Suorva

Dags att väcka liv iden här tråden igen. Eftersom det av olika anledningar blir bil till fjällen i år och tanken är att det ska bli en sarektur med start i Suorva så undrar jag om parkeringen som är utsatt på kartan. Är det bara att dumpa bilen där eller ska det betalas på något sätt? Sen skriver ni om ev. låsta grindar så jag undrar om någon vet något om det?

Pär

Jag har visserligen aldrig parkerat bilen där (kommer alltid med buss) men jag har svårt att tro att någon vill ha betalt. Har hört om folk som satt bilen där men aldrig om någon som ens funderat på att betala, eller blivit avkrävd.

Grinden ska enligt besked alltid vara öppen. Jag pratade med en äldre man på kraftbolaget våren 2009, efter att ha blivit lotsad genom en ganska förvånad telefonsupport som inte hade något som helst svar på min fråga. Det verkar som om de ansvariga på kraftbolaget är fullt medvetna om att det går turister in i fjällen den vägen och att de inte har någon som helst avsikt att hålla den stängd. Det är bilar in i området som de inte vill ha. Jag hoppas verkligen att de inte tänker ändra på denna policy.

Som någon har nämnt strax innan i tråden så kan det ju vara möjligt att de vill låsa efter vandringssäsongens slut. Detta bör kanske kollas upp om någon ska gå sent i september. En låsning under vintern innebär ju också ett problem, eftersom en och annan vill skida in den vägen. Jag har dock inte hört talas om att det har hänt att någon skidåkare har fått problem. (Men allt når ju heller inte mina öron. ;))
 
Tackar för svaren, nu vet jag att det alternativet är möjligt. Mitt andra alternativ är att lämna bilen i Jokkmokk och ta bussen därifrån, då finns ju möjligheten att avsluta i Kvikkjokk istället.
Pär
 
2 frågor om vägval

Blåser nytt liv i denna tråd om mest smärtfria sättet att ta sig in i Sarek via Suorva.

1. Vilken väg är bäst att ta direkt efter man lämnat dammen: den som går i rakt sydlig riktning längs med stranden och siktar på ett vadställe över Njabbejåkkå vid sjön 642, eller den som tar höjd direkt via ett rengärde i sydvästlig riktning (och som tar vadet högre upp kring 800-m-nivån)? Det förra alternativet propageras för av fson i denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74463. Av kartan att döma ger detta alternativ en jämnare stigning, å andra sidan ser det ut som att man måste övertvära en del vide i den fortsatta vandringen söderut.

2. Området kring renvaktarstugan, där Njirajåkkå och Sluggajåkkå delar upp sig, ser väldigt snårigt ut och har diskuterats en del här, som jag förstår det. Av kartan att döma borde det inte innebära några större problem att hålla söder om renvaktarstugan och på så vis undvika dessa snårmarker, eller har jag fel?

Mvh

Frej
 
Tack för länken! Gillar inte att se bilder på platser innan jag varit på dem, tycker det förstör lite av magin, men ska försöka copypasta ut texten!

Frej
 
En liten rapport från min suorva-saltoluoktatur

Jag startade därifrån den 22/7 och gick genom rengärdet och över småbroarna. Det var myggigt och blöt men inte så länge innan man e uppe på kalfjället. sen e det rätt jobbig terräng hela vägen fram till bron. stigar var det ont om, men kanske fanns längre ner. Mötte ett par vid dammen innan som vänt pga blötan och myggen därnere, men jag tog lite höjd och fann det inte så farligt, man e ju pigg i benen då första dagarna och full av motivation så några km videsnår i våtmarker och myggsvärmar gjorde mest att jag ökade farten och kom längre.

Det var nåt vad där som det var lite mer fart i och nådde upp till knät men det gick bra. tror det var Njabbejåhkå.

Totalt tog trippen Suorva,Pielas,Snavvavagge,Rapadalen,Skierffebergen, Sitojaure, Saltoluokta exakt 5 dygn

Start kl 18 Suorva
tältplats 1: Lulep Nienndo kl 23:40
tältplats 2: Snavvavagge kl 20:00
tältplats 3: Lulep Vassjajågåsj, längst in i ravinen fanns fin klipphylla för ett enmanstält brevid forsen/vattenfallet.
tältplats 4: De små sjöarna mellan Skierffe & Njunjes
tältplats 5: på kungsleden efter sitojaure

Framme kl 18 igår onsdag i Saltoluokta

Såg inga människor mellan Snavvavagge och Skierffestigen.

Jobbigast: upp till Snavvavagge + upp till tältplats 3 (gick 90° rakt upp från rapadalen i 2 h (mkt varmt vid båda stigningarna)

Minst jobbigast: Bergsetappen fram till Njunjes + kungsleden
Bäst: tältplats 3 + utsikten ner mot rovdjurstorget vid Låddebakte
Sämst: hej hej hej hej osv på kungsleden + blöta fötter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Örnsätrarn Stigval söderut från Suorva Fjällvandring 12
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 22
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
Swift Grindarna vid Suorva Fjällvandring 4
petitess Suorva-Skanátjåhkkå Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Kisuris - Suorva.. Fjällvandring 7
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
pl3g921 stängsel på Suorva dammen Fjällvandring 16
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Kalle B Salto-Sito-Pastavagge-Suorva Fjällvandring 4
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
suorva eller saltoluokta Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.