Satellittelefon?

Flåt... I fjällen (för mig var det en självklarhet ;-)). Min kära sambo tycker det är så läskigt att jag åker iväg på längre turer ensam på vintern och då vill han att jag ska kunna kommunicera ifall att...
 
Ojdå. Menar du att jag ska behöva lära mig något nytt. Låter svårt... Har tittat på Thuraya SO 2510 men dels tycker jag det är svårt att veta vad man ska ha för system och dels verkar det inte finnas så många återförsäljare.
 
Prova

Ojdå. Menar du att jag ska behöva lära mig något nytt. Låter svårt... Har tittat på Thuraya SO 2510 men dels tycker jag det är svårt att veta vad man ska ha för system och dels verkar det inte finnas så många återförsäljare.

Jag har testat den modell du beskriver.
Den fungerade jättebra när jag rörde mig i Luleå, i utkanten dessutom.
Där fungerade min gsm-telefon också...

Provade Thurayan i norrbottensfjällen, dels syd-väst om Kvikkjokk, hyfsat många öppna ytor, med en klarsikt mot Thuraya-sateliten (som man inte ser med blotta ögat, men den förväntas finnasi en viss riktning).
Provade samma telefon med Thuraya systemet i Sarek, på många olika platser.

Min erf var att min gsm-telefon fungerade lika bra som Thurayan ...
Dvs helt värdelöst i fjällen.

Jag har provat en Iridium (Motorola nått) med stor framgång. Fungerade bra i den djupa dalgången i Sarek.

Med andra ord, hyr och prova, utvärdera och bestäm därefter.

/Anders
 
Iridium vs Thuraya

Om man ska ha tvåvägskommunikation finns det egentligen endast två alternativ när det kommer till satellitkommunikation.

Dels som sagt Thuraya och dels Iridium.

Ska lite snabbt gå igenom dessa två alternativ:

Då Thurayasatelliterna GEO satelliter (roterar i samma hastighet som Jordens rotation vilket gör att dom står "stilla" på samma plats över ekvatorn) innebär detta en viktig sak.
Eftersom Jorden inte är platt (såvitt jag vet, men jag har aldrig faktiskt sett det med mina egna ögon :) ) så gör det att Jordens krökning gör att ju längre norr ut eller söder ut man kommer från ekvatorn desto lägre står satelliterna över horisonten. Detta i sin tur innebär t.ex. att i Kiruna ligger Thurayasatelliterna endast 4 grader över horisonten. Då räcker det med en lite större kulle för att man inte ska få kontakt med satelliten. Då anledningen till att man skaffar sig en satellittelefon oftast är att använda den som en säkerhetslina så är detta inte en speciellt säker säkerhetslina.
En annan nackdel med Thuraya är att det har begränsad täckning. Nord- och Sydamerika, Södra Afrika, Norra Ryssland, Stilla havet och Atlanten har ingen täckning alls i princip medan t.ex. nordliga delar av Europa har mycket begränsad täckning.

Iridium däremot använder sig av LEO (66 satelliter i låghöjdsbana som flyger i norr-söder eller söder-norr riktning. Detta ger med sig den fördelen att man har täckning på alla kontinenter över hela Jorden på alla hav och poler eftersom satelliterna hela tiden rör på sig. Så fort en satellit som man har kontakt med går nedanför horisonten kopplas samtalet automatiskt vidare till nästa tillgängliga satellit som finns över horisonten. Avancerat men smidigt och säkert för användaren.
Utöver Iridiums överlägset bästa täckningsområde har de en mycket bättre samtalsprissättning där alla samtal kostar lika mycket oavsett vart ifrån man ringer och vart man ringer. Motsatsen är Thuraya som har hundratals roamingavtal vilket gör att det kostar olika att ringa från olika plaster i världen till olika platser. Kan vara rätt jobbigt att hålla koll på allt när man är ute och reser i världen.

Däremot är Thurayan billigare i inköp (mellan 7000-12000 kr) än Iridium ( ca 20000 kr) . Allt är beroende på hur högt man värderar användarvänlighet och sin säkerhet och när man är ute och springer i vida världen.
Jag skulle rekommendera Iridium alla dagar i veckan framför Thuraya.

Kolla på www.idgeurope.com ,där finns en hel del annan info som kan vara bra att ha.
 

avslutad210712

Gäst
Nu drar jag igång tråden igen

eftersom jag troligtvis kommer att köpa (eller få i julklapp) en satellittelefon eftersom min sambo anser att vi skall kunna ha kontakt med civilisationen.

Så vilka alternativ finns idag. Finns någon form av kontantkort med tanke på att det är några veckor per år så känns det som mer ekonomiskt.

Självklart handlar det om användning uppe i fjällen för hemmavid duger en vanlig mobil.
 

avslutad210712

Gäst
Det vete tusan om det inte är intressantast att hyra. Att betala 1000-2000:-/år för något som man bara hyr kan tyckas dyrt men med tanke på vad det kostar att köpa + kostnad för någon form av kort så är det nog ändå vettigast. Hade varit annorlunda om man haft något behov av den hemmavid men det kan jag inte se att jag har.

Tack för tipset.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.