For de av dere som anvender köket i teltet er kansje denne av interesse?
http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf
dsk
http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf
dsk
Intressant inlägg.
Laga mat i tält inte det bästa alltså med bensinbrännare. Förstod dock inte om det även gällde om man använder gas? Min norska är nog inte tillräckligt bra.
Häls
Magnus
Hej Magnus! Så här har jag fått lära mig:
Produktion av kolmonoxid är inte beroende av vilket bränsle som används. Man kan få dödliga komonoxidnivåer med både spritkök och gaskök, men också med öppen eld/glöd i dåligt ventilerade utrymmen.
För friluftsköken i testet gäller att kolmonoxidnivåerna ökade till farliga nivåer när man lagade mat på dem (smälte snö). Samtliga brännare utom Colemanbrännaren var dock mindre farliga när man endast lät brännaren gå utan att ställa en kastrull ovanpå. Colemanbrännaren producerade dock farliga mängder även när den bara "gick", och på låg effekt.
Själv smälter jag snö i absiden på tältet och säkerställer alltid att absiden är öppen nere vid marken och även har minst två öppningar (ventil+dörr) högre upp. På så sätt blir det bra genomblås runt köket. Jag tar den högre bränsleförbrukningen med ro ...
//Johan
Jag är inte säker på att jag håller med om att kolmonoxidutsläppen är desamma obeoende av bränsle. Olika bränslen har olika lätt för att brinna och sämre förbänning innebär mer kolmonoxid. Detta visar sig också i det du skriver att det blir mer kolmonoxid då det står kastrull på köken. Det blir mer att värma upp och inte samma temp i lågan vilket innebär sämre förbränning.
(klipp).
I sammanhanget kan det även vara spännande att diskutera utsläpp av koldioxid. Koldioxid bildas i samband med all förbränning och är i stort oberoende av hur god förbränningen är. Det är andelen kol som är spännande och längre kolkedja (enligt resonemang i första stycket) innebär mer kol i förhållande till andelen väte (som kolkedjan består av förutom kol). Gas ger alltså mindre koldioxid i förhållande till brunnen mängd bränsle jämfört med bensin och diesel. För bensin och diesel är kedjorna så långa att det i princip inte är någon skillnad.
Det är nog inte bara giftig gas man bör akta sig för vid användning av kök inne i tält. Efter att halva innertältet en gång brann upp på en vintertur använder jag aldrig mera kök inne i tält.