Pulka eller ryggsäck på Kungsleden?

Hej!

Ska ut på min första riktiga vintertur och är i valet och kvalet mellan pulka och ryggsäck.
Turen går mellan Abisko och Keb i mitten på april...

Vad är bäst, någon som har erfarenhet av båda eller kan rekommendera något av det?

Pulkan som jag har är en segebaden i trä, ca 1,20 lång. Om jag skulle välja den, tror ni det kommer att bli bekymmer på tåget?

Tacksam för svar och personliga åsikter!
//Björn
 
Nej det är inga problem med att ta med en pulka på tåget, förutom att det är lite bökigt få ombord den. Nu har jag åkt på ett flertal turer både med pulka och med ryggsäck och skillnaden är ganska stor.

Med ryggsäck åker man skidor men med pulka är det mycket svårare att få något flyt i åkningen så det blir mer som att gå på tur. Fördelen med pulkan är dock att man kan få med sig mycket tyngre utrustning + att man blir klart stabilare.

För egen del har jag därför alltid valt ryggsäck upp till runt 20-25 kg ungefär. Blir packningen tyngre har jag istället valt pulkan.

/ Stefan
 
Jag väljer alltid pulka, framförallt så sent på året (är det mycket nysnö så kan det dock vara jobbigare) men det har väldigt mycket med vana och vad man gillar att göra. Är man van att köra utför på hårt före med pulka funkar det utmärkt men det kräver lite träning. Å andra sidan kan man även med tung rygga få ganska mycket ostabilitet om man inte är van skidåkare.
 
Ryggsäck är smidigare så jag kör alltid med det. Börjar det bli många dagar kan man byta till pulka, men Abisko - Kebne är ju inte så jobbigt. Det kan finnas risk för lite snö runt Kebne och vid starten i Abisko och då är det ju jobbigt med pulka.
 
Okej, rätta mig om jag har fel men det är alltså i stort en fråga om tycke och smak.

Men givetvis, ju mer man har med sig och ju längre man ska vara ute så blir pulkan mer och mer att föredra. (Hade man ju iofs kunnat lista ut... ;))

Vi är ett gäng från skolan som åker och det finns väldigt varierande skidvana i gruppen. Tempot på turen kommer därför att bli ganska lågt och det skulle då tala för pulka, eller ?

Vi ska på i stuga, så tält och sovsäck behöver vi inte tänka på. Men tanken är att mat för sju dagar ska med från start, alltså ingen proviantering på vägen. (studentekonomi...) Så jag gissar att packningen kommer att hamna kring 20kg....

Det lutar åt pulka...

Tack för tipsen!
 
Jag har precis åkt mellan Nikkaluokta och Abisko, via Kebne med pulka, så det är väl det jag också rekommenderar. Dock sov jag i tält, vilket alltid innebär lite mer packning. I fråga om problemen med att åka utför med pulka, så går det enkelt att åtgära med hjälp av pulkabroms.

Kolla hur man gör en på denna sida
http://aventyrilivet.blogspot.com/2008/01/det-brjar-g-att-sknja-slutet-av.html

Hur du gör en monkey's fist kan du se på denna sida
http://www.animatedknots.com/monkeysfist/index.php

Själv gjorde min broms av ett tunnare nylonrep. Jag knöt två "apnävar" med en halv meters avstånd. Detta för att kunna variera motståndet beroende på lutningen. Ändarna kopplas till skakeln genom små karbinhakar. Det fungerade över förväntan.

Ett ställe där det blir riktigt brant när man kommer norrifrån är väl vid Tjäktjapasset. Det gäller som sagt att ha koll för annars riskerar det brytas både utrustning och ben.

Mvh /Joel
 
Bra. Tacktack!

Ska byta kapell på segebaden-pulkan som jag tänkte använda och såg att du byggt en egen pulka...

Hur fungerade din stängning? Vi har funderat på en rullstängning med två bambupinnar eller liknande som kapellet rullas runt, men personligen så tror jag kanske att din lösning med linan som löper i öglor och krokar vore bättre. Dels för att den är lättare att den verkar lättare att skjustera efter packningen än rullstängning men också för att, om det skulle behövas, det vore lättare att fästa saker utanpå.

Vad använde du för tyg till kapellet? Funderar på en väv i stil med fjällrävens g-1000... (en blandväv med bomull och polyester tror jag. Slitstark, lätthanterlig och lätt att impregnera....)
 
Okej... Spännande lösning!

Men blir det inte problem med sidstyckena i bakändan av pulkan då (vad jag förstår) de inte sitter fast med någonting utan ändast "vilar" på packnigen. Jag tänker mig att de skulle öppna sig om pulkan välter eller om det blåser kraftifgt. Eller är vp-rören tillräckligt styva för att det ska räcka med att spänna fast sidstyckena under frontstycket?

Eller har ni remmar som ni fäster sidstyckena med?

Eller använder ni rullstängning? (I så fall kanske jag är korkad...;))
 
BjörnW;345209 sa:
Okej... Spännande lösning!

Men blir det inte problem med sidstyckena i bakändan av pulkan då (vad jag förstår) de inte sitter fast med någonting utan ändast "vilar" på packnigen. Jag tänker mig att de skulle öppna sig om pulkan välter eller om det blåser kraftifgt. Eller är vp-rören tillräckligt styva för att det ska räcka med att spänna fast sidstyckena under frontstycket?

Eller har ni remmar som ni fäster sidstyckena med?

Eller använder ni rullstängning? (I så fall kanske jag är korkad...;))


Inte säker på att jag förstår dig korrekt, men sidstyckena är hopsydda med bakstycket och låses fast med hjälp av packremmar. Sidstyckena är dessutom så stora att de går att lägga rejält omlott. Vi har inte upplevt några problem ( ännu iaf) och då var vi ute i påskovädret ifjol och skidrade.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.