring på grund av mycket trafik. Lätt att förstå dock, 250 meter grad 2/3 is med 10 min anmarsch från bilen, walk off och alternativa isar för varje replängd gör den extremt populär.
 
Cogne (och hela Aosta regionen):

I princip så är otroligt mycket i bra förhållande och man kan hitta många intressanta fall i bra förhållanden. MEN som alltid så är många fall väldigt lavinfarliga då det kommer snö (vilket det har kommit den senaste tiden), speciellt dalar som Valnontey, Valeille, Val di Rhemes, Valsavarenche, etc.....! Senaste veckans två olyckor pga av laviner: en holländare (tyvärr med olycklig utgång) på fallet Troll och en italienare (svårt skadad) på fallet Cold Couloir.

Så ta en titt ibland vad som finns ovanför isfallen?!


Teaser från den senaste tiden:

En av juvelerna i Valsavarenche och en fransk dam på väg upp efter att vi klättrat klart för dagen:


trip.jpg


Ett leende var dag förlänger livet!
 
Så ta en titt ibland vad som finns ovanför isfallen?!

Mycket bra poäng! Världens bästa isfall är ju mindre kul då man får en lavin i huvudet på femte repan.

MikeC: det du klättrade i Argentiere, var det den lägre muren på Grand Montets sidan (precis under "Hotel Lognan") med leder som EMHM, etc. och var det högre upp som det kändes lavinfarligt?

Namn på den långa fina leden i Val di Cogne skulle vara mycket välkommet! Ska dit till helgen och det verkar som att det har kommit gott om snö återigen.
 
Senaste veckans två olyckor pga av laviner: en holländare (tyvärr med olycklig utgång) på fallet Troll
Du vet inte om det var en av ett par holländare (en tjej och en kille) som råkade ut för detta? Vi träffade på ett trevligt par som verkade ganska erfarna och medvetna om farorna.

MikeC: det du klättrade i Argentiere, var det den lägre muren på Grand Montets sidan (precis under "Hotel Lognan") med leder som EMHM, etc. och var det högre upp som det kändes lavinfarligt?
Det var inte isarna under Lognan som vi klättrade. De vi klättrade var 20 min från helikopterplattan, ganska nära bilparkeringen och Grand Montets nedre liftstation. De som jag tror är/var lavinfarliga är de som är på andra sidan av dalen från Lognan. Man ser dem ganska tydligt från Lognan men man måste man ner i dalen och upp en bit på andra sidan för att nå insteget. Riktigt stora snöfält ligger ovanför dem, vilket är säkert anledningen till varför de är så otroligt feta.

Namn på den långa fina leden i Val di Cogne skulle vara mycket välkommet!
Jag ska försöka få tag på namnet senare ikväll, det är min replagskamrat som har den föraren.

Edit: Jag hittade just en bild vi tog på isarna över dalen från Lognan. Mycket snö ovanpå som du ser.
 

Bilagor

  • Argentiere.jpg
    Argentiere.jpg
    37.3 KB · Visningar: 1,185
Senast ändrad:
[/QUOTE]
Edit: Jag hittade just en bild vi tog på isarna över dalen från Lognan. Mycket snö ovanpå som du ser.[/QUOTE]

Lavinfaran är det minsta problemet om man har noll koll:) Just under de isarna höll min isklätterkarriär på att ta en ände med förskräckelse för många år sedan. I dimma, utan att ha varit på plats förut, klättrade vi något i högerkanten på väggen. Toppade ut i mörker och gick sedan bort åt vänster till firningsträdet som en kvinna sagt till oss. Följaktligen skulle det bara vara att följa väggen åt höger när vi kommit ner så skulle vi garanterat komma tillbaka till vår ryggsäck vid insteget. Men vi gick och gick och gick och såg ingen ryggsäck. fatta ingenting så vi vände tillbaka. En stund senare börjar en tanke väckas i mitt huvud att vi råkat gå upp en våning till snöfältet som korsar väggen efter första replängden. Två stunder senare slinter jag med stegjärnen och rutschar nedåt i dimman och mörkret utan en chans att bromsa. Lättar en stund från snön och landar på snön igen. Hinner tänka att "nu dör jag" men plötsligt stannar jag. Börjar skratta när jag inser att jag lever, inget är brutet och att jag ligger 4 meter från vår ryggsäck. När jag senare ser väggen i dagsljus inser jag att jag fallit på det i princip enda stället man kan falla på utan att slå ihjäl sig. Som en kompis brukar säga: "Är man tillräckligt dum slår man sig inte"
 
När jag senare ser väggen i dagsljus inser jag att jag fallit på det i princip enda stället man kan falla på utan att slå ihjäl sig.
Jösses, det låter som det kunde gått riktigt illa. Ibland ska man ha lite tur!

Namn på den långa fina leden i Val di Cogne skulle vara mycket välkommet!
Leden heter Sentiero dei Troll. Grad 3, 350 meter, fått 3 stjärnor i föraren. Den ligger i Valnontey dalen på höger sida sett från Valnontey.

Det är leden som Christian nämner att en holländare avled på. Jag läste att det hände på samma dag som vi klättrade Patri isen, ca kl 16 när de var på väg ner. Jag har kanske en bild på dem några timmar före händelsen. Vi passerade Troll leden på väg mot Patri kl 12:40 och tog några bilder på några som var på andra replängden.
 
Vinter på riktigt

Jag har aldrig sett något liknande under min visserligen korta tid som isklättrare. 2006 var väl även bra sägs det men då klättrade jag inte is.

Hur som. Ett axplock av de tre sista tre dagarna, Fjällbo ( Grooven, Smala leden och något bredvid och ovanför Hollywoodväggen) och Gullmarsfjorden. Där klättrade vi fyra linjer utöver de två uppenbara gigantslabbarna.

För Fjällbo gäller det att ha med ett hyggligt klipprack. För Stora Bornö (Gullmarn) behövdes det bara för kaminleden.

Ska försöka få in lite bilder senare. Inte tid nu.
 
Vinterkärlek

Några oredigerade kompaktkamerabilder från den gångna veckan.

Bild 1-2 från i tisdags och onsdags, Fjällbo. Jag leder Smala leden, Linus dräglar över Grooven och urtoppningen från en tvåreporsgrej bredvid och ovan Hollywood.
Bild 3-5 från torsdagen, St. Bornö Gullmarn. Några Uddevallaklättrare på en av de två stora slabbarna, spaning på seriösa mixleder (inget för mig...), K följer P på den coola kaminleden.
Argh, bilderna bytte plats, bild 6 är urtoppning ovan Hollywood.

Igår var vi i Munkedal, massor med fin is. Imorgon blir det Saltkällan som tydligen ska vara riktigt bra och högt, 70m?.

Summa summarum: Ta tillvara på denna episka vinter i Gbg/Bohuslän!
 

Bilagor

  • Smala leden.jpg
    Smala leden.jpg
    89.6 KB · Visningar: 1,100
  • Grooven.jpg
    Grooven.jpg
    40.9 KB · Visningar: 1,071
  • IMG_1154.jpg
    IMG_1154.jpg
    122 KB · Visningar: 1,086
  • IMG_1157.jpg
    IMG_1157.jpg
    47.6 KB · Visningar: 1,093
  • IMG_1162.jpg
    IMG_1162.jpg
    127.1 KB · Visningar: 1,099
  • IMG_1138.jpg
    IMG_1138.jpg
    54.7 KB · Visningar: 1,067
Då man tidigare efterfrågade mer "praktisk" information av isklätterställerna så kan det var värt att ta en titt på följande nummer av Climb (www.climbmagazine.com/). Luca Signorelli har skrivit en intressant artikel och jag har bidragit med lite bilder om isklättring i Piemonte - Italien. Självklart så går det inte att skriva om allt men se den som en slags introduktion, även om det finns så mycket mer.

Lite information allmän information om numret:

http://www.ukclimbing.com/articles/page.php?id=2412

"Preview" av isartikel med cover foto av "Den andra sidan av planeten" som även finns i mitt fotoalbum här på utsidan (http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=25415)

http://www.greenshires.3dvp.co.uk/Climb_February_Preview/#/8/

Annars var vi och kollade in läget på några intressanta isfall (även dem i Piemonte) för att se om det skulle vara möjligt att göra någon av dem framöver? Det gäller att det är bra snöförhållanden....

travpiemonte.jpg


Annars är det kallt och trevligt med mycket snö på sina håll!
 
Här är ett inlägg med mer lättklättrad is :)
Stockholms klätterklubb körde prova-på-helg i trängslet.
Den här bilden ger kanske en uppfattning om isförhållandena. (Längre upp i rännan var det rätt tunt.)

4283685909_9fdd6f4c5a.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas Spak Kick-start på issäsongen! Isklättring 0
iBjorn Isklätterveckan Stora Sjöfallet 2009... Isklättring 8
Maskinen is-/mixsäsongen 2008/2009 Isklättring 84

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.