Kök i telt

Kök i tält

Intressant inlägg.

Laga mat i tält inte det bästa alltså med bensinbrännare. Förstod dock inte om det även gällde om man använder gas? Min norska är nog inte tillräckligt bra.

Häls

Magnus
 
Detta är

viktigt!

De studerade bränslena var fotogen och heptan (ren bensin).

Principiellt torde det samma gälla alla kolväten dvs även gas men jag misstänker att gas kan vara något bättre dvs avge lite mindre kolmonooxid.

Thure
 
Intressant inlägg.

Laga mat i tält inte det bästa alltså med bensinbrännare. Förstod dock inte om det även gällde om man använder gas? Min norska är nog inte tillräckligt bra.

Häls

Magnus

Hej Magnus! Så här har jag fått lära mig:

Produktion av kolmonoxid är inte beroende av vilket bränsle som används. Man kan få dödliga komonoxidnivåer med både spritkök och gaskök, men också med öppen eld/glöd i dåligt ventilerade utrymmen.

För friluftsköken i testet gäller att kolmonoxidnivåerna ökade till farliga nivåer när man lagade mat på dem (smälte snö). Samtliga brännare utom Colemanbrännaren var dock mindre farliga när man endast lät brännaren gå utan att ställa en kastrull ovanpå. Colemanbrännaren producerade dock farliga mängder även när den bara "gick", och på låg effekt.

Själv smälter jag snö i absiden på tältet och säkerställer alltid att absiden är öppen nere vid marken och även har minst två öppningar (ventil+dörr) högre upp. På så sätt blir det bra genomblås runt köket. Jag tar den högre bränsleförbrukningen med ro .. :).

//Johan
 
Hej Magnus! Så här har jag fått lära mig:

Produktion av kolmonoxid är inte beroende av vilket bränsle som används. Man kan få dödliga komonoxidnivåer med både spritkök och gaskök, men också med öppen eld/glöd i dåligt ventilerade utrymmen.

För friluftsköken i testet gäller att kolmonoxidnivåerna ökade till farliga nivåer när man lagade mat på dem (smälte snö). Samtliga brännare utom Colemanbrännaren var dock mindre farliga när man endast lät brännaren gå utan att ställa en kastrull ovanpå. Colemanbrännaren producerade dock farliga mängder även när den bara "gick", och på låg effekt.

Själv smälter jag snö i absiden på tältet och säkerställer alltid att absiden är öppen nere vid marken och även har minst två öppningar (ventil+dörr) högre upp. På så sätt blir det bra genomblås runt köket. Jag tar den högre bränsleförbrukningen med ro .. :).

//Johan

Jag är inte säker på att jag håller med om att kolmonoxidutsläppen är desamma obeoende av bränsle. Olika bränslen har olika lätt för att brinna och sämre förbänning innebär mer kolmonoxid. Detta visar sig också i det du skriver att det blir mer kolmonoxid då det står kastrull på köken. Det blir mer att värma upp och inte samma temp i lågan vilket innebär sämre förbränning.

Gas , som är en mycket kort kolkedje, brinner lättare än längre kolkedjor som bensin som i sin tur brinner bättre än ännu längre kolkedjor (diesel).

I sammanhanget kan det även vara spännande att diskutera utsläpp av koldioxid. Koldioxid bildas i samband med all förbränning och är i stort oberoende av hur god förbränningen är. Det är andelen kol som är spännande och längre kolkedja (enligt resonemang i första stycket) innebär mer kol i förhållande till andelen väte (som kolkedjan består av förutom kol). Gas ger alltså mindre koldioxid i förhållande till brunnen mängd bränsle jämfört med bensin och diesel. För bensin och diesel är kedjorna så långa att det i princip inte är någon skillnad.
 
Jag är inte säker på att jag håller med om att kolmonoxidutsläppen är desamma obeoende av bränsle. Olika bränslen har olika lätt för att brinna och sämre förbänning innebär mer kolmonoxid. Detta visar sig också i det du skriver att det blir mer kolmonoxid då det står kastrull på köken. Det blir mer att värma upp och inte samma temp i lågan vilket innebär sämre förbränning.

(klipp).

Nu skrev jag kanske lite otydligt, men jag har inte skrivit att utsläpp av kolmonoxid är desamma oberoende av bränsle. Som du ser så hänvisar jag till att olika kök ger olika utsläpp i det norska testet.

För att förtydliga mig än mer: kolmonoxid bildas vid all förbränning där det finns kolväten.

Det finns alltså inga friluftskök som inte ger kolmonoxid när de används. Halter kan dock variera, men man bör alltid utgå från att det är skadliga halter som kan genereras tycker jag, och har därför alltid adekvat ventilation när jag använder friluftskök i absiden.

