Ullimpregnering

Jag har länge letat efter lanolin för att kunna leka lite med impregnering av ull. Pratade med Öströö fårfarm i somras och de sa att de bara hade det under hösten men att det då oftast köptes upp av företag som sålde vidare det till kosmetikaindustrin. Men jag ska i alla fall höra med dem strax igen.

Men så pratade jag med mormor om det här med impregnering av ull för ett par månader sen också, och hon sa att förr i tiden typ när mossan (morsan med göteborgskt uttal) var liten och ungarna hade blöjbyxor (osäker på termonologin, har inga illbattingar själv, än) av ull så kunde man köpa ullimpregnering i en del butiker. Fräscht tänkte jag, som så många gånger innan önskade jag att jag hade en maskin som möjliggjorde resor i tiden.

Shit, detta inlägget blir en s.k. multiplot. Men men, jag fortsätter. Igår satt jag och slösurfade efter en värdig efterträdare till min sista flaska Milo (ett norskt ulltvättmedel som inte finns här i sverige), orkar liksom inte åka upp till halden för omvänd bordershopping. Hittade nån ekoschmeko butik som hade något som lät bra och hade fått bra omdömen av plus (sverker liksom, bara en sån grej). Men, och här kommer inläggets pudelkärna, under ulltvättmedlet hittade jag produkten ULLKUR, ett medel för att impregnera ull för att göra det mer vattentåligt och mer smutståligt. Och på produktbilden var det en sån där full dvärg (a.k.a. barn) iförd blöjbyxa! Gött liksom, är väntan över? Är detta den graal som kommer lösa alla mitt livs bekymmer? Eller är detta bara ännu en menlös ekoprodukt som är såpass utspädd för att kunna klassas som miljövänlig att jag lika gärna kan använda luft?

Det skulle vara väldigt intressant att höra om någon annan här på forumet använt denna eller någon liknande produkt, eller slabbat med lanolin själva. Jag har iaf beställt och kommer vara på min brevbärare som en igel.

<här är en länk iaf: http://www.minimundus.se/body_tvattostad/tvatt.htm

Och jag kommer följa upp när jag testat det lite.
 
Ulltvätt!

Grym tajming! Jag skulle just cykla iväg till ICA och se om det möjligen fanns något bra ulltvättmedel där, men nu blir det att beställa istället! Hurra!

Efter ditt tidigare tips om att det nog är det vanliga tvättmedlet som mumsar i sig mina ullunderställ så har jag nu en hög av otvättade ullisar i väntan på ett snällt tvättmedel...
 
Timing var ordet! Jag ska just testa ullprogrammet i tvättstugan ;) Iofs utan tvättmedel då jag inte har skaffat ännu, men med tanke på denna tråd så lär det lösa sig snart.
 
Ryktet går att ullkur ibland står att finna i s.k. alternativa butiker, typ hälsokost och liknande. Kan vara bra att veta om man misstror postorder.
 
Nu har jag tagit emot leveransen, impregnerat och gjort ett första fälttest. Jag är över förväntan nöjd. Hur mkt kan man liksom förvänta sig av blöjbyximpregnering?

Produkten är mkt viskös, tyvärr går det åt ganska mkt. Jag använde iofs mer än vad som rekommenderades till 'normala' ullplagg då jag ville impregnera ett ytterplagg i ull. Använde den mängd som rekommenderades till blöjbyxor helt enkelt, och sköljde ur väldigt sparsamt. Plagget blev lite fett, men inte så mkt att det stör. Körde ett ullunderställ på den normala dosen också, det kändes definitivt som nytt igen.

Ytterplagget stod emot väta och smuts mkt bra, regnet pärlade sig på utsidan. Och det tog mkt längre tid än före behandlingen för våt mark att kännas igenom. Kan hittills rekommendera denna produkten.
 
Mycket intressant gro, jag har ocksa tänkt på at impregnera min ylletröjor. Har sista år köpt ylle från http://www.warburgwalkabout.dk/shop/ , och har beställt mer nu igen. Det er mycket brå ylle med alt fett kvar. Flickvän har nålbindad strumpor till mig ut av den ylle och de er jättebra. Men hvad at göra med de ylletröjor som jag har, det her er bra nyheter for mig at man kan beställa lanolin. Tak for informationen! I Belgien, hvor jag kommer ifrån, har jag gjort en kurs om örtemedicin några år sen, och kommer ihåg at vi använde lanolin en gång. Läraren hade en 5 eller 10 liter burk av lanolin. Jag skal läta efter hvor hun hade köpt den. Kanske kan man få det i Belgien och kan jag tag med 5 eller 10 kg till Sverige i december. Det burde vära billigare. 250kr per L er lite dyrt!
 
Jag har haft problem att hitta lanolin, de flesta företag som säljer det säljer endast till företag, de få som säljer till privatpersoner har ett högt literpris. Men ullkur är inte bara lanolin utan är ett komplett impregneringsmedel.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...