Tjocklek på ”retrieval-line” vid firning a la Connally?

Har läst att många rekomenderar ett 6 mm repsnöre att knyta fast i det ordinarie repet vid firning för att slippa ha med två rep för att få längd på firningarna. Det normala verkar vara att man använder en vanlig s k ”European Death Knot” (överhandsknut). I Craig Connalys bok ”The Mountaineering Handbook” finns dock en smart lösning på knuten som gör att man aldrig behöver belasta repsnöret under firning (se bifogad bild). Då är min fråga: Borde man inte kunna använda vilken tjocklek som helst på repsnöret med denna riggning (tex 3 millimeters repsnöre) . Det skulle ju en stackars nedtyngd alpinist spara hur mycket vikt som helst på. Någon som provat?

Bilagor

• 133.jpg
    133.jpg
    53.6 KB · Visningar: 750
Jag använder denna teknik väldigt ofta eftersom jag avskyr dubbelrep och twinrep, dock har jag bara använt mig av 5 - 6mm repsnöre vilket funkar fint!

Vi klipper inte in en karbin som bilden visar utan vi har en sk firningsring inknuten i änden på repsnöret.

Det är en fördel om repsnöret är något använt och "luddigt" eftersom det då är lätt att dra ner det hand över hand, är det nytt o blankt måste man ta till andra knep...

peace

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för tipset! Men varför använder du just 5 eller 6-mm repsnöre? Borde man inte spara ett kilo om man gick ned i diameter? Repsnöret belastas väl ändå inte under firningen?

Ett lite "tjockare" repsnöre trasslar sig inte lika mycket som en tunnare variant + att fem/sex millimeter är gränsen för vad man orkar dra hand över hand, det sparar tid om skall fira några replängder.

Viktskillnaden kan aldrig bli så stor som ett kilo, snarare rör det sig om 400 - 600 grams skillnad, max. Fördelarna överväger för min del åt det lite "tjockare" repsnöret eftersom jag använder det väldigt flitigt och sliter på det.

Men visst, skulle man ha med sig ett firningsrepsnöre som en backup ifall man mot förmodan skulle behöva fira - så antar jag att tre millimeter skulle kunna funka, jag personligen skulle aldrig göra det dock...

peace

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips