Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak?

Jag lånade en splitterny kolfiber kajak av en vän under en helgtur då jag var spekulant på den, och jag råkade paddla över några sten... Det var inte så farligt tycke jag men när turen var slut och jag vände den upp o ned blev jag helt chockad! Aldrig i livet jag köper en sån! Efter 2 veckor i skärgården med mig så kommer den att se ut som en 30 år gammal skärbräda!
Eftersom jag ska inga köpa den måste jag försöka polera bort reporna... De är inte djupa alls men de syns riktigt illa... Kan man polera bort repor på en kolfiber kajak? Jag har aldrig polerat nånting förrut... Har någon lust att skriva en poleringsguide för dummies? Jag är ute efter bästa resultat... om det innebär att jag måste skaffa en poleringsmaskin, so be it... Jag måste försöka återställa den till samma skick som innan jag lånade den... dvs nyskick. Går det? Tacksam för alla tips!
 
Visst går det...

Är den lackad med gelcoat eller bara klarlackad?

Visst går det får den till nyskick förutsatt att reporna inte skadat kolfibern om den är klarlackad.

Är det fråga om djupa skador i gelcoat bör man slipa ner och fylla i med nytt ytmaterial och slutligen slipa med långbräda med våtslippapper med stigande korn.
Slipa med 600, 800, 1000, 1500 och avsluta med 2000 papper. Slutbehandla med autosol och vaxning.

Ett tips är att använda dig av en blyertspenna som du "täcker" slipytan med för att se till så att du slipar jämt och när du inte längre kan se några blyerts sträck gör du om proceduren och går vidare till nästa slippapper.

Den här metoden används för att få en slät och perfekt yta som används vid bla tillverkning av segelflygplan.
