Svensk Himalayaexpedition åtalad...

(citat) J Corax:
-Borde inte jag som en del av cirkusen hålla käften och hålla mina ”kollegor” bakom ryggen?
Mitt svar på det är att kort och gott att jag är förbannat trött på alla konstigheter som förekommit under min tid som ”äventyrare”. Många mumlar. Många har åsikter och kritiska synpunkter, men väldigt få säger något offentligt. Några gör det bakom anonyma nickar i forum på Internet, men effekten och genomslagskraften av den taktiken är minimal.

Tabu nummer ett i den här branschen är tydligen: snacka inte om andra. Håll käft och sköt dig själv. Det är möjligt att jag skulle ha gjort det och framför allt inte hängt ut någon eller pekat finger åt alla möjliga håll.
Jag är övertygad om att jag, som de flesta andra kritiker, säkert kunnat formulera mig tillräckligt vagt och luddigt, så läsare skulle få gissa sig till vem och vad jag skrev om och göra antaganden om det kanske förhöll sig på ett visst sätt. Då hade jag följt gängse praxis och antagligen inte åstadkommit ett dyft.
Åstadkommer jag något med det ovan?
Inte en aning, men egentligen har det underordnad betydelse om jag väger det mot det som är viktigast av allt för mig: att jag kan se mig själv i spegeln. / slut citat

TACK CORAX! - Kunde inte sagt det bättre själv, jag vet exact vad du menar - har själv "åkt på stryk" ett par gånger för att jag synat klättrares utspel/artiklar. Dock har egentligen inget hänt med det, att ett svenskt "bigwallrekord" fortfarande tas på fullaste allvar fast det är helt regelvidrigt och pinsamt är bevis nog för mig, ja suck vad har jag lärt mig då? -Antar att man får välja sina strider och framför allt inte säga något om "omtyckta klättrare"...

peace
 
Senast ändrad:
Respekt till Janne Corax.
Snark till alla som tveklöst gör olika slags prestationer liknande den expedition det gäller, men använder osanningar och manipulerat material för att försköna dem ytterligare. Lite kusligt när det blir genomskådat.
 
Helt otroligt faktiskt! Som fotograf så slår det mig att det som du nämner ju är brott mot upphovsrätten. Bara det i sig kan bli rätt dyrbart, men det tillkommer även avgifter för manipulering och avsaknad av bildbyline. Det finns fastställda tariffer för sånt men det har ju Staffan Teste koll på. Ska bli intressant att se vad som händer. Det är det rent juridiska. Det rent häpnadsväckande är ju dock avsaknaden av moral i det hela.
 
Way o go

Briliant Janne!

Jag har ju varit mer an vad som verkar vara lovligt kritisk mot Strang och det har renderat en hel del kritik och onyanserade pahopp. Vissa som Strang och Kropp ar "heliga". Sadly sa har de satt ribban for etiken ibland Himalaya turisterna.


Den som kritiserar maste vara redo att bli anklagad for att vara avunsjuk pa den publicitet som dessa typer far. Det ar ett genomgaende tema jag mott. Jag kan bara konstatera att medial uppmarksamhet i main stream media bara har negativa konsekvenser.

For det forsta fins det ingen poang i att dela med sig till nagon odeffinierad massa om vad man gor i bergen. De ar fa om ens nagon som kan ta till sig vad det innebar att klattra i alpin stil i Himalaya. Att nyansera och forsoka forklara skillnaden mellan att bestiga en 8000 metare och kalttra Trango ar helt meningslost.

Den som soker det publika erkannandet och exponerar sig i mainstream media far ocksa tala en mycket hardare granskning och ocksa att bli offentligt uthangd pa forum etc. Nar man lamnar den privata sfaren och soker "kandisskap" lamnar man ratten till privatliv. Deta ar ingen skillnad mella Big Brother eller aventyrare.

Specialicerad media kan daremot vara intressant att synas i och dar kanske det fins nagon som inspireras av att ta del av vad som skett i bergen.

Det som uppror mig med detta dribblande ar den ofrankomliga devalvering detta betyder for de som verkligen gor bedrifter. Jag tanker pa alla som verkligen kampar pa och gor saker enligt de gangse accepterade spelreglerna for Himalaya "claims". Deras bestigningar blir ofrankommligen bara en del i mangden. Det ar sma nyanser men viktiga. Det ar som att segla gottlandrunt med mer bly i kolen an vad som ar angivet i matbrevet. Visst du gjorde det men inte enligt reglerna. Det ar uppenbart fusk och du blir diskad. Av nagon anleding sa tillats det fusk eller false claims ibland dessa himalaya turister.


Inget passar val battre som kommentar till dessa individer an ett citat fran the one and only:


“…I’M AN ELITIST PRICK AND I THINK POSERS HAVE POLLUTED MOUNTAINEERING…THEY MAKE THE SUMMIT, NOT THE STYLE, THE YARDSTICK OF SUCCESS.” MARK F TWIGHT
 
Hann skumma texten tills det började om de falska bilderna...

Helt otroligt. Varfor göra man så där??

Om man är girig så kanske man gör nåt sånt utan att ha problem med moralen, men då tillkommer ju i det här fallet lika mycket enfald som girighet.
 
Känns som att den här storyn gör att måttet är rågat (eller råttet mågat som Per Ledin sa).
Som allmänt intresserad av Himalaya äventyr har man tagit del av många glorifierande storys.
Men nu orkar jag inte mer. Det är dags att rensa upp i träsket. Jag vill läsa om riktiga äventyrare med riktiga prestationer där man inte slirat med sanningen. Corax tog första steget och jag tror han får många med sig.

Även E9 har med bitvis hårda ord stått rätt ensam på barikaderna. Nu får han vatten på sin kvarn och jag tycker även han ska ha lite credd för sitt strå till stacken för en DOPINGFRI alpinism.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...