vilket tält?

Tja!
Jag har planer på att cykla nordsjöturen till våren. Jag har tänkt att packa tält och kök, men har inte för avsikt att använda det varje dag. Jag äger för tillfället inget tält som passar för ändamålet. Har någon nått fint tips på ett tält som; har stora absider, smidigt att resa, rymmer 3pers, förhållandevist lätt samt självstående.

-Anton
 
Hej det är som allt annat, finns för mycket att välja på! Själv valde jag Fjällrävens Keino RS2 och är supernöjd, finns/fanns även för tre pers. Självstagande och lätt att sätta upp ensam. Jag gissar på att det är ett ganska medelmåttigt tält, men för mig har det funkat bra på cykelturerna..
Sen har dom Akka med större absid, men det är nog inte självstagande.

//Roger
 
Liknande tråd om någon som cyklad genom hela Sverige med ett Halti Hike'n Bike och tyligen nöjd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=44347&highlight=halti+t%E4lt

Finns för 3 pers. också, men tyvärr ingen information på Haltis hemsida mer än en bild (uselt!!):
http://www.halti.fi/dynamic/3/productdetail/8/1/22/3001.html
Vad jag vet rimliga priser dock.

Som föregående skriver, det finns fler tält än man kan överskåda, så skriv exakt vad du behöver och vad det får kosta så ska du nog hitta ett..
 
Cykeltält behöver inte vara självstående, cykeln/arna finns redan med så behovet av stänger kan ifrågasättas, absider likaledes. Packningen som skall släpas över varje backe bör begränsas.
Mitt senaste använder tandemen som bakre höjdbåge. Fungerar utmärkt, vi gjorde det 160 brett så att två + packning lätt rymms under tak, U formad lucka i sidan gör absid när öppen. Enkelväv för lägsta vikt. Men smaken är som baken. Specifika frågor istället för generella är lättare att ringa in...
//J
 
Jag har ett Vaude Taurus 2 som jag är mycket nöjd med. Hiskeligt prisvärt (2300 kr), om än inte ett top-end tält. Har begränsad erfarenhet av tält i allmänhet men har behandlat det ganska illa och det är fortfarande helt och ger känslan av bra kvalité.

"Halvt" självstagande (det står själv och man kan lätt sova en person i det utan att använda pinnar, men ska man vara två så måste man "spänna ut" väggarna lite). Med stormsnören (heter det så? :) ) står det bra även i hård vind. Sätts upp av mig ensam på ungefär tre minuter. Väger två kg.

Liten absid dock, men fullt tillräcklig för min packning (dock kan det nog bli problem om man är två och är tungt lastade, men det finns ju plats inne i tältet också). Sov i ösregn ett par nätter i sträck och hade inga problem alls, varken med regn eller kondens.
 
Stalon GT

Jag har goda erfarenheter av mitt Hilleberg Stalon GT som cykelsemestertält. Absiden, den stora, rymmer utan problem två st cyklar.
 
hilleberg har jag förstått det som att man måste ha extra pinnar till om man ska kunna resa det utan yttertältet…*verkar omständigt och dumt, tycker jag. min cykelkamrat Lina hade ett hilleberg, och det gick inte heller att resa utan att man spände upp några sorts trådar. jobbigt om man tältar på t.ex. en betongplatta eller inomhus, nånstans där underlaget är fast, men man ändå vill skydda sig med tält mot t.ex. myggor eller andra småkryp. jag tycker ett bra tält ska gå att resa utan att hamra ner pinnar, såvida det inte är jäkligt blåsigt såklart.

förresten varför ska man ha cykeln inne i tältet!?? verkar omständigt det också. jag kan säga såhär: det blev typ 200 nätter med tält i Afrika, och jag låste aldrig cykeln. Den låg bara utanför. Då tältade vi alltid i mindre byar. Inga problem. I europa låste vi däremot cyklarna, såklart. men även om man låser så kan man ju sätta ihop tält i cykel på så sätt att ngn pinne el. dyl måste lossas för att cykeln ska få att gå bort. så att det prasslar lite i tältet... har någon här någonsin blivit av med sin cykel när dom sover i tält o har cykeln liggandes utanför?!?
 
Senast ändrad:
förresten varför ska man ha cykeln inne i tältet!?? verkar omständigt det också. jag kan säga såhär: det blev typ 200 nätter med tält i Afrika, och jag låste aldrig cykeln. Den låg bara utanför. Då tältade vi alltid i mindre byar. Inga problem. I europa låste vi däremot cyklarna, såklart. men även om man låser så kan man ju sätta ihop tält i cykel på så sätt att ngn pinne el. dyl måste lossas för att cykeln ska få att gå bort. så att det prasslar lite i tältet... har någon här någonsin blivit av med sin cykel när dom sover i tält o har cykeln liggandes utanför?!?

Håller med om att cykeln stannar utanför tältet på natten. Jag har hört några gånger att folk har blivit av med sin cykel utanför sitt tält under natten. Att lämna en olåst cykel utanför tältet känns ganska dumt. Bättre att fästa cykeln i tältet på ett sådant sätt att man inte kan flytta cykeln utan att fälla tältet.


Tältning i Kina 2003
chi_2003_10.jpg


Tältning i Norge 2004
camp.jpg


Tältning i Marocko 2006
496b32188c6de247bc3a5b69705fc07f.jpg


Tältning i Jordanien 2007
371.jpg


Olika tält varje gång och cykeln stannar utanför...

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
I tredje världen vill vi helst kunna få in hojarna i tältet. Ett tremans Namatj GT rymmer två hojar, väskorna och kök i absiden.

image004.jpg
image027.jpg


I Europa och USA, där vi mestadels stannar på officiella campingplatser, har vi dem oftast utanför tältet, väl låsta.

France20027.jpg
Crestedbutte1.jpg
 

För att vi vill ha dem i fred och under bättre bevakning eller uppsikt jämfört med om de står utanför. När vi dragit ner blixtlåset och stängt tältet har vi allt framför ögonen inne i absiden. Folk i tredje världen har ofta en tends att vilja pilla på hojarna, dra i växlar etc. Dessutom är en eventuell stöld av dem mycket jobbigare att hantera om man är långt ut någonstans.

Är då stöldrisken större? Jag vet uppriktigt talat inte. Dock kan man konstatera, att en välrustad cykel kostar en bråkdel av en årsinkomst i EU eller USA medan den kan motsvara tio femton årsinkomster i Nepal eller Indien. Och, tillfället gör ofta tjuven, så vi lämnar i princip aldrig hojarna obevakade. Bor vi på hotel tar vi in dem, oftast på rummet. Ibland låter vi dock hotellet ställa dem i något låst utrymme.

Hittills har vi inte, peppar, peppar, fått något stulet varken på våra vandringar eller cykelsemestrar.
 
För att vi vill ha dem i fred och under bättre bevakning eller uppsikt jämfört med om de står utanför. När vi dragit ner blixtlåset och stängt tältet har vi allt framför ögonen inne i absiden. Folk i tredje världen har ofta en tends att vilja pilla på hojarna, dra i växlar etc. Dessutom är en eventuell stöld av dem mycket jobbigare att hantera om man är långt ut någonstans.

Är då stöldrisken större? Jag vet uppriktigt talat inte. Dock kan man konstatera, att en välrustad cykel kostar en bråkdel av en årsinkomst i EU eller USA medan den kan motsvara tio femton årsinkomster i Nepal eller Indien. Och, tillfället gör ofta tjuven, så vi lämnar i princip aldrig hojarna obevakade. Bor vi på hotel tar vi in dem, oftast på rummet. Ibland låter vi dock hotellet ställa dem i något låst utrymme.

Hittills har vi inte, peppar, peppar, fått något stulet varken på våra vandringar eller cykelsemestrar.

Min cykel blev stulen i Örebro utanför bostaden efter ett års trampande i Latinamerika, jag får dock skylla mig själv, jag fäste låset på framhjulet då tjuvarna naturligtvis lätt skruvade loss hjulet ifrån framgaffeln, mitt pucko !
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.