Steglös navväxling

"The current model is designed for cruiser/comfort and commuter bicycles and weighs between 3.85 and 3.95 kg with the freewheel and mounting hardware."

Även om man sparar vikt på kassett och växel, så är det en mervikt på i runda slängar 3,2 kg jfrt en hyffsad racer...
 
Rekommenderat utpris till kund är 299 Euro + frakt + moms. Fick följande svar i mail:

Thank you for your interest in our NuVinci products.

The NuVinci N360 CVP bicycle drivetrain is available for you.

The N360 CVP “Boxed Kit” will only be sold to bicycle dealers and small bicycle manufacturers. In practice this means you can visit or contact any bicycle shop or dealer in your country you prefer.

Your dealer can order the N360 CVP via our website www.nuvinci.com/eurosales

Our recommended retail price for consumers is EUR 299,-- excl. VAT (if applicable) and shipping costs.

The following N360 CVP types will be available:
- Black or Silver
- 32 Spoke holes or 36h
- Rim-, Roller- or Disc Brake
- Sprocket: 17, 18 or 20 T


Packaging includes Shifters, NoTurn Washers, Acorn Nuts, Hub Interfaces & Hardware, Cable End Hardware, Sprocket, Spacers and Retainers for Sprocket, Instructions & Literature.

Trust to have informed you satisfactorily,

Best regards,

Monique Calis-Stieding


/Niklas
 
"Växelintervallet" kan inte riktigt konkurera med Rohloff speedhub eller 44/32/22 derailleurs (http://www.fallbrooktech.com/Docs/GearInch_32011.pdf) men ändå mycket imponerande och intressant.

Utväxlingsförhållandet motsvarar ganska precis 46-36-26/12-25, vilket är det jag kör på mina citybikes.

Nu har jag i vart fall beställt ett Nuvinci N360 CVP för rullbroms och tänker bygga ett hjul med Mavic A719 och DT comp 2.0/1.8/2.0.
/Niklas
 
Mer kul än bra?

NuVinci-navet verkar teknikst intressant, men jag skulle inte själv välja det till en underhållsfri pendlarcykel.

Shimanos 11-växlade Alfine-nav verkar mkt intressantare föe en sådan cykel
http://cycle.shimano-eu.com/publish...ucts/city___comfort_bike/Alfine_11-speed.html
Det finns dessutom STi-liknande växel/bromsreglage till navväxlar så att man kan använda vanliga styren
http://www.sjscycles.co.uk/11-speed-versa-vrs11-sti-levers-for-internal-gear-hubs-prod25221/

Det finns tom kompletta cyklar med sådan utrustning
img_genesis_2011_bike_4.jpg

Genesis Day One Alfine http://www.genesisbikes.co.uk
 
NuVinci-navet verkar teknikst intressant, men jag skulle inte själv välja det till en underhållsfri pendlarcykel.

Shimanos 11-växlade Alfine-nav verkar mkt intressantare föe en sådan cykel
http://cycle.shimano-eu.com/publish...ucts/city___comfort_bike/Alfine_11-speed.html
Det finns dessutom STi-liknande växel/bromsreglage till navväxlar så att man kan använda vanliga styren
http://www.sjscycles.co.uk/11-speed-versa-vrs11-sti-levers-for-internal-gear-hubs-prod25221/

Det finns tom kompletta cyklar med sådan utrustning
img_genesis_2011_bike_4.jpg

Genesis Day One Alfine http://www.genesisbikes.co.uk

Varför skulle du inte välja Nuvinci-navet?

F.ö. funkar inte skivbromsar på just den cykel som jag ska ha Nuvinci- navet på, så alternativet är i så fall ett 8-delat Nexus med rullbromsar.
/Niklas
 
Varför skulle du inte välja Nuvinci-navet?
Förutom de självklara och uppenbara mekaniska bristerna så är NuVinci-navet tillverkat av ett litet företag.
För en underhållsfri pendlarcykel vill jag enkelt och snabbt kunna få tag på slit och reservdelar.
Vilken tillverkare är det troligast finns kvar om 10 år, Shimano eller NuVicini?

Men för en teknik/mekanik-nörd så är det helt klart en intressant konstruktion, men det är långtifrån samma sak som att det är ett bra (växel-)nav för en underhållsfri pendlarcykel.


F.ö. funkar inte skivbromsar på just den cykel som jag ska ha Nuvinci- navet på, så alternativet är i så fall ett 8-delat Nexus med rullbromsar.
Varför då?
Bara för att naven har fäste för bromsskivor så är du ju inte tvungen att använda skivbromsar på cykeln.
Fördelen med skivbromsnav är ju valfriheten map bromstyp, och att du därför även kan använda hjulet på din framtida (skivbromsade) cykel.
 
Förutom de självklara och uppenbara mekaniska bristerna så är NuVinci-navet tillverkat av ett litet företag.
För en underhållsfri pendlarcykel vill jag enkelt och snabbt kunna få tag på slit och reservdelar.
Vilken tillverkare är det troligast finns kvar om 10 år, Shimano eller NuVicini?

Men för en teknik/mekanik-nörd så är det helt klart en intressant konstruktion, men det är långtifrån samma sak som att det är ett bra (växel-)nav för en underhållsfri pendlarcykel.

Vilka uppenbara tekniska brister ser du idag på Nuvinci-navet? Det enda jag ser är att det är i tyngsta laget (2,45 kg) och att jag får nöja mig med tvåkors-ekring i bak.

Varför då?
Bara för att naven har fäste för bromsskivor så är du ju inte tvungen att använda skivbromsar på cykeln.
Fördelen med skivbromsnav är ju valfriheten map bromstyp, och att du därför även kan använda hjulet på din framtida (skivbromsade) cykel.

Därför att idag sitter det ett 3-växlat Shimano med fotbroms. De bakre gaffeländarna har öppningen rakt framåt och går nästan rakt bakåt, samt saknar ställskruvar.

Vi snackar alltså om en Tunturi Prego i Hi-Ten från ca 2005. Så några oöverstigliga problem med ändrad OLD från 120mm till 135 mm kan jag inte se. Cykeln ärvde jag f.ö. efter farsan, som gick bort i vintras.
/Niklas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.