Varför vägra roder???

Nu i midsommar när det blåst rätt friskt så har jag lite förvånat från flera paddelkompisar hört att dom har haft stora problem i blåsten att få sin kajak dit dom vill!
Samtliga har suttit i kajak utan roder(en dock med skädda)
Verkar som många medvetet valt bort rodret! Men varför? Varför (om du har skädda) stoppa upp paddlingen för att "pilla" med den när du kan paddla på å bara styra dit du vill!
Å utan skädda måste det väl var ännu jävligare! (antar jag)!
Men kanske jag har missat nåt då jag endast paddlat kajak med roder el. roder/skädda!
Ps! Nu är det bara 14gr i vattnet! Det var 20gr för 2veckor sen! :-(

/Janne
 
Varför vägra roder?

Därför att det är två helt olika aspekter av paddling att paddla en utpräglad roderkajak och en utpräglad skäddakajak. Och för övrigt vägar jag inte roder, jag har två kajaker, en QCC 700x, utpräglad roderkajak och en Tiderace Xplore, utpräglad skäddakajak och paddlar båda med stor behållning.

Var själv ute och lekte i vattnen utanför Nåttarö/Stora Björn under midsommarhelgen i Tideracen, det blåste mycket men roligt var det i en skäddakajak som går att få dit man vill, som man kan "trixa" med på ett helt annat sätt än de flesta roderkajaker. I såna förhållanden "vägrar" jag gärna roder. Ska jag paddla långt och effektivt så föredrar jag däremot en roderkajak som min QCC.

Så min slutsats är väl snarast tvärtemot din. Prioriterar man en kajak som är lätt att manövrera och få dit man vill så är ju en välkonstruerad skäddakajak att föredra i förhållanden som i midsomras. Prioriterar man effektiv "rakt fram paddling" så väljer jag en roderkajak. Att inte få skäddakajaken dit man vill betyder antingen att man har en illa konstruerad kajak eller att man inte har riktig koll på tekniken att paddla den typen av kajak.

/Rickard
 
Ja jag vill ju paddla långt effektivt gärna med bra fart oxå :) Å det gör även du tydligen(så där är vi på samma nivå), men varför är rodret så negativt för lek/bus kajaken? En kompis utan roder skyllde på att han packat fel, så han inte kunde styra upp kajaken mot vinden å kom inte dit han ville!

/Janne
 
Paddlade sist i Commander type-S som är otroligt kursstabil kajak men som ändå vänder på en femöring med roderhjälp! Snabb kajak för rakt fram paddling men även mkt rolig för lek i vågor å surf(med rodrets hjälp) Ja jag vet :) Paddlar även en Speedliner(å en Barra-Q) som oxå funkar fint för rakt fram paddling å även lite lek å surf :)
Har oxå en Streamliner som duger för lite lek å surf i vågor, men då behöver den det vettiga smarttracks rodret som Mats på Grebbestad monterar med det lilla orginalrodret så är den helt värdelös för lite lek å bus i det stora blå :)

/Janne
 
Som Rickard säger har skäddakajaker också sina fördelar. I motsjö och sidovind går de ganska kursstabilt och de behöver inte styras när rätt balans mellan fart och skäddautskjut har hittats.
Skäddakajaker kan man också paddla rakt upp på land och inte vara orolig över att kajaken kanske glider baklänges på en klippa eller strand och hakar i rodret.

Nackdelen tycker jag är mest i akterligsjö, där skäddakajaker ålar sig och är svårare att hålla på rätt kurs. Det krävs ganska mycket mer styrtag i en skäddakajak i dessa lägen.

De är nästan omöjliga att luffa på kanot och båtvågor. Vågsurfning kan vara underhållande, men även här har många roderkajaker klar fördel.

De långfärdskajaker som har effektiva roder är relativt få, men ändå en klar förbättring mot hur det var för några år sedan.
Kan bara hålla med Stuvarn om Commanderns styrförmåga. Den får till och med skäddakajaker att verka trögsvängda.

Trots att den rörliga skäddan är ett modernare påfund än rodret, är skäddakanotister konservativare. De ser en stolthet i att paddla utan roder, för "riktiga" kanotister som kan paddla, behöver inget roder. Jo, roderkajaker behöver fart genom vattnet för att styra dit man vill och det är nog därför de är populärare bland de som vill ha fart och distans än de som vill ha maximalt antal olika typer av paddeltag per timma.

