Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter

Hej!

Jag har efter sommaren börjat cykla intensivt till-och-från jobbet,
efter 3st parerade framhjulssladdar igår morse inser jag nu att det är dags att byta ut mina nästan obefintligt mönstrade däck mot nått bättre lämpat.

Jag funderar på om man verkligen behöver dubbdäck eller om det räcker med riktigt grovmönstrat?
Förövrigt är jag helt ny på allt som har med cykel att göra så jag fattar givetvis inte vad jag skall ha för däck när jag tittar runt online.

på mina däck står massor ,bland annat 700x32Cx28.
28tum, 32mm breda däck antar jag men vad står C för och 700vadå ?

några dubbdäck med denna information hittar jag inte, skulle någon kunna tipsa om något som passar ?

/A
 
700x32C är fransk storlek i mm.(700mm är diam å 32mm däcketsbredd) Tror att du behöver dubbdäck om det är halt(vinterväglag) grovt mönster funkar i lerig terräng men hjälper föga om det som sagt är isigt å halt!

/Janne
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
700x32Cx28.
28tum, 32mm breda däck antar jag men vad står C för och 700vadå ?
Njae, jag kan iofs inte heller allt om däcksdimensioner, men lite iaf:

700 = 28 tum (för en "vanlig" cykel) = 622

32Cx28 är bredd ggr höjd, eller tvärtom... C har jag ingen aning om.

Vanligt är att ange däcksdimensionen på följande vis:
700x32C (mm)
28x1 1/4x1 3/4 (tum)
32-622 (mm)
och de betyder ungefär samma sak.

Hur mycket plats har du? Hur mycket bredare däck kan du ha innan de tar i ram, gaffel, bromsar, stänkskärm? Mät så vet du har mycket grövre däck du kan använda.

Här finns ett gäng dubbdäck att köpa:
http://www.cyclecomponents.com/10/s...an/komponenter-6/dack-4/dubbdack-2/index.html
 
Hej!

Jag har efter sommaren börjat cykla intensivt till-och-från jobbet,
efter 3st parerade framhjulssladdar igår morse inser jag nu att det är dags att byta ut mina nästan obefintligt mönstrade däck mot nått bättre lämpat.

Jag funderar på om man verkligen behöver dubbdäck eller om det räcker med riktigt grovmönstrat?
/A

Beror mest på dig själv. Körstil, underlag, typ av cykel, hur många fall du är villig att acceptera etc.

Jag cyklar numera mest på dubbdäck under den tid på året när det är risk för ishalka och har därmed minskat ned antalet omkullkörningar till ca 1/3 och framförallt så åker jag lite tryggare när det är spårig isyta efter gångtrafikanter eller cyklister som rört sig i slask som sedan återfrusigt.

En ytterligare fördel med dubbdäck/grova däck är att risken för punkteringar minskar betydligt. Där jag cyklar sprids krossten på cykelbanorna vintertid och man återanvänder även detta och med tiden innehåller det även glasskross.

Läs gamlar trådar om dubbdäck det finns en hel del läsvärt.

Var bor du?

Thure
 
Min erfarenhet från många långa vintrar på varierande cyklar och dito underlag är att dubbat är helt oslagbart på riktigt hala underlag, ffa på blöt is eller is med tunn lössnö ovanpå. Om man vill spara lite friktion kan man ha dubbat enbart på framdäcket, men får då räkna både med lite bakhjulssladdar (ssk vid inbromsning i medlut) och att det ibland släpper när man accelererar.

PS: det är väldigt skönt med en baktung "mormorscykel" vintertid, så man inte får så mycket tyngd på framdäcket som på en MTB. Framhjulssladdar undviks på så sätt nästan helt.
 
Cykeln är en hybrid med plats för breda däck, dock har jag rätt slimmade stänkskärmar på som säkert inte gillar lite bredare däck men det går ju att ordna.

Men ok, dessa nedan tycker jag verkar bra. De borde passa antar jag men behöver man även nya fälgar när bredden på däcket ökar från 32 -> 35 ?

http://www.pedalogerna.com/product_...d=463&osCsid=4f5fb4a8c20d93999a9b207ca28d2c8c


Dina 700-32C blir översatt 622-35 alltså samma dimesion, man kan änder dimesion rätt mycket utan att behöva byta fälg också.
 
Kan faktiskt tipsa om Biltema när det gäller dubbdäck för mtb,hybrid,mm funkar helt ok å är rätt så billigt (199:)
Kan oxå hålla med nåt tidigare inlägg helst fram, men gärna bak oxå :)

/Janne
 
Fick en broschyr från kommunens miljöenhet, där dom uppmanar alla att byta ut dubbdäcken för att dom förstör våra lungor med dammet som rivs upp...
 
Nu gällde väl

det rådet för bilar. Till cykel tycker jag att dubbdäck är fenomenala, På främre stänkskärmen kan du behöva montera en stänklapp för att spara skor och strumpor. Det finns tunga i gummi i cykelaffärerna eller oxså gör du en egen av del av en en plastflaska som du popnitar fast i skärmen. De blir både billig och funkis samt suveränt lätt. Utnyttja flaskans halsövergång till framåtvecket nertill.
//J
 
På smala däck och isigt underlag så är ju definitivt dubbat bäst. Har man bredare däck och cyklar mera på dåligt plogade vägar så tycker jag att riktigt grovmönstrat räcker.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips