Tips om natursköna Åar / Älvar att padla längs?

Hej,

Vi är ett gäng som nu har paddlat havskajak av en tradition nu i ett par år. Då alltid ute i havsbandet. Känner nu mig lite sugen på att söka mig inåt landet och kanske prova någon lång å eller älv att paddla längs. Någon som har tips om någon naturskön sträckning att ta. Vill gärna ha en längre strapats där man paddlar ca 6 - 8 timmar om dagen i 3 - 4 dagar. Gärna nått som inte ligger alltför långt bort från Stockholm. ca: 30 mil

Tackar på förhand.

Mvh Johan

Prova Strömsholms kanal. Låt en kompis skjutsa upp er till Smedjebacken och paddla sen hem.
http://www.stromsholmskanal.se/kanot.html

Om ni kan tänka er att paddla sjö så är Båven i Södermanland jättefin. Massor av vikar gör att ni kan få ihop massor av timmars paddling. Det finns en hel del fågelskyddsområden men de är lätta att paddla runt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Voxnan

Voxnan har en en hel del härlig vildmarkspaddling även om mycket gör sig bättre om våren då vattenståndet är högre. Tidningen Paddling hade en bra Hälsingeguide förra året, där finns nyttig info.

Klarälven. Bor för nära Strömsholms kanal, gjorde den tidigt och det var lite sådär jaha, var det allt?

Såg ett program på Discovery

Tjena.

Jag såg ett program på Discovery förra veckan om 2 killar som började med att släpa kajaken från norge för att sedan paddla älvar, sjöar och dammar ut till Svenska kusten över till Finland.

De passerade Stora Lulevattnet och Porjus på sin väg.

Faktum är att jag missade dem med 1 i Porjus på min cykeltur genom Sverige 2006.

Kanske kan det vara något?

Är själv sugen på en liknade tur med kajak.

Har provat en del små bäckar och åar och det finns en hel del vildmark men tyvärr så paddlar man dem på 1 till 2 dagar.

Stiffe

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips