Ännu en tråkig tråd om att välja GPS

Ja, jag vet! Jag kan söka i forum, plöja massor av trådar, surfa in på tillverkares hemsidor och diverse tester på alla möjliga ställen, men jag väljer ändå att starta en ny tråd i detta ämne. Hoppas ni ursäktar!

Läget är såhär:

Jag har fått i uppdrag att köpa in handhållna GPS-mottagare till mitt jobb. Budgeten är runt 10000 + moms och jag anser att vi behöver minst 3 st, gärna 4 men det kanske blir svårt inom budget. Sedan tidigare har vi ett antal gamla Garmin 12 och strängt taget har väl deras funktioner varit tillräckliga för våra behov. Men samtidigt vore det ju kul med lite mera funktioner. Nu behöver jag alltså tips på dels vilka modeller som kan anses vara mest pang för pengarna och dels var man köper dessa tingestar till bästa möjliga pris. Jag kan tänka mig att köpa ett par olika modeller, men då så lika varandra som möjligt i fråga om handhavande.

Önskemål/krav:

Lång batteritid
Vattentåliga. Användning visserligen på land, men ändå i dagsregn och rusk.
Enkelt och intuitivt gränssnitt eftersom det är frågan om många olika användare.
Bra mottagning i skog, om det kan skilja mellan olika modeller.
Karta? Ja, det är just en av de funktioner som kunde vara kul och användbart. Billiga kartor att köpa till är en fördel.
Färgskärm? Inte nödvändigt, i alla fall om en eventuell karta har hög läsbarhet även i svartvitt.

Tackam för synpunker och rekommendationer så att jag får en del ändar att börja nysta i.
 
Nu talar du bara om vad du tror du vill ha för funktioner i en GPS, inte vad den ska vara till.

Exempelvis så skriver du "karta". Karta till vad? Ska det vara för att se att man inte lurvar ner i ett träsk, eller för att få guidning längs vägarna till skogen?
För övrigt lär alla bra kartor vara utanför räckhåll, om du ska ha en modell utan förinstallerad karta, med den budget du har. Kartor är dyrt. Antingen får du sikta på färre eller enklare.

Alla moderna, högkänsliga mottagare fungerar bra i skogen.
Alla skogs-GPS är vattentåliga.
Färgskärm är bra, speciellt om du ska ha karta för skogen. De är inte alls roliga utan färgskärm.
 
Bra början!

Användningsområden jag kommer på just nu:

* Hämta in waypoints i terrängen för inläggning på kartor i GIS-program (ArcView)
* Som ovan med spår. Heter det tracks nuförtiden?
* Lägga in waypoints från dator och sedan besöka dem i terrängen.
* En karta skulle användas som orienteringshjälp i terrängen i stället för att som nu manuellt överföra GPS-koordinater till en punkt på papperskarta, alltså svar på frågan: Var är vi nu? Dessutom för att enkelt orientera till en i förväg inlagd position. För att hitta till skogen använder vi gröna eller blå kartor på papper. När det gäller kartor och GPS-mottagare är jag, som du kanske förstår, hopplöst dåligt insatt.

Antar att de tre första användningsområdena fixas av vilken GPS som helst, men är ända tacksam för tips på modeller.
 
För ca 10 000

får du t ex tre Etrex Vista HcX med ett ex av Friluftskartan Pro om du köper enheterna i USA. Varje ex av Friluftskartan Pro kan du använda till två enheter.

Utan kartkrav kommer du förstås billigare undan.

Thure
 
Köpa från USA tror jag i och för sig inte är aktuellt. Inbillar mig att det är lite svårt att få ett sånt köp att gå friktionsfritt i den offentliga sektorns byråkrati och ekonomisystem.

Vad jag förstår är Etrex Vista HcX en helt ny produkt. Hittar den inte i den jämförelsemöjlighet som finns på garmin.se

Vista har till skillnad från Legend barometer och kompass. Rätt uppfattat? För mig/oss i så fall en funktion vi klarar oss utan. Skillnader i övrigt?

Vad skiljer eTrex Legend Cx från eTrex Legend HCx?

Svårt detta....
 
Senast ändrad:
eTrex Venture Cx kan tydligen också hantera friluftskartan pro, eller har jag missat nåt?

4 st såna + 2 ex friluftskartan pro = 10088 + moms på Dustin

Puh! Jag som tyckte det var svårt att välja systemkamera :)
 
Märkbar skillnad i praktiken i skog?
Jag har bara testat HCx och kan inte jämföra. HCx kan dock få fix även inomhus, vilket får mig att tro att den ökar chanserna till bra mottagning även i tätare skog.

Men det finns ju andra faktorer att ta hänsyn till också; väder, terrängförhållanden, satellitkonfiguration, mm.
 
Jo, att det kan variera betydligt har jag märkt med Garmintolvorna. Erfarenheten av dem är att det ibland kan vara svårt att hitta satelliter om man sätter på den inne i skogen, men att det är betydligt lättare att få kontakt i en glänta. Om man sedan förflyttar sig in i den tätare skogen har det dock inte varit några större problem att behålla kontakten.

Förmodar att t ex en eTrex Venture Cx har bättre mottagning även utan H än en Garmin 12. Nåt måste väl hänt sen dessa var nya?
 
Ett enkelt råd, köp inget som inte har SirfIII eller Garmin H mottagarchip.
Alla andra varianter kommer attt vara i det närmaste som era GPS12.

4 Summit eller Legend kanske ryms inom budget? Legend har ju fördelarna som Vista har, t ex minneskort, men du slipper betala för kompass och barometer.
Alla modellerna finns på Garmin.se iallafall på förstasidan.
 
Men Summit HC klarar inte Friluftskartan, eller gör den det? Tycker det är lite oklart på garmin.se

Från Garmin.se:

Friluftskartan Pro är kompatibel med följande Garminprodukter:

eTrex Legend
eTrex Legend C
eTrex Legend Cx
eTrex Venture Cx
eTrex Vista
eTrex Vista C
eTrex Vista Cx
GPSmap 60
GPSmap 60C
GPSmap 60CS
GPSmap 60Cx
GPSmap 60CSx
GPSmap 76
GPSmap 76S
GPSmap 76C
GPSmap 76CS
GPSmap 76Cx
GPSmap 76CSx
GPSmap 276C
GPSmap 278
Quest
Quest 2
iQue M4
iQue M5
iQue 3200
iQue 3600


Fast såhär står det ju om Summit HC på skovdenatur.se:

Grundkartan som ligger klar i eTrex Summit HC innehåller sjöar, kanaler, större vägar, järnvägar, kustlinjer mm. Utöver detta har Summit HC ett internt minne på 24 MB för nerladdning av detaljerad kartografi från programvaran MapSource®, där detaljerade topografiska kartor, vägkartor och sjökort finns som tillval.

Tillvalen... är det t ex Friluftskartan pro?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.