enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor

hej!
har läst mycket om jämtlandstriangle området men har några frågar till...

har tänkt att vandra så (v 29 / 30) efter jag har kollat på fjällkartan Z6..

dag1 ENAFORS (tåg kom kl 17) - snasahögarna ca10km
dag2 snasahögarna - gåsen ca20km
dag3 gåsen - sylarna ca20km
dag4 sylarna topptur
dag5 sylarna - nedalshytta (i norge) - sylsjön ca25km
dag6 sylsjön - helagsstugorna ca20km
dag7 helagsstugorna topptur
dag8 helagsstugorna - ljungdalen ca18km
dag9 ljungdalen (buss åker kl 6)

vad tycker ni?
vet ni var jag kan köp matt under tur?

hur gör man topptur för sylarna och helagsfjället? för sylarna jag tror det finns ledan på ost sidan i norge, stamma det? men jag ser ingen led för helagsfjället :(

tack förhand!!
 
Har för mig att sylarna organiserar toppturer med ledare (mot avgift förståss).

Helags är enklare bestigning (mindre luftigt). Finns en "stig" till en början. Man följer i stort "hästskon" runt. Ganska självinstruerande. Finns (fanns?) ett renstängsel en bit upp som är bra att ha koll på, så man slipper onödig omväg.

Vill du slippa låglandsvandring i början, så ta bussen till storulvån (måste bokas innan) och använd första dagen till att ta dig upp i bunnerfjällen rakt väst om stationen, antingen till sjöarna på höjd 1085, eller mellan bunnersjöarna. Därifrån en lagom etapp till Gåsen.

Mat kan köpas på alla svenska stationer du går förbi, kolla stf's hemsida vilket sortiment de har. Nedalshytta har restaurang, men kommer inte ihåg om de hade butik. Borde framgå av deras norska hemsida. Har för mig att jag sett reklam om paket med boende, mifddag, frukost och lunchpaket.

Du kommer att få en bra och varierad tur, men du har en del långa / ansträngande etapper utan vilodagar. Brukar själv vilja ta det lugnt 3-4 dagen.

//Peter
 
Helags är enkel att ta sig upp på. Vi hade tänkt att ta oss upp på toppen söderifrån och ned på norra sidan. Först gick vi rakt in mot glaciären och sedan SO mot renstängslet. Enklast var att försöka gå där det var jämnbrant. Det var riktigt läckert att gå längs med kanten och se ned. Det blev lite sämre väder när vi kommit upp på toppen, så vi fortsatte nedåt efter lite fotografering.

Färden nedåt blev en riktig höjdare. Vi gick i princip rakt norrut först, därefter NV tills vi kom till passet mellan Helagsfjället och Helagsglaciären. Det var ett perfekt snötäcke som man kunde åka på rumpan på ned mot sjön. Vi tog oss ned till sjön och rundade den lilla höjden innan vi gick tillbaks till Helagsstugorna.

Lite bilder finns på http://picasaweb.google.com/totteman

Klicka på Fjäll 2007.

Kan tillägga att vi sprang i fjällen. Köpte kost och logi vid stugorna. 6 kg i ryggan gjorde att ca 3 mil om dagen inte var några bekymmer.

Vid Sylarna har jag bara varit uppe på Vaktklumpen, men polarna var upp till Lill-Sylen. Det är inga problem att ta sig upp på topparna där. Var försiktig bara. Det är brant.

År 2008 cyklade vi i samma område. Det gör jag inte om. Det var jobbigt.

I år ska vi till Rondane i Norge. Det kommer att bli riktigt häftigt.
 
Var i området för en vecka sedan. Ser ut att vara en helt okej tur. Angående Norge så har de inte butiker på samma sätt som STF i Sverige. Däremot kan du köpa t.ex. lunchpaket eller kvällsmat. Mer info hittar du på www.tt.no.

Nedalshytta är fint men Storerikvollen är ännu finare. Rekommenderar det betydligt mer. ;)
 
JAg skulle annars rekommendera turen just från Enafors upp mot Silverfallet (är det den du menar med din första sträcka?, blir lite osäker?). då är du uppe på kalfjället efter ett par timmar och det känns som en perfekt inledning. När man kommit upp på kalfjället har man en bra utsikt norrut.

Det finns en led upp på sylarna från norska sidan, och den är tydligt skyltad från leden (men enligt de norrmän jag pratade med där förra året så är den rätt brant, på grund av knäproblem gick jag inte upp själv)

//Martin
 
Hello, Storerikvollen istf Nedalen blir ju en hiskelig omväg. Låter onödigt.

Sen varför gå fram till Nedalen. Bör man inte efter Ekorrdörren kunde sätta kurs obanat rätt mot Sylsjön? Så kul är inte Nedalshytta.

Christian
 
Hello, Storerikvollen istf Nedalen blir ju en hiskelig omväg. Låter onödigt. [...]
Christian
Var kanske lite otydlig. Menade inte att "liquidmonkey" skulle gå en omväg; det var mer en allmän reflektion. Nedalshytta är rätt så tråkigt jämfört med Storerikvollen - som ligger i ungefär samma område.

Hade det gått att istället gå via Storerikvollen vore det trevligt, men då måste ju rutten läggas om en del.
 
Tack tack för alla information, jätte bra!!!
Jag ska ta den led upp till Sylarna från den Norske sidan bara för att på karta den syns hela vägen upp till toppen. Den led från Svensk sidan slutar vid Slottsdalen, men kanske få mer information när jag kolla in på Sylarna Fjällstation???

o tack för tipps om Storerikvollen men jag ska inte ditt, den en helt omväg för den har tur. ska södra ut istället mot sylsjön men musta till Nedalshytta först för att den fanns ingen led direkt från Syltörna södra till Sylsjön, musta gå rund hela Bandaklompen istället :(

Helagsfjället låter lätt o ingen problem, tack!

hoppas det blir fin väder, ska åka tåg imorgon!!
 
återupplivar tråden. står i valet och kvalet att gå jämtlandstriangeln. några frågor:

enafors - (handöl) - storulvån dag 1
storulvån - sylarna dag 2
sylarna - blåshammaren dag 3
blåshammaren - storulvån dag 4
storulvån - enafors dag 5

rimligt?

har vandrat förut i abisko

hur är vädret nu, ngn snö eller går det fortfarande att vandra? (ska sova i tält och äta medhavd mat)
 
Var en hel

del snö vid Sylarna för några dagar sedan såg jag på FB men normalt så töar det bort. STF-säsongen på Sylarna kan vara riktmärke. De stänger 30 september.


Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
bodenhem Storlien/Blåhammaren/Sylarna/Storulvån/Enafors Fjällvandring 8
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Susannee Enafors till blåhammaren Fjällvandring 12
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
ivansflinta Enafors Fjällvandring 10
JoeSwede Rundhögen-Snasahögarna-Enafors? Fjällvandring 10
nacud_hotmail.com Göteborg-Enafors gärna Storsnasen Fjällvandring 15
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
jonjoh Taxi Storulvån-Enafors 15/8 Fjällvandring 0
mrubenson Enafors till Ulvåtjärn (och vidare till Bunnerfjällen) Fjällvandring 6
Bakerman60 Enafors-Storulvån Fjällvandring 5
Mats-vbg Tågresa till Enafors Fjällvandring 5
Juventus88 Enafors Storulvån Fjällvandring 4
ulfbo Enafors - Grövelsjön Fjällvandring 2
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
marcusen Enafors-Snasahögarna-> Fjällvandring 5
laurentiusweg Oslo-Trondheim(-Enafors) ? Fjällvandring 1
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.