Jag växlar också mellan en ren skäddakajak och några olika roderkajaker. Det går inte att komma ifrån att skäddakanoter är snyggare.
 
olika typer av paddling

roderlösa kajaker har sina förtjänster och då handlar det just om att trixa det ultimata exemplet är forskajakerna som överhuvudtaget inte är gjorda för att gå rakt fram och det är inte samma typ av lek man gör med en lång roderkajak. Skedda är som styrfjädrar för att få kajaken dräglig i framåtpaddling. Jag har dock hört ett och annat mindre begovat uttalande om varför man inte skall ha roder i mina dar och det första är att det helt enkelt bromsar kajaken för mycket efterssom rodret ju faktiskt bromsar upp kajaken lite när man svänger. helt rätt i en begränsad del av teorin men när man lägger till resten är det ju fel för det finns inte många tillfällen man kan paddla fortare
och med pressition mellan a och b utan roder än med .

En annan är att rodret är en säkerhetsrisk som om det går sönder gör kajaken omanövrerbar. ochså sant men det är inte särskilt vanligt och vill man ta sig ifrån en svår situation fort är rodret väldigt bra att ha efterssom det tar bort mycket av komplexiteten och låter dig konsentrera dig på att få kajaken att gå framåt så sköter rodret riktningen. Skedda kräver mycket mer både fysiskt och tekniskt adv dig som paddlare i sådana situationer

Roder är effektivitet det tillåter dig att skala bort en väldig massa komplexitet och får kajaken att gå rakt fram på ett ganska billigt sätt. En duktig skeddapaddlare är kul att se när han leker. och kan få sin kajak att gå förvånandsvärt fort även frammåt. tyvärr ser man allt för många inte så duktiga skeddapaddlare som sliter sig fram. och personer som läggger nästan al sin kraft och energi på att få kajaken att få dit de vill.
 
En möjlig överflödig komplettering; inte bara roder utan även skeddor kan gå sönder!

Har paddlat en skeddakajak i några mil, med skeddan fastnad i uppfällt läge, och rätt jobbiga fjärdar med olika sidvindar.

Onödig info kanske - men jag har väl också hört just det där att roder kan gå sönder.

Har nästan bara paddlat med roder - men ett roderhaveri har jag också varit med om. Det var underliggande "tävlingsroder", och det berodde på att jag backade rätt in i stenig botten...
 
Har genom åren upptäckt att det här ämnet är det som väcker mest känslor och stridigheter mellan kanotister. Har en Icefloe med skädda sen 17 år och tycker den går jättebra mot sjön eller med sidsjö. Men med vågorna bakifrån är den inte rolig! Om man sen vill leka och surfa, kanta osv så bör man nog välja en annan kanot. Har paddlat fors- och polokanoter ute och inne (bl a i vågbassängen) och tycker det är mycket roligare om jag vill leka än att brottas med en fullstor kanot. Skulle jag byta ut Icefloen så blev det helt klart en roderkanot eftersom jag mest paddlar för rekreation (fysisk och psykisk).

Skäddaviren på Icefloen har gått sönder två gånger vid infästningen skädda/vire. Enkelt att fixa men besvärligt när det inträffar ute till sjöss och man är ensam. Ena gången fick jag paddla ca 2 km innan det fanns ett bra ställe att gå iland på och tälja en pinne och kila fast skäddan i delvis nedfällt läge. Att paddla med skäddan hängandes helt nere är INTE kul...

En sak som har förvånat mig är att de renläriga havskajakisterna lagt beslag på termen "teknisk paddling". Själv tycker jag att ex vis vingpaddel ställer höga krav på padddelteknik ;-)

Det är bra att det finns olika typer av kanoter även om det som oftast passar mig är en roderkanot.
 
Kan man inte ha både och. En sekundärstabil sjöduglig kajak kanske med lite rocker så den är rolig att arbeta med, mest skeddapaddling när teknik och lek är i fokus. När det sedan friskar i och blir lite besvärligt åker rodret i och skeddan upp. Då kan man köra rakt även i sned medvind.

I mitt kommande kajakbygge tänker jag montera i skeddabox i första hand. Sedan får jag se hur den är i lite svårare situationer. Kanske åker det på ett roder. Inte så svårt att eftermontera.

Och ja, en var är ju lycklig på sitt sätt. Går det att paddla och ägaren tycker det är roligt är det en bra kajak...

(Å vilket diplomatiskt inlägg. UD nästa.)
 
Jo visst kan man ju ha båda men varför skädda om kajaken fungerar perfekt med roder! Det finns såna kajaker!
Har faktiskt aldrig haft nåt roderhaveri har då paddlat till å ifrån i över 30år! Men har vi två tillfällen haft problem med just skäddan! På en hyr kajak(så vanligt att nån lyft i skäddawiren) å på en egen när den hade fastnat!
Synd oxå att den själ så mkt bra packutrymme! Sen har jag märkt att jag ibland fått vibbrationer å ett himmla resonansljud i kajaken(fick aldrig bort det oljudet)
Annars tycker jag många kommit med mkt vettigt som vanligt :)

/Janne
 
Nu är jag ju för tillfället så lyckligt lottad att jag har en av varje, d.v.s. en utpräglad skäddakajak och en utpräglad roderkajak. Båda är roliga och trevliga kajaker på sitt sätt men skulle jag vara tvungen att välja bara en så skulle det nog bli en med roder. Måste man kompromissa så känns det som den "minst dåliga" kompromissen.

Samtidigt är det otroligt skoj att bygga upp känslan för sin kajak i en utpräglad skäddakajak, just det där hur den svarar på kantningar, olika paddeldrag etc. Helt enkelt en dimension av paddlingen jag saknade då jag bara paddlade med roder.

Som redan konstaterats, både roder och skäddor kan gå sönder och egentligen är det väl bara (så länge vi pratar havskajak) ur en aspekt som man verkligen kan säga att en roderlös kajak är att föredra. När man paddlar och kanske framför allt "leker" på exponerade ställen och eventuellt behöver ägna sig åt räddningsövningar/bogsering så är det ju definitivt en fördel att slippa ha ett roder att tänka på.
 
En kompis utan roder skyllde på att han packat fel, så han inte kunde styra upp kajaken mot vinden å kom inte dit han ville!

Det kan bli en bra dialog om man vill förstå, det kan kanske bli en bra dialog om man undviker laddade ord såsom "varför vägra ...". Men om man vill ha en klappa varandra-på-ryggen-tråd så kan man få det... ;)

Jag gillar min skeddalösa skedda kajak. Precis som jag gillar min singlespeedcykel. Jag gillar yoga, klättring och dans. Frågan kan vara "varför vägra" tävlinginspirerade aktiviteter?

Jag gillar också min roderkajak och min flerväxlade mountainbike. Konstigt eller hur?

Om du verkligen har lust att fundera på varför just jag paddlar som jag gör Janne, och varför jag inte fixat min skedda, och varför jag packade kajaken fel... då tar jag gärna det samtalet. Hellre under en annan rubrik. :)

Har vi inte kommit längre i roder/skeddareligions diskussionen?

För övrigt: De som vill se vackra sätt att hylla simplistiska kajakframfarter kan hitta stöd för vidare funderingar hos Björn Thomasson. De som vill vara snabbast kan ta lite protienpulver så länge. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Bergggren Trasigt roder Lettmann Streamliner Paddling allmänt 0
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
plankton Epic Track Master Plus Roder Paddling allmänt 12
hassex Filmtajm roder Paddling allmänt 3
mikstr Kari-Tek SRS Skädd-roder Paddling allmänt 1
eyck Nordkapp RM: Fotstöd, roder m.m. Paddling allmänt 2
tm10sec roder. Paddling allmänt 1
tjabo.andersson K2 utan roder? Paddling allmänt 7
torger Behov av reservdel - tips på stum lina för roder Paddling allmänt 19
cwmint Havererat Smart Track roder Paddling allmänt 36
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
knatte Smart track roder justeringar? Paddling allmänt 7
jaketoad Aktivt roder från kajaksport Paddling allmänt 25
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
Mezzner Eftermontage av roder på kajak är enkelt! Paddling allmänt 25
Test005 "Fish tail" roder Paddling allmänt 10
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
Sandie Rostfri wire till roder?? Paddling allmänt 8
Tipp Skädda, roder eller båda. Paddling allmänt 10
tornebjer Köpa roder(underliggande)?? Paddling allmänt 10
Lorre2 Kajaksports roder Navigator? Paddling allmänt 1
avslut1008 Roder till hemmabygge Paddling allmänt 4
Brune Låsning för uppfällbart roder Paddling allmänt 3
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
calypso Grundregler för roder ? Paddling allmänt 3
pelka skädda ock roder?? Paddling allmänt 0
pelka skädda eller roder? Paddling allmänt 9
avslut1008 Roder osv....... Paddling allmänt 12
bajdarka SKÄDDA ELLER RODER! Paddling allmänt 24
kallekanot Roder och skädda? Paddling allmänt 14
Staffan_TeamToyota Roder till Iceflow!? Paddling allmänt 3
surfban Roder diskussion! Paddling allmänt 20
Kalle E Förbättra din roder - så här gör du Paddling allmänt 4
Kalle E Roder/skädda, sittställning, rodersystem och kajaksort Paddling allmänt 5
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.