Holavedsleden

Tänkte vandra Holavedsleden. Undrar om det finns vatten tillgängligt eller om man måste fråga på gårdar och hus?

Tack på förhand.

Hur va leden då du gick. Det kanske är ett par år sedan. Jag funderar på att gå Holavedsleden eller John Bauerleden i år. Eller någon annan som gått dessa nyligen ?

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Hej Anders
Jag gick båda lederna 2011. Är även uppvuxen nån mil från holavedsleden så jag känner till området väl. John-Bauerleden kan jag verkligen rekommendera, den är fin. Ordentligt kuperad är den också.
/Martin

Hej Anders
Jag gick båda lederna 2011. Är även uppvuxen nån mil från holavedsleden så jag känner till området väl. John-Bauerleden kan jag verkligen rekommendera, den är fin. Ordentligt kuperad är den också.
/Martin

Vet du hur det är med vatten utefter leden? Bör man ha med sig extra?
//Anders

Kan likt Martin rekommendera John Bauerleden, personligare tycker jag den är finare än Holavedsleden.
Jag vandrade leden sommaren 2011 mellan Husqvarna och Gränna. Om jag inte minns fel finns det någon brunn markerad i ledbeskrivningen ganska nära andra vindskyddet, den var torr när vi passerade. Andra natten sov vi vid vindskyddet som ligger en lite bit utanför Bunn. I anslutning till vindskyddet ligger en stugby. Där fanns möjlighet att fylla på vatten. Det är också en kalkkälla utmärkt på kartan någon av etapperna, där drack jag vattnet utan problem.
Leden passerar ju också förbi gårdar lite till och från och där kan man säkerligen få vatten.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.