Vandra i början på juni - var?

Hej allesammans
För mig och min far skulle det passa med en vandring på fem dagar precis i början av juni (ons 4 - sön 9). Inte den mest optimala tiden att gå men man får ta det som passar. Har jag tur blir det i alla fall två vandringar till i sommar.
Efter att ha läst tråden: Jämtland med tåg, vart? så har jag lite funderingar kring vädret och alternativa leder. Efter att ha läst och sökt i otaliga trådar så har jag dock inte blivit mycket klokare.

Några turer vi har funderat på är följande:

Ljungdalen-Tänndalen, 5 dagar

Längd: 59 alt 60 km Fjällkartan: Z8
Ljungdalen-Kläppen-Helags 13 km
Helags-Fältjägaren 12 km
Fältjägaren-Ramundberget 15 km
Ramundberget-Fjällnäs 19 km
Ramundberget-Tänndalen 20 km

Tänndalen-Grövelsjön, 4 dagar
Alternativ A 76 km
Över Skedbro och Rogen.
Tänndalen-Skedbro 21
Skedbro-Rogen 17
Rogen-Storrödtjärn 16 km
Storrödtjärn-Grövelsjön 22 km

Grövelsjön och Rogen runt, 5 dagar
105
Grövelsjön-Storrödtjärn 22
Storrödtjärn-Rogen 17
Rogen-Skedbro 17
Skedbro-Svukuriset 26
Svukuriset-Grövelsjön 26 km

Det vi egentligen funderar mest på är om vädret gör det för svårgånget och/eller otrevligt att gå att det är bättre att låta bli?
Vi har tittat lite på vad STF och SMHI säger om väder och snödjup men söker mer personliga erfarenheter om dessa områden under denna tid.

Har ni idéer om andra ställen att vandra på under denna period (3-8 juni) så mottas detta tacksamt.

Tack på förhand.
/Martin
 
Jag har varit 2 gånger på Helag och ett 10-tal gånger i Grövelsjön. Om man skall se på helhetsintryck så är Helag vackrare och en större upplevelse än Grövelsjön. Helag kommer ni större delen att vara på kalfjället medan ni i Grövelsjön kommer uppleva en hel del skog (med myggdjävlarna i starkt ökat antal).

Eftersom ni skall gå så tidigt så är det som talar till Helags nackdel att det kan vara blött och kallt fortfarande, hur mycket blir högst beroende av vädret just när ni är där. Det som pratar lite till fördel med det är att om ni bara har bra utrustning så är det troligtvis betydligt mindre folk och mygg än i Grövelsjön.

Om ni känner att er utrustning och färdigheter inte är tillräckligt bra för att möta eventualiteter i vädret är det som talar starkt för Grövelsjön är den stora mängd raststugor med vedeldad kamin som ligger utmed hävlingen. Varmt, torrt och myggfritt så kan jag inte nog prisa dessa stugors förträfflighet när jag var yngre och blöt bakom öronen (vandrade denna sträcka första gången som 8åring).
 
Vålådalen?

Hejsan!

Så tidigt som i början av juni lär det fortfarande gå att åka skidor runt Helags, i alla fall iår då vädret har varit mycket kallt den senaste tiden. Det faller ju alltid mycket mera snö i de västliga delarna av fjällvärden.

Däremot skulle jag gissa att det är snöfritt runt Vålådalen om ni vill göra er omaket att köra dit. Där finns det en hel del treliga vandringar att göra.

/ Stefan
 
Om fjällen i juni

Jag hade satsat på en vandring på mera sydliga breddgrader istället (Roslagsleden?). Om hur vädret ska bli kan vi naturligtvis bara gissa, men maj och början av juni är dock sällan en höjdare i fjällen. Det är ju då södra Sverige är som finast, så varför byta det mot den tid då fjällen visar sig från sin nyckfullaste och kanske sämsta sida?
 
Traska på båra om ni är hågade. Kommer inte vara sommarförhållanden och det är kanske lite mer utmanande än vanligt. Men ni kommer få vara väldigt ensamma, och det är trevligt.

Är helt personligt hur man upplever det, om man inte vill gå på högfjället finns det ju många småfjäll man kan gå upp på. Kör så det ryker, är man fjällglad så är det inte att tveka.
 
Senast ändrad:
Jag var uppe och vandrade runt Sylarna vid samma period förra året (1:a veckan i juni). Vi hade otrolig tur med vädret, men det är nog inte representativt. Om du tittar på temperaturer osv från förra året så kan de vara missvisande för hur det ser ut vanligtvis.

En sak som är mycket viktig att komma ihåg när ni planerar rutten är att de broar som inte är fast monterade INTE har blivit utlaggda vid denna tid. Det satte stopp för vår framfart på ett ställe. Vad jag har förstått så har det varit mycket snö i år och varit rätt kallt och snöat den senaste veckan så om vädret slår om kan det finnas mycket vatten i jokkarna = svårt/farligt att vada.

Om man planerar det rätt (och det inte ligger för mycket snö kvar) så är det härligt att vara i princip helt ensam på fjället!! Kan tilläggas att jag skall upp och vandra samtidigt som er med min vandringskompis så jag vill inte avskräcka! =)

Kan vara en ide att titta lite på de fjällområden som ligger lite mer inåt i landet. T.ex Lundörrsfjällen. Vet inte hur snöläget är där, men vad jag förstått så bör det vara mindre än mot helags/sylarna (Om jag har fel får man gärna korrigera mig, för jag tittar själv på det som ett alternativ).

Vad jag läst mig till är att det skulle vara lite mindre snö i fjällområdet runt Hemavan men jag har inte lyckats få tag på en lokal rapport ännu. Kan vara en ide att ringa till turistbyrån då de kanske kan ge mer information.

Det finns även en del web-kameror som du kan dra nytta av för att få aktuell information. Helags har bl.a en webkamera och väderinformation som du kommer åt via STF's hemsida för Helags fjällstation.

Lycka till!!
 
Tack för svaren så här långt.
Om det snöar i Helgas, vilket det verkar göra, så går nog det bort. Vintertur är inte aktuellt nu.
Vi funderar lite på hur lederna vid Höga Kusten är vid denna tid?
Det skulle kunna vara ett alternativ förutsatt att vädret är ok.

Ni som föreslår södra Sverige; var tycker ni man ska gå om man vill vandra fem dagar och tälta alla fyra nätterna däremellan?

Tack igen.
/Martin
 
Jag skulle nog, om man kan, välja ganska sent vart man ska åka. Det ska, enligt smhi, bli högre temperaturer i fjällen framöver och då är det möjligt att det blir mer gångbart.

Så: planera både för att vandra i fjällen och kanske någon annanstans och bestäm er i sista sekund. Ljungdalen-Helags-Ljungdalen innehåller t ex inga vad eller broar som man kan oroa sig över.

Alternativ är alltid bra om det finns osäkerhet i förhållanden. Lycka till även om det kanske inte blir Helags. Ge inte upp.
 
Har tidigare vart uppe tre år i rad i Jämtlandsfjällen i början av Juni, Utgått från storulvån och vandrat sträckan Sylarna - Gåsen - storulvån via tjallingen.

Sträckan Storulvån- Sylarna var det rätt mycket snö fläckvis. Då föll man igenom skaren så den var rätt svår gången, men det gick. Var dock en hel del snö vis sylarna.

Sträckan Sylarna- Gåsen gick utan större problem. Tror den största utmaningen där var att komma över vattendraget vid vindskyddet gåsen.

Gåsen- storulvån via tjallingen var snöfritt och lättgånget. Fast där upplevde vi samma problem som vid gåsen. Det var svårt att vada över vattendraget där.

Så beroende på Fjällvana, Kondis och vädret/snö massan där uppe är det värt en funderare.
 
Jag försöker lägga in en bild på utsikten från mitt arbetsrum i Ljungdalen i förmiddags...
utsikt300.jpg


Jo, funkar nog. Så här såg det alltså ut i byn i morse, en massa stora flingor. Men så gott som alla gammal snö är borta nu, åtminstone nere i byn.

Annars såg det ut så här på Flatruet en dag i förra veckan.
ruet240.jpg


Jag försöker att vara lite duktig och lägga upp bilder på min hemsida då och då. Kolla i dagboken och i Fotoalbumet. I fotoalbumet kan vem som helst lägga upp fjällbilder, förresten. Det är nog bara inte nån som har kommit på det än.
www.fjalltur.se
 
Tipset om att vänta in i sista stund med vart man ska gå var bra, det får nog bli så. Om vi har tur har SMHI rätt och det blir varmare i fjällen snart. Jämtland står således kvar som ett alternativ förutsatt att vädret snabbt ändrar sig.
Likaså kan ju södra Sverige vara ett alternativ, vad föreslår ni då? (Även om längre norrut lockar mer...)

Jag undrar dock fortfarande hur Höga Kusten är vid den här tiden?

Tack igen.
/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
Karolina P Vandra i fjällen i början av juni? Fjällvandring 3
erila107 Vandra i början/mitten av oktober Fjällvandring 1
di7riks Var vandra kring Abisko i början av juli? Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.