Viterskalet, Norra Sytertoppen

Är det någon som nyligen varit i uppe på Norr Sytertoppen? Är leden från Viterskalet lätt att följa? Är det fortfarande mycket snö på toppen? Vi var på väg upp dit efter midsommar men avstod pga mycket snö från Sytersidan. Har ev planer på att komma igen nästa vecka och göra ett nytt försök.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Var upp för drygt ett år sen, så jag kan inte rapportera om aktuellt snöläge. Då, 26/7, var det bara ett par mindre snöfält att passera och bart på toppen.
Leden upp är lätt att följa, vältrampad stig i början och sen får man följa de orangemålade stenarna som sticker upp här och var.

Ja, som Oscar säger var jag uppe för en månad sedan. Det är inga problem att följa leden. Man får hålla utkik efter orange målarfärg på stenarna bara. Men det är ju lite stenskravel förstås - bara så att du inte förväntar dig en vältrampad stig hela vägen upp, för det är det inte.

Tack för alla svar! Nu har vi packat ryggsäckarna och i morgon åker vi i väg. Jag ska vandra med min 16-åriga son så därför ville jag ha lite bakgrundsfakta innan äventyret börjar.

Tack för alla svar! Nu har vi packat ryggsäckarna och i morgon åker vi i väg. Jag ska vandra med min 16-åriga son så därför ville jag ha lite bakgrundsfakta innan äventyret börjar.

Nu är vi hemma igen. Vi kom upp på toppen! När vi gick upp fick vi dimma och regn, såg knappt nästa röse. Vi åt lunch i toppstugan, bytte till torra kläder och gick sen upp till toppen. Den var fortfarande i dimma. Just när vi passerade toppstugan på väg ner kom solen. Hela vandringen nerför hade vi sol och fin utsikt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips