Tips om havskajak som är bra i surf och lek?

Vänner!

Är det nån som har tips på havskajak som är bra på lek och surf. Paddlat lite fors och söker nu efter en bra kompromisskajak att ta med sig ut i vågor och samtidigt kunna packa för några dagars tur. Jag är ca 195 lång, men vill gärna ha bra kontakt med kajaken så sittbunnen behöver inte vara jättestor.

Tacksam för lite tips

/Anders
 
Inuk? (Nelo eller Kirton)
Vågar inte säga nåt om hur din kroppslängd passar, men annars tror jag den kan vara intressant.
 
Jag paddlar gärna Wilderness system -tempest eller P&H scorpio i surf. Båda kajakerna passar även bra för veckoturen.

Tempesten har jag paddlat några år nu och den lyder direkt på alla kantningar, styrtag och lättrollad. Nackdelen är att den är lite trög jämfört med många "glasbåtar"

Scorpion har jag nyligen fått in till företaget och har bara hunnit bekanta mej med den några veckor (hunnit surfa 1 gång pga "blåsbrist"). Men scorpion är både lekfull och hyfsat snabb på vattnet. Det lite högre akterdäcket gör att C2C eller stormrollen passar bäst, men vanliga rollar fungerar nog också men lite "knöligare".

Lycka till med sökandet. Har du vägarna förbi Åland så får du provpaddla:)
 
Senast ändrad:
Nja, Inuk är väl inte förstahandsvalet vid lek och surf. Om jag däremot vill komma snabbt frammåt så är den ju intressant.

Rockhopper fungerar säkert bra till surf och just rockhopping men är knappast mitt val om jag vill paddla längre sträckor.

Tempesten är däremot en bra kombination, räcker den till för en på 195 cm vågar jag inte lova. Känner en på 190-nånting som gick in men det beror ju på benlängden. Scorpion skulle jag tro fungerar för den längden.
 
Nu ska jag inte säga för mycket eftersom jag brukar vara inriktad på att förflytta mig mer än att bada.
Men jag har förstått att Inuk tillhör de mer lättrollade kajakerna och överhuvudtaget känns "tajt".

Dess längd betyder förstås att även om den är lättsvängd, så är det ju liksom inte steget över fors eller slalomkajak det handlar om.

En Rockhopper verkar ju jättekul just i vågorna osv, men uppfyller ju knappast kraven på en kompromisskajak och några dagars turmöjlighet.
 
Surf med 1,80 plattbottnad forskajak? Ja.
Surf med en knappt fyra meter lång rockhopper? Ja.
Surf med stor skeddakajak och packutrymmen? Ja.
Surf med tempoinriktad havskajak? Ja.
Surf med knappa sju meters sitontop-racer? Ja.

Men vilken surf? Men viken lek?

Jag har provat de fyra förstnämda, vid helt olika surftillfällen på helt olika ställen (dumpande surfbrädevågor på rev i Portugal; stökig stor sjö på Danmarksvästkust; hela tiden i Sverige på vindvågor och på tidvattenvågor i Wales; och vid ett par sköna tillfällen på vinddrivna svenska vågor.) Jag har lätt att fatta att den sistnämnda är "rätt" på stora snabba dyningar.

Jag kan lätt säga att jag inte alls har nytta av "ettan" i det "femte" elementet (eller tvärtom), inte heller "tvåa" i det "fjärde" (eller tvärtom). Men andra kajaken och tredje kajaken kan busa i samma sjö. Och tredje och fjärde. Menar jag, med mina små erfarenheter och sätt att uttrycka mig...

Vad menar "man" när man vill ha en surf och lekkajak?
Vad är det då man inte vill ha?
 
Tackar för inspirationen! Den där rockhoppern såg ju riktigt kul ut.

Ja det där med kompromissleksaker är ju alltid knepiga. Spelar ju ingen roll om man skall ut i havet, ned för backen eller cykla i skogen....

Den surf jag har lite erfarenhet av är väl just vinddrivna våger på östkusten. Dom där skedda kajakerna såg fina ut.

Anders
 
WS Tempest och dom flesta andra som nämts är i princip designade som skedda kajaker med skeddan nere dom funkar fint utan skedda men är onödigt trögsvängda. Valleys kajaker är mer lättsvängda

En kajak som verkar betydligt trevligare är WS Zephyr
http://www.wildernesssystems.com/zephyr-160-pro
Enligt konstruktören är den betydligt mer lättsvängd. Och man kan göra riktiga kontringar vilket är ovanligt. Det finns förstås inget som hindrar att man gör en kontring i vilken kajak som helst men det är långt från en rejäl kontring utan mer en typ kursändring.

774cc7ab19ddba0607eb844f53fef66d.jpg
.

Jag har funderat i liknade banor som Zephyrens konstruktör. Men han hann först:)

Hans Friedel
 
Jag har inte testat den själv men hört bra om den - point65 whisky 16

Enligt Point65 själva:

"Whisky 16 är en mycket lättmanövrerad kajak utvecklad av Nigel Foster. En kvick havskajak för avancerade paddlare att leka i kustnära vatten med, speciellt utformad för riktigt grov sjö och surf."

tittar man på datat och skrovformen verkar det ju stämma. Förutom kvick då. Kvick att svänga, men knappast kvick rakt fram på slätvatten.

Jag skulle helt klart prova den om jag vore ute efter en lek/surf-kajak
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
C Elegans Tips på havskajak för älskare av Grönlandskajaker Paddling allmänt 11
Olaa Tips inför inköp av havskajak? Paddling allmänt 1
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.