Logga in
Aktuellt: En vandring på gamla stigar i Mölndal
|
|||||||
| Lättpackning Allt om att packa lätt |
Forumet drivs i samarbete med
Fjäderlätt
|
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
|
Ultralätt 700-milasommar
Brian Doble har just givit sig i väg på en långvandring längs Appalachian Trail med extremt lätt packning. Något för Kungsleden?
Läs mer på www.fjaderlatt.se Jörgen |
|
|
|||
|
|||
|
Mat?
Det låter spännande! Det har diskuterats mycket om att ha lättpackning bland annat här på Utsidan - lätta grejor osv. Men en sak undrar jag över: Mat! Hur fixar man mat under 700 mils vandring? Hur vet man hur många dagar det behövs? Det låter som att leden passerar byar och orter ständigt??
Undrar Jonas... |
|
|
|||
|
|||
|
Ja, de här lederna passerar ju "ständigt" vägar och samhällen. Det vill säga med 10-20 mils mellanrum, och ibland oftare. Det varierar naturligtvis mellan de olika områdena och staterna. Så Brian, som kommer att röra sig snabbt och gissningsvis gå minst 35 kilometer om dagen, räknar alltså inte med att bära mat för mer än maximalt 3 dagar.
Vanligen använder sig långvandrare av en s k "drop-box". En låda med utrustning och mat som de hela tiden postar vidare från ett postkontor till ett annat i samhällen där de gör sina strandhugg. Viss mat köper man på plats, andra saker har man köpt och paketerat i förväg och postar till sig själv. Jörgen |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|
|||
|
|||
|
Från Fjäderlätt.se:
Citat:
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Men mest handlar det väl om att våga. Och att vara singel underlättar ju en hel del :-) Jörgen |
|
|
|||
|
|||
|
Det är ju inte direkt att ett sånt projekt kostar så mycket. Utrustning, mat och vatten liksom.
|
|
|
|||
|
|||
|
Det som kostar är att inte arbeta. Men inte ens jag, som är pensionär, skulle ge mig in på ett sådant äventyr.
|
|
|
|||
|
|||
|
Kan man inte göra så med bussgods?
|
|
|
|||
|
|||
|
borde väl kunna skicka mellan fjällstationer och där inte det finns postkontor eller ombud för sådana.
/Rasmus |
|
|
|||
|
|||
|
Att inte arbeta är ingen kostnad.
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Jag brukar vara på cykeltur 9-10 månader om året och det fungerar bra.... /Stellan http://www.sandstorm.se |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|