Tips om Sachs Torpedo 5-växlat nav.

Yngsta dotterns begagnade uppåt 20 år gamla Crescentcykel är försett med ett Torpedo 5-växlat nav där det är ett reglage med en spak och en vajer till vardera sidan av navet.

Problemet är att navet inte ändrar utväxling när man ändrar på reglaget. Jag har tagit sönder reglaget och satt ihop men felet kvarstår.

Någon som kan ge tips var jag skall leta efter instruktioner.

Själva navet ser fräsht ut utanpå och det går att dra i kedjorna som kommer ut ur de ihåliga axeländarna när man kopplat loss vajrarna men det verkar inte som detta ger utväxeländring.

Thure
 
Fråga cykelreparatören

Det var 12 år sedan jag sålde min 5-växlade standardcykel, men den hade just det femväxlade Sachs-Torpedo navet med dubbla växelvajrar. Jag vill minnas att när växlarna skulle ställas in, skulle växelreglaget stå på en speciell växel samtidigt som bägge vajrarna skulle vara lagom hårt spända. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken växel som reglaget skulle stå på, men det kan du säkert fråga någon lokal cykelmekaniker.
/Niklas
 
Navet från

Förut fanns det på SRAMS hemsida har jag för mig men hittar inget nu i hastigheten. Dcck fann jag detta på http://forum.ctc.org.uk/viewtopic.php?t=47&sid=2681f160b06ba2a27e30c494dd4d8431 :
----------------------------------------------------------------------------
I found the instructions, in German, for the Sachs Pentasport. Here''s a liberal (extra explanations where I think you might need it) translation:

The initial setup or resting gear for this hub is number 4.
a) Screw the control rods into the hub axle as far as they''ll go (shorter one on the chain side), then back off just far enough that the small connector chains and ridged connector rods may be aligned with their cables without sideways straining the chains.
b) Before attaching the cables to the hub, turn the pedals and rotate the wheel to ensure the hub is at rest.
c) Put the control in gear 4.
d) Push both cable connectors onto their ridged connector rods, until the cable is just taut. Check that the small chains (which join these rods to the hub) do not pull out of their axle-nut chain guides.
e) Shift into gear 1 and turn pedals to allow the hub to engage gear 1.
f) Check both sides to see if either small chain can be pulled any further out of its axle-nut guide.
g) If so: go back to step (c) and retighten the cable concerned.
h) Finally check the operation of all gears.
Sachs hubs have no between-gears slip. If wrongly adjusted this will instead be indicated by a brief jerk when starting up and/or a slight cracking noise when pedalling.
-------------------------------------------------------------------

Själv har jag gett upp försöken att få mitt Pentasport att funka bra, två av Uppsalas mer välrenommerade cykelreparatörer har oxå fått chansen och misslyckats. Men det låter som ditt nav knappt växlar alls.

Lycka till
Mikael
 
Oftast brukar det vara regelaget som krånglar med det låter som du har kollat det, då är det bara att riva navet och se vad som är dåligt i det. Det mesta går att beställa nytt ännu och sprängskiss med beställnings nummer hittar du på tex. www.jofrab.se klicka på cykel, N/O och sen Nav Torpedo Pentasport H5111 så ser du hur det ser ut.
Att lämna in på verkstad är knappt lönsamt om man inte absolut vill hålla cyklen orginal, bättre och enklare att byta till ett Sram 5växlat istället då.
 
Hoppas

att det skall räcka med ett nytt reglage det verkar ju inte vara orimligt dyrt. Men jag börjar med att försöka trimma in enligt instruktionen ovan med det gamla reglaget.

I första hand tror jag att reglaget är paj även om jag inte förstår vad det är som inte fungerar i det.

Thure
 
Vill minnas att morsans gamla 5-växlade Torpedo-nav var inte så himla märkvärdigt att justera, även utan instruktioner.

Om navet och reglaget är ok, kolla vajrar (höljen), efter 20 år så är nog friktionen rätt ordentlig.
 
Tack för

era tips.

Köpte ett nytt reglage igår hos en av mina LBS. Rätt dyrt 200 Kr för den plastiga kvalitén. Tydligen en detalj som ofta går sönder. Verkar fungera någotsånär nu sedan jag monterat reglaget men jag har på det hela taget inget större förtroende för Pentasportnavet. Hade ett sådant men med tvåspaksreglage på en vintercykel jag använde för mer än 10 år sedan och navet gick sönder ett par gånger.

Så jag skulle inte rekommendera Pentasport för en cykel som beräknas användas mycket.

Mina döttrar som haft det här navet är så skeptiska att de hellre vill ha oväxlade baknav!

Thure
 
Hej!

Fick du rätt på växlarna? Vi har övertatt en gammal cykel med ett nav som låter liknande. Ett 7-växlat Sachs/Torpedo-nav som inte heller funkar nått vidare. Jag bifogar lite bilder på det stackars navet + reglage.

Hittade du bra instruktioner för hur man justerar? Hjälpte det med att byta reglage (mitt käns väldigt konstigt när man drar i det)? Hittade du något man kan ersätta hela bakhjul / växelreglage -kombon med som kanske funkar bättre?
 

Bilagor

  • IMG_1560.jpg
    IMG_1560.jpg
    62.2 KB · Visningar: 29,446
  • IMG_1561.jpg
    IMG_1561.jpg
    63.6 KB · Visningar: 28,385
  • IMG_1564.jpg
    IMG_1564.jpg
    32.9 KB · Visningar: 27,433

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.