Välja en snabb motionskajak/stabil racer

Jag är ute efter något i den odefinierade typen snabb motionskajak till stabil racer. Brukar mest köra klubbens Sceptre (Tracer-kopia) eller Struer Razor beroende på väder och svallvågor (trafikerade mälarvatten). Målet är att hitta något som ligger ungefär mitt emellan dessa i stabilitet. Sceptren är stabil nog för mig i alla lägen medan Razorn blir lätt besvärlig med vågor och svall.
Jag hade en VKV100 som jag sålde i höstas då jag var lite för lång för att sitta bra i den och därmed aldrig fick in bra balans heller, är 1,93.

Jag har som kortast provat Plastex Swift vilken känns bra och inte långt från tracerns stabilitet. Det har ju dock kommit lite nya modeller på marknaden, de flesta utom Plastex verkar dessutom ha vridsitsar att komplettera med.

Är det någon som har provat/åsikter om lite andra modeller; exempelvis Vanquish Classic, Zedtech Sleipner, Vajda M-sonic. Nelo har satt ut en stabilitetsskala (1-5) på sin hemsida där Vanquish classic hamnat på 3 precis som Viper 51 vilken känns påtagligt stabil och båtig.
 
Nu har jag inte provat Vanquish Classic, men att den skulle vara lika stabil som Viper51 verkar skumt. Viper51 känns stabilare än Marathon Swift, som jag själv har. Med tanke på formen borde väl V. Classic vara rankare än Swiften?
 
Nu har jag inte provat Vanquish Classic, men att den skulle vara lika stabil som Viper51 verkar skumt. Viper51 känns stabilare än Marathon Swift, som jag själv har. Med tanke på formen borde väl V. Classic vara rankare än Swiften?

Lite vad jag gissat också. Förmodligen är dom två i var ände av spannet i stabilitet 3, Vanquish Vintage och Moskito FW är satta till 2, medan 3 innefattar även Inuk och Nelo Razor.
Tyvärr har jag själv endast testat Viper 51 vilken jag tyckte var för stor i volym och lite väl stabil för att vara intressant.
 
Pratade för ett tag med en kille som nu är på Nelos veteranläger i Portugal om just den jämförelsen Classic vs Viper 51. Han kör just nu med Classic å säger att den är lite rankare än 51:an!

/Janne
 
Så installerade jag rotationssits i Maraton Swift

Vill bara passa på att dela med mig om hur jag installerade rotationssits i min Maraton Swift. Det krävde lite eget arbete men inget svårt. Kolla in på min blogg

http://bloggen.motionspaddla.nu/2008/09/installation-av-rotationssits-s-gjorde.html

Jag vet inte om fästet i botten på min låda är standard i Plastex variant av Maraton Swiften. Min kajak är tillverkad av Kajner/Kape i Ungern och inte av Plastex...

/LaRs
 
Det där med hur rank en motionskajak är nog mer komplicerat än att bara använda en femgradig skala som Nelo gör för att beskriva sina kajaker beträffande hur ranka de är. Helst skulle man vilja ha ett vippighetsvärde för den primära stabiliteten (med korrekt vikt i kanoten) när man håller kajaken helt upprätt och ett värde för stabiliteten på kajaken när man lutar den (sekundär stabilitet med korrekt vikt i kanoten). Då skulle iallafall jag få en bättre uppfattning om hur kajaken är i vattnet. Att jag konstant lutar kajaken är dock ett helt annat problem ;) Märks att det inte är bara jag som lider av kajakabstinens.....
 
Zedtech sleipner är rankare än tracern den är lite stabilare än en Lancer . Zedtech tcr är i allt vesänligt likvärdig med tracer men med
ett högre fördäck för att inte dyka vågor och utan vingar för att oppnå det gamla breddmåttet.

Jag vet ingenting som ligger mellan Turbåtar (nelo Razor) och Tracer stabilitet de är väldigt nära varandra i stabilitet och prestanda det är antingen eller där. På turbåtsspåret finns mycket att välja på medans det är lite sämre på tracerlika kajaker.
 
Det jag är ute efter är något som är rankare och snabbare än Tracern, men som är lite tryggare än Struer Razor.

Jag har aldrig testat en Lancer men den ska väl vara ganska likvärdig med Struer Razor?
 
Till slut vart det en Vanquish Classic, fick ett hyfsat pris och lådan i handen.
Nu har jag hunnit med ett par tre svängar med den - känns klart vingligt, fullt i klass med Struer Razor. Men vingligheten kan ha påverkats lite av det kalla vattnet. Känslan i vattnet känns bra men behöver lite mer vana i den innan jag kan trycka på fullt och känna av potentialen.

Om själva lådan kan man ju säga att den är ju snygg som få, men sargen känns inte som världens stabilaste konstruktion. Att den som moderna racers har skrovet rakt ända upp till sargen gör inte heller konstruktionen starkare, dessutom lite svår att greppa med bara en hand när man bär den. Såg på kajakdagarna att den Classic Bootshaus ställde ut hade en annan sarg som var lite stabilare.

Får se frammåt säsongen hur stabiliteten utvecklas - än så länge känns det inte som den är en kandidat till SKM för mig..
 
Till slut vart det en Vanquish Classic

Jag är själv lite nyfiken på den kanoten, det skulle vara kul att höra lite erfarenheter nu när du rimligtvis hunnit paddla ett tag med den. Själv kör jag en Viper 51:a och känner att när det är lugnt vatten skulle jag gärna ha nåt lite rankare...
 
Erfarenheten är lite si och så, när det gäller kanoten är allt på topp men med min balans har det varit sämre. Första provturerna - då låg det till och med is i vikarna, kändes det bra, lite rank men inte farligt. Nu när det är sommar och motorbåtarna hittat ut så är det värre. Tror helt enkelt attt det är min balans som försvunnit, även i en tracer sitter jag vinglar ibland, även om det kan bero på svallvågor i tre riktningar samtidigt...

Men när det är lugnt så går det fint, även om jag inte nått full toppfart än. Helt enkelt mina paddelvatten som inte riktigt passar kanoten - jag behöver fler vindstilla molniga dagar =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
scandec Att välja ny kajak Paddling allmänt 7
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Timo M Välja torrdräkt Paddling allmänt 30
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6
oliver05 att välja paddel Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Laila Hjälp med att välja kajak Paddling allmänt 8
Välja kajak. Paddling allmänt 5
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Siven snabb och lätt kajak med stor lucka fram? Paddling allmänt 8
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
jp Snabb kajak med lårstöd för roll? Paddling allmänt 11
AnnikaB Snabb kanadensare (Martre?) Paddling allmänt 3
Magnus_74 Snabb K2.a Paddling allmänt 2
Lackan Snabb kanadensare Paddling allmänt 2
ha-man Snabb plastkajak? Paddling allmänt 10
LisaJ Snabb fråga om vikt! Paddling allmänt 2
Joakim Ambrosson K2 - snabb, sjövärdig och packvärdig Paddling allmänt 0
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
T-man Hjälp med snabb motions/gammal tävlings kajak. Paddling allmänt 2
Mezzner SNABB kajak till hurtbulle Paddling allmänt 32
erikmtb Arctic Voyager, eller annan snabb havskajak Paddling allmänt 1
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Siven Fw2000 hur snabb är den ? Paddling allmänt 2
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.