Fjällkartan, friluftskartan till iPhone

Är det någon av er som har koll på om det finns att tillgå fjällkartan, eller friluftskarta till iPhone?
Verkar finnas lösningar på de flesta andra kartområden, men detta hittar jag inget om.

Antingen på rätt väg, eller om man måste "knäcka" telefonen för att få tillgång till dem?

Jag är också på jakt efter en iPhone-applikation som erbjuder funktionaliteten i de mest kompetenta frilufts-GPS:erna, t.ex Garmin Oregon. Rent tekniskt så borde väl iPhone ha vad som behövs för att bli en utmärkt frilufts-GPS. Batteritiden kan möjligtvis vara ett problem, då det inte går att byta batteri på iPhone "on the go".

Jag använder själv en Garmin 60Csx med Friluftskartan och är nöjd med den, bortsett från att den är ganska slö på att uppdatera kartbilden vid in- och ut-zoomning. Användargränssnittet är väl ingen höjdare heller. Garmin Oregon har jag inte testat mer än i butik, men den verkar ju var lite modernare vad gäller användargränssnittet. Liknande funktionalitet borde gå att trycka in i en iPhone. Då hade man klarat sig med en elektronikpryttel när man är ute och vandrar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sjökort och kartor i iPhone

Sjökort över i princip hela Europa finns ju nu till iPhone. Det är prenummerationstjänster som kan tankas ner direkt från nätet i iPhone. Nedladdningssidan heter http://www.x-traverse.com/

Det finns även vissa topografiska kartor men än så länge enbart för USA och Kanada.

Under hösten räknar men med att även det kommer att finnas svenska topografiska (terrängkartan och fjällkartan) kartor till just iPhone.

Har under hela sommaren använt Iphone som navigator i båten, helt suverän. Stor och fin skärm och fullt läsbar i solljus.
Den nackdel som finns är att batteritiden är något kort men för min del har jag löst det med en hållare i båten som också strömförsörjer och laddar batteriet.

Rent GPStekniskt så motsvarar känsligheten på iPhone mottagaren min Garmin gecko. Men den är bra till spontancaching och man ser var man är på kartan. Min Vista HCx känns mycket tryggare och noggrannare i skogen.
Men jag älskar den som avancerad telefon/pda.

N97

Jag har en Nokia N97. Funkar suveränt bra med FriPro och GMXT. Dvs i skuggan och i bilen. Ute i solen är den ganska svår att läsa av.

Ytterligare ett argument för iPhone alltså.... :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips