Sy ryggsäck

Tänkte sy en liten lätt ryggsäck för att ha på små helgturer, men den blev ganska rymlig, och med lite snålande så har den fått följa med på en vinterfjälltur med pulka och två sommarfjällturer!

Designen på själva säcken har jag lånat lite från andersj, axelremmar och avbärarbälte har jag tittat lite på dom andra ryggsäckarna jag har.

För att få ner vikten använder jag mitt z-rest som ryggplatta i en ficka på insidan.
Ryggsäcken kan användas både med och utan topplock. Fäste för pulka på avbärarbältet.
Jag tycker det är värt lite extra vikt med ett ordentligt bärsystem, så axelremmar och bälte gjorde jag av ett tjockt liggunderlag, och klippte bitar ur ett gammalt skrivbordsunderlägg för att få bättre stabilitet.

Tygerna beställde jag från shelby,
Nylon 410D ripstop (svart)
Nylon 210D (orange)
Nylon Tarp Fabric till stängningen

Tejpade flatlocksömmar (eller vad det nu heter)
Tyvärr var tyget inte tillräckligt vattentätt, så man måste använda regnskydd i alla fall.

Testat med ca 30kg korta sträckor då jag spände skidpulkan utanpå ryggsäcken, fungerar bra, men inga längre sträckor.
Längre sträckor så är maxvikten kring 18kg om det ska vara bekvämt, å mer än så ska man väl inte ha!

Volym ca 50l
Vikt 920g (830g utan topplock)
 

Bilagor

  • ryggsäck.JPG
    ryggsäck.JPG
    148.3 KB · Visningar: 4,127
Ser mycket proffsig ut. Gärna lite mer bilder på detaljer tack :)

Synd på vattentätheten, har du nån känsla om det gäller bägge kvaliteterna eller bara den tunnare?
 
Snyggt!

Jag är imponerad, både av foristers förmåga att sy saker och av era symaskiner.
Själv fick jag användarförbud eftersom symaskinen måste in på justering varje gång jag "fixat" något.
 
fler bilder...

Här kommer lite fler bilder...
Tror att det läcker in genom båda tygerna, men det tunnare är nog aningen sämre.
Mmm, måste säga att jag också är imponerad av symaskinen (vanlig enkel, standard), går tungt genom 5lager cordura + rem, men det är bara å ta fart! =) Symaskinens ägare såg lite orolig ut ibland, men det gick faktiskt bra, den här gången i alla fall...
 

Bilagor

  • DSCN3657.JPG
    DSCN3657.JPG
    46.2 KB · Visningar: 3,518
  • DSCN3658.JPG
    DSCN3658.JPG
    54.3 KB · Visningar: 3,508
  • DSCN3659.JPG
    DSCN3659.JPG
    53.8 KB · Visningar: 3,648
  • DSCN3661.JPG
    DSCN3661.JPG
    68.3 KB · Visningar: 3,575
  • DSCN3663.JPG
    DSCN3663.JPG
    46 KB · Visningar: 3,367
Det ser väldigt snyggt ut! Jag känner att mitt dagsturssäcksprojekt ligger på en lägre nivå. :)

(Jag frågade lite i forum för en tid sen, och för dem som eventuellt undrar hur det gått så kan jag säg att jag sytt en i princip komplett prototyp i bomull, men har ännu inte beställt tyger från Shelby. Prototypen blev som jag ville efter några justeringar.)
 
Oj, ser ju jättesnyggt ut. Jag har planer på något liknande, men det blir nog inte lika genomarbetat. Snygga dragkedje-lock!
 
För att få ner vikten använder jag mitt z-rest som ryggplatta i en ficka på insidan.
Ryggsäcken kan användas både med och utan topplock...
Testat med ca 30kg korta sträckor då jag spände skidpulkan utanpå ryggsäcken, fungerar bra, men inga längre sträckor.
Längre sträckor så är maxvikten kring 18kg om det ska vara bekvämt, å mer än så ska man väl inte ha!

Volym ca 50l
Vikt 920g (830g utan topplock)

På bilden där du stoppat ner Z-rest i ryggan... jag undrar om du tycker att tyngdpunkten flyttas långt ut från ryggen, eller? Z-rest bygger ju ut nästan 10 cm i det läget, mycket mer än en "vanlig" ryggstoppning. Det borde väl börja märkas vid tyngre laster? Otroligt snyggt för övrigt!! med zipper-garage och allt! Jag böjer mitt huvud i respekt (eller avund på sykunskaperna...)
 
mm, var också lite orolig för det innan, men har faktiskt inte kännt att det varit något problem. Liggunderlaget bygger ca 6,5cm. Det enda problemet som jag upplever med att ha liggunderlaget såhär är att det är svårt att få ner det med massa grejer i ryggsäcken, lättast att plocka ur ALLT, sätta ner liggunderlaget, och sedan packa i det andra. Inga större problem när man har tältet uppe eller så, men lite jobbigt vid raster...

Nätet till fickorna är shelbys "Thick Mesh", och Elastic, thick 25mm vikt som kant, tyckte vanlig resår var för svag.

Måste bara säga att jag inte har några speciella sykunskaper, det är bara å läsa å kika runt lite, å våga prova!

Och ett stort tack till andersj som med sin hemsida inspirerat och gett många tips!
 
Senast ändrad:
Vad har du använt för stoppning i axelremmar och avbärarbälte?

I första inlägget står:
"Jag tycker det är värt lite extra vikt med ett ordentligt bärsystem, så axelremmar och bälte gjorde jag av ett tjockt liggunderlag, och klippte bitar ur ett gammalt skrivbordsunderlägg för att få bättre stabilitet."

/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.