Protestera mot förslag att förbjuda tältning i Kosterhavets nationalpark

Hej,
Nu hotar Länsstyrelsen att inskränka rätten att tälta norra Bohuslän. Om vi vill kunna fortsätta att långfärdspaddla i norra Bohuslän vore det bra om så många som möjligt mailar och skriver papperspost till Länsstyrelsen och Naturvårdsverket. Det är bråttom, handläggningstiden är ev, slut 23/1! Skriv nu! Jo jag menar nu! Idag!

Skälet att förbjuda tältning ska enligt Länsstyrelsen vara att vissa boende klagat på nedskräpning av öarna. Vi i Tjörns Kajakklubb och även Näsets Paddlarklubb har skrivit bemötanden och anfört att
- Kajakfolket snarast är de som uppför sig bäst
- att det är orimligt att utesluta en grupp för påstådd obevisad nedskräpning, men tillåta bullrande, avgasutsläppande, 2-taktsrökspyrande motorbåtar
- att vi väl är naturvårdens bästa vänner, vi är ju myndigheternas ögon, öron, näsor och morrhår där ute i den natur dom är satta att skydda - sparka inte ut oss!
- osv. osv.​

Skriv gärna liknande men i dina formuleringar. Var lite hygglig, Länsstyrelsen vill nog egentligen inte förbjuda oss att tälta, men behöver ett ton goda argument till hjälp.

Den sista remissen finns på
http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/AE31DE99-71AB-4E4A-8BDA-AB252BE7A8B9/101194/Remiss_080506.pdf

Skicka ditt mail till:
Naturvårdsverket
106 48 Stockholm
Anders.Bergquist@naturvardsverket.se

Länsstyrelsen Västra Götalands län
403 40 Göteborg
<Lena.Tingstrom@lansstyrelsen.se>; Tord.Wennerblom@lansstyrelsen.se


hälsningar
Jens
 
Tack Jens

för denna viktiga uppmaning. Kosterarkipelagen är en pärla för kajakpaddling och det finns utmärkta tältmöjligheter.

Givetvis har jag hörsammat din önskan och skickat ett mail.

Thure
 
Lena Tingström, Naturvårdsenheten, Länsstyrelse Västra Götalands län skriver det nedanstående som svar på mail. Den bärande frågan är att Kosterborna tycker att det är tältare som skräpar ner, samtidigt som "paddlare" anser att det näppeligen är tältare som skräpar ner.

Jag är en av "paddlarna" som anser att det inte finns mycket i mina erfarenheter som pekar på att naturälskande människor i tält (med skidor, ryggsäck, kajak etc) skräpar ner. Däremot ser jag oftare tecken på att folk med mycket utrymme och kraft (båtar/bilar/skotrar) skräpar ner.

Vad göra?

Läs det nedanstående. Bilda er en uppfattning och låt berörda få reda på den!

-----------------------------------

Hej!
Tack för era svar!
Jag vet inte hur påståendet om att det kommer införas ett tältförbud i Kosterhavets nationalpark formulerades till er men ett generellt tältförbud är inte aktuellt inom parken.
Länsstyrelsens förfrågan både till paddlare och Kosterbor löd:

"Hej!
Vi håller på att finslipa föreskrifterna för Kosterhavets nationalpark och vet att det finns önskemål om hur man bör eller inte bör reglera tältning inom parken. Kosterborna har tidigare sagt att man velat peka ut ett antal öar där tältning kan tillåtas medan synpunkterna från kajakpaddlarnas håll har varit att tältning skall vara tillåten i samma utsträckning som tidigare eller enligt allemansrätten.

Förra året var länsstyrelsen ute vid paddlarklubben vid Delsjön och berättade lite om hur vi tänkt kring tältning, då tog vi tillbaka det tidigare förslaget om att förbjuda tältning och istället låta tältning vara tillåten på alla öar i max två dygn (dvs likställa det med antalet nätter en fritidsbåt får ankra upp i naturhamn).

Detta har väckt stor debatt ffa på Koster och vi skulle nu gärna vilja lösa detta eventuella problem. Vad vi förstått från Kosterborna så handlar det ffa om att man upplever konflikter med tältare när man är ute och badar i skärgården (skräp som ligger kvar osv)

Förslaget är nu antingen:
1. att vi ska tillåta tältning på ett antal öar och där också tillgodose behovet av sopställ och toaletter.
eller:
2. att vi ska förbjuda tältning på ett antal öar (ffa de som används för dagsutflykter för bad).