Häls,

//J
 
Det är nog inte bara giftig gas man bör akta sig för vid användning av kök inne i tält. Efter att halva innertältet en gång brann upp på en vintertur använder jag aldrig mera kök inne i tält.
 
I sammanhanget kan det även vara spännande att diskutera utsläpp av koldioxid. Koldioxid bildas i samband med all förbränning och är i stort oberoende av hur god förbränningen är. Det är andelen kol som är spännande och längre kolkedja (enligt resonemang i första stycket) innebär mer kol i förhållande till andelen väte (som kolkedjan består av förutom kol). Gas ger alltså mindre koldioxid i förhållande till brunnen mängd bränsle jämfört med bensin och diesel. För bensin och diesel är kedjorna så långa att det i princip inte är någon skillnad.

Detta stämmer inte helt. Diesel innehåller relativt sett mera kol per volym och vikt och blir därför energitätare.

Sedan tror jag att en dieselmotor ofta har bättre verkningsgrad dvs kemiska energiinnehållet går ut i hjulen bättre än på en bensinmotor.

Hur som helst så släpper en dieselmotor ut mindre CO2 per kilometer. Miljöeffekten kan dessutom på många bildieselmotorer minskas genom att man tankar Rapsmethylester. Nackdelen är partiklarna.

Vid fullständig förbränning bildas koldioxid och vatten. Vid ofullständig förbränning bildas inte lika mycket koldioxid utan en del oförbrända kolväten går ut i luften och dessa har större växthuseffekt än koldioxid, kolmonooxid har också växthuseffekt men jag minns inte hur stor.

Thure
 
Om att brännt barn flyr....

Det är nog inte bara giftig gas man bör akta sig för vid användning av kök inne i tält. Efter att halva innertältet en gång brann upp på en vintertur använder jag aldrig mera kök inne i tält.

Själv har jag bara varit med och eldat tält en gång på hösten. Den turen slutade som tälttur där...

I det militär har jag givetvis varit med om tältbränder. Det går fortare än ni anar.... IMHO brinner civila tält minst lika fort.

Min köksplats förblir utanför tältet. Ni får ha er var ni vill men håll era tält 10m från mitt!

//J
 
Kol i tält eller ej

Hej alla!

Tack för bra svar i frågan. Min slutsats blir att jag till nöds lagar mat i tält (alltid i absid) med maximal ventilation. Däremot avstår jag från att laga mat med bensinbrännare pga uppflammningsrisken.

Better safe than sorry!

/Magnus
 
Kolmonooxid från kök i tält

Hejsan tälteldare !

För några år sedan bestämde jag mig för att verkligen ta reda på två saker.

1/ Slocknar ett stearinljus innan syrgashalten blir så låg att man tuppar av.

2/ Går det att få farligt höga kolmonooxidhalter i ett tält när man lagar mat.

Den första frågan var tämligen lätt att reda ut. Efter samtal med ett antal kunniga brandtekniker på Räddningsverket stod det helt klart att lågan slocknade före människan vid syrebrist. Dock förutsatt att man är vaken och uppmärksammar att lågan har slocknat. Kan vara bra att veta om man bygger snöbivack på vintern.

Den andra frågan var lite mer krävande att reda ut.

Utrustad med kolmonoxidmätare, ett tält och ett kök genomförde jag experimentet på vintern uppe i fjällen i trakten av Riksgränsen.

Tältet grävdes ned så att det var tätt runt nederkant. Tilluftsventilerna stängdes.

Köket, ett Trangia Arctic drevs på förgasad fotogen.

Kolmonooxidmätaren var inställd på att larma vid nivågränsvärdet på 35 ppm och hygieniska gränsvärdet på 100 ppm.

Utanför stod min kompisar redo att slita ut mig och ventilera mig om det skulle gå åt pepparn.

Sen satt jag och smälte snö och is för glatta livet.

Vad blev då resultatet? Jodå, nivågränsvärdet på 35 ppm kolmonooxid gick allt att komma upp till om man ansträngde sig lite grand. Men det hygienska gränsvärdet om 100 ppm var omöjligt att komma upp till.

Kan man då dra några slutsatser av detta?

Nej, egentligen inte eftersom det bara var mitt kök och mitt tält under dessa förhållanden. Helt klart var dock att när man öppnade ventilerna så att varm luft strömmade ut och man släppte in friskluft i golvnivå, ja då sjönk halten kolmonooxid mycket fort ned till bakgrundsnivå.

Sen får jag väl säga som dom säger på TV. Prova inte detta själva hemma.

Soliga Hälsningar

Bolibaza



gransvarden.pdf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.