• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Fjällvandring med mens, nåt tips??

Hej, jag är alldeles ny här, både här på "utsidan" och i friluftslivet...
Jag och min pojkvän ska upp och fjällvandra i vecka 31.
Kruxet är att jag förmodligen då kommer att få min mens... absolut inte den ultimata tajmingen, men äter inte p-piller och har inte regelbunden mens,, så jag kan inte heller ta nåt "skjuta upp piller".
Min fråga är nu, ni som varit med om detta fenomen tidigare, har kanske något tips till mig, vad jag bör tänka på osv. Vi kommer alltså att gå från Storulvsåns fjällstation upp till Sylarna... en sträcka på 17-18 km kanske.... vet inte riktigt. Men vi kommer i allafall att gå en sträcka på 8 km utan tillgång till någon som helst toalett....
Jag förmodar att tampong är att föredra framför binda.
Har ni oxå kanske erfarenhet av att man blöder mer ju högre upp man kommer? Vi kommer alltså att vandra ca 1100 meter över havet...
Någon som har erfarenhet av det, att man blöder mer ju högre upp man befinner sig?
Tacksam för svar!
Åsa
 
jag har aldrig hort att man skulle bloda mer ju hogre upp man befinner sig, men om sa vore, sa far du val byta tampong lite oftare. du behover ingen toalett for det, men du kanske vill ta med en plastpase for de anvanda tampongerna och savetter att torka av dig med?

hoppas att ni far en fin tur med bra vader!
 
Både på Storulvåns fjällstation och på Sylarnas fjällstation finns ju alla bekvämligheter som man behöver. Blöder du mycket så är väl tampong att föredra, vandringen tar ju inte så många timmar att den får sitta i för länge. Blöder du inte jättemycket så går det nog bra med binda och i nödfall kan du ju byta och ha en plastpåse med dig, som tidigare inlägg tipsade!
 
Tack

Tack för era tips om plastpåse och våtservetter =)
Vi ska ju sova i tält under vandringens gång så att säga och ta det lite lugnt.
/Åsa
 
Menskopp

Det här svaret kanske kommer lite sent men kan vara en idé till framtida turer. Menskoppen är gjord i i silicon och samlar upp blodet i slidan. Man tömmer och sköljer av den några gånger per dygn. Lite olika hur länge man klarar sig utan att tömma den. Jag brukar passa på när vi ändå kokar vatten. Viktigt med rena händer så klart men det gäller ju tamponger också. Tog ett tag att vänja sig men menskoppen är billig, snällare mot underlivet än tamponger, skapar inga sopberg m.m.
 
Håller med KeA

Håller helt med KeA. Menskopp är helt suveränt tycker jag. Man ska nog använda den hemma först lite så att man är van vid den då det ju är lite annorlunda. Jag tömmer min bara morgon och kväll, nån gång när det är svårt med rengöring bara en gång per dygn. Skölja av med lite vatten (brukar ju finnas i fjällen) räcker ju eller i värsta fall bara torka av och in igen, den lär ju inte blivit smutsig där inne. Noga med hygienen på händer och menskopp ska man såklart vara men så jäkla känlsig är dom flesta inte att man inte kan fuska nån enstaka gång. Med tampong måste man ju byta några gånger om dan och har man inte införningshylsa så är det nog större risk för införande av bassilusker än om man inte kan skölja av menskoppen dom få gånger man behöver tömma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17
KajsaMalm Mens på höghöjd??? Tjejforum 4
Havskatten Mens och aktiviteter Tjejforum 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.