Vi vill gärna ha era synpunkter på vilka öar ni vill att man ska tälta på eller öar man inte ska tälta på och var vänliga och tänk på att det finns motstående intressen och att vi alla önskar en så bra lösning som möjligt. Motivera urvalet om möjligt.

Vi vill gärna ha ett snabbt svar, helst före fredag 23/1.

Vänliga hälsningar"

Jag har fått in ett flertal mail i ämnet och kan sammanfatta det med att kajakpaddlare anser
att de skräpar ner i mindre utsträckning är de som besöker öarna och badar över dagen.
att man inte vill bli hänvisad till enstaka öar med iordningställda sopställ och toaletter (tar bort känslan av upplevelsen, hitta sin egen plats osv)

Jag inväntar även svar från Kosternämnden, som jag har bett peka ut de öar där man upplevt problem med tältning och samtidigt ge en motivering till vad det är med tältning som innebär en olägenhet.

Alltså, ett försök till en konstruktiv dialog från länsstyrelsens sida

Vänliga hälsningar
Lena Tingström

Naturvårdsenheten
Länsstyrelse Västra Götalands län
403 40 Göteborg
031-60 52 64
0702-84 52 64
lena.tingstrom@lansstyrelsen.se www.lansstyrelsen.se/vastragotaland
 
Paddlade just i området i somras. Att det är tältförbud på själva kosteröarna kan vi ju leva med, men jag upplevde att det nog finns en konflikt. Såg på något ställe satt det skyltar med Privat även utanför tomtmark. På Styrsö (inte den utanför Göteborg) påstod de att det i princip skulle råda tältförbud i innerskärgården, dvs innanför den planerade nationalparken. De hade för vana att köra bort paddlare som tältade. Orsaken skulle vara brandfara. Orkade inte ta i konflikten och paddlade vidare trots att jag var ganska slut efter en tuff överfart. Kollade upp detta när jag kom hem. Det råder tältförbud på vissa delar av de stora öarna i innerskärgården där det är tätt med sommarstugor, men definitivt inte överallt.

När det gäller nerskräpning och slitage såg jag tydliga tecken på att det är motorbåtsägarna som skräpar ner och hackar kilar i berget. Såg t o m en som eldade upp en massa plastskräp i en klippskreva. De kajakister jag stötte på skötte sig exemplariskt. Det enda vi lämnade var lite platt gräs. Vad som verkade vara mycket populärt är att dra ut med mindre motorbåtar och göra strandhugg och picknicka och festa. Misstänker att de står för en inte obetydlig del av skräpet på land. Den delen skulle ju kunna kanaliseras till speciella grillplatser med soptunna och dass, genom förbudet att dra upp annat än kajaker på stranden.

Kan bara hålla med om att det knappast är vi naturmuppar med handdrivna småbåtar och begränsat packutrymme som drar ut en massa skräp i skärgården. Eller är vi bara fördomsfulla här på sidan?

AV
 
Jag misstänker att det finns busar i alla läger. Jag tror nog att jag varit på ställen där det i första hand varit naturmuppar som jag själv - och där det funnits skräp. Rent allmänt är det ju uppenbart att många(?) upplever det som mycket besvärligare att ta hem förpackningar när de är tomma än vad det var på vägen ut när det var fulla. Kanske beror det ibland på så fåniga skäl som att man inte har en lämplig skräppåse, vad vet jag.

Jag tror också att det finns tendenser, det finns säkert motorbåtsägare som uppför sig exemplariskt, och sedan finns det andra som är marodörer. Kanske är det t o m så att man kan se ett samband mellan båttyperna. Att folk som är berusade är dåliga på att städa är väl inte vetenskap på nobelprisnivå, och utifrån det skulle jag kunna tänka mig att de som övernattar och vaknar i dagsljus (och möjligen nyktert tillstånd) har lättare att se hur de spritt skräp omkring sig.

Självklart skulle en noggrann undersökning kunna påvisa en skillnad mellan de som paddlar och i större utsträckning utnyttjar stränderna, men också är beroende av att de är fräscha och de som har större båtar med övernattningsmöjligheter. Jag har en egen uppfattning om hur skillnaden kan se ut, men det är ju inget jag kan leda i bevis eller ens argumentera särskilt framgångsrikt för. Det blir i bästa fall retorik.

Tyvärr är det väl också typiskt att mark och tomtägare inte bara ledsnar på att folk lämnar skräp (rätt självklar reaktion), utan dessvärre är det ju också så att många (eller åtminstone för många!) i grunden är motståndare till allemansrätten - åtminstone på den mark de själva äger.

Jag har också upphört att förvånas över människans egoism och kortsynthet.
 
Jag tror inte bara att det handlar om att paddlare utnyttjar stranden mer än båtfolket, det är nog minst lika mycket en fråga om vilka stränder man nyttjar. En paddlare kan ju välja i stort sett vilken klippa som helst, och väljer väl ofta en trevlig plats med sol, kontakt med vattnet och bra utsikt.
En båtägare väljer plats med tanke på lä/sjölä, vattendjup, förtöjningsmöjligheter osv.
Detta borde göra att paddlare och badintresserade i större utsträckning krockar och att infödingarna blir mer irriterade på kanotister överlag.

Hur kan man bete sig om det blir ett tältförbud och man vill fortsätta besöka öarna med kanot:

1. Skaffa en övernattningsbar kajak och idka båtliv ;-)?
2. Skaffa en "bivackpåse" och strunta i tältet?
3. Strunta i förbudet och slå upp tältet sent och riva tidigt?

Vad räknas som tält, ett vindskydd/tarp, när tältar man och när sover man på en klippa? Är det själva övernattningen dom förbjuder, och i så fall mellan vilka tider är det natt? Eller kanske förbud att sova utomhus, om man inte är lättklädd och solar...

I Bulleröreservatet är tältning tillåten, max två dygn på samma ställe, utom på Bullerö där man är hänvisad till tältplats enligt tillsyningsmannen.
 
Eftersom konflikten verkar handla mer om känslor än om fakta så är nog den enda vägen att få lokalbefolkningen att känna att det inte är kajakfolket som är problemet.
I första hand så gäller det nog att själv utöva, och inför andra uppmuntra, ett övertydligt exemplariskt beteende.
Sedan kanske man kunde ordna någon slags årlig "skräpregatta" där 100 kajaker finkammar öarna efter skräp och samtidigt har trevlig samvaro, givetvis i samverkan med Länsstyrelsen.
 
Känslor är svårast att övertyga

Svar till Lena Tingström, Länsstyrelsen:

"Tyvärr används ofta naturvårdshänsyn, med eller utan orsak, som ett argument för egenintresset hos de lokalt bosatta i alla naturområden. Det finns självklart ett stort intresse att alla vill bo och leva utan allför mycket störningar i sin fina natur, såvida man inte har sin inkomst från turismen. Därvidlag kanske tältning med kajak uppfattas mer störande än uppankring av fritidsbåtar.

Det är för att balansera mellan dessa intressen, det lokala boendet och det rörliga friluftslivet, som våra myndigheter ska utfärda föreskrifter för naturskydd.

Det är här problemet finns - länsstyrelsen har tydligen påverkats av de lokalt boende som ifrågasätter ett tidigare förslag som låg i linje med allemansrätten.

Citat Lena Tingström: "...då tog vi tillbaka det tidigare förslaget om att förbjuda tältning och istället låta tältning vara tillåten på alla öar i max två dygn (dvs likställa det med antalet nätter en fritidsbåt får ankra upp i naturhamn).

Detta har väckt stor debatt ffa på Koster och vi skulle nu gärna vilja lösa detta eventuella problem."

Därför måste vi, representanter för det rörliga friluftslivet, protestera mot en eventuell inskränkning i allemansrätten. I detta fallet liksom på alla andra ställen som liknande intressekonflikter uppstår."
 
Vad kan man göra mer än att skriva brev till länstyrelsen?

Ett "problem" med "naturälskande" goretexnissar, dvs paddlade och vandrare, är att dom ofta är ganska snåla när dom är ute. Kajaken får vara hur dyr som helst, men mat osv ska tas med hemifrån. Lokalbefolkningen ser bara en hög med högbetalda naturromantiska besserwissrar som parkerar lite varstans, och tältar och paddlar där dom vill. Kanske ser dom t.om sura ut när lokalbefolkningen är ute med sina vattenskotrar och annat (alla locals är inte gamla fiskargubbar, om någon nu trodde det). Motorbåtsfolket kan man ju tjäna pengar på, dom handlar bensin, glass, öl, restaurangbesök och hamnavgifter.
Alltså: gå iland och spendera, hälsa glatt på alla motorbåtsförare, håller undan från farlederna och tälta där ni inte syns (inga röda tält på stranden, grönt i en skreva är bättre).
 
Marina nedskräpningen på Västkusten

Nedskräpning på Västkusten och i Bohuslän är ett stort problem, det fick vi ett starkt bevis för när vi sökte tältplats i inneskärgården i norra Bohuslän (utanför det planerade nationalparksområdet) under vår kajaksemester sommaren 2008.

I en vik, perfekt som tältplats, låg det drivor med plast och skräp. I vattnet, på stranden, i skogen. Halvvägs upp i träden hängde plastsjoken. Det var rent ut sagt äckligt. Trötta på att leta efter annat ställe fick börja städa för att överhuvud taget kunna sätta upp tältet.

Orsaken till denna nedskräpning är inte de fastboende eller kajak- och båtfolket. Det är delar av det gigantiska, globala sopberget som flyter omkring i världshaven. Det var många språk på förpackningstexterna.

Här har våra myndigheter, statliga, kommunala och länsstyrelser, ett stort ansvar som de inte tar. Alla löften om finansiellt stöd för att hålla kust och stränder rena från marin nedskräpning har försvunnit i budgetdebattens spariver. Den pågående finansiella krisen lär inte skapa något större intresse för denna miljöfråga.

Länsstyrelsen och andra myndigheter borde i en konstruktiv dialog engagera alla som vill ha en ren natur och skapa förutsättningar för att vi gemensamt gör en insats mot den marina nedskräpningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomeu Kajak byttes mot kanadensare Paddling allmänt 0
saffran Zegul BARA jämfört mot Empower? Paddling allmänt 7
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
fuchs Bortskänkes mot avhämtning Paddling allmänt 4
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
stefanhedlundse Sitasjaure mot Akkajaure Paddling allmänt 2
FredrikÖ Hur byta Lettmans pedalställ mot styrpinne? Paddling allmänt 4
sumpa Vill du ha en kanot? Trapper bytes mot kajak. Paddling allmänt 1
North shore K1 North Shore Mot en K2 Paddling allmänt 0
ala Bot mot flex i kajaksitsen Paddling allmänt 2
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
Kjell Lundgren Skaver mot bakkanten av racingsits Paddling allmänt 19
larserikss byta underliggande- mot släproder Paddling allmänt 22
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
fuchs bytta mc mot kajak Paddling allmänt 0
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
wilhelm-tell Ny kajak! jämförelse mot gamla. Paddling allmänt 0
mielo Tävla mot en världsmästare.. Paddling allmänt 0
MickeB Kanoten drar sig mot vinden? Paddling allmänt 2
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
Lasse Be Söker förslag på iläggningplats norr Loftahamman Paddling allmänt 3
gryningsljus Förslag på kajak?! Paddling allmänt 3
Adventureblaze 3 veckors paddling, förslag ? Paddling allmänt 8
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
Niftigolebb Förslag på lek/våg kajak Paddling allmänt 8
Anasi Förslag på kajak med bred sittbrunn Paddling allmänt 11
yogafreak 4 dagar i norrtälje skärgård.. förslag på tur? Paddling allmänt 5
Nitsrek Förslag till kanotleder i Jämtland/Härjedalen? Paddling allmänt 3
dansjenny Förslag på rutt vid St:Anna skärgård Paddling allmänt 15
Joakim Ambrosson Förslag på utrustning - länspump, flottör mm. Paddling allmänt 7
T-man förslag på paddel tur med vandrarhems övernattning Paddling allmänt 1
Stålsvin Veckotur i sthlms skärgård - förslag Paddling allmänt 0
cjonsson Något 3 dagars tur förslag i Örebro-Västertakten? Paddling allmänt 0
janne.w Förslag till kajaktur med jobbet. Paddling allmänt 2
roddarn Ge mig förslag på bra kartor !! Paddling allmänt 3
3328 Förslag på turer kring Lofoten? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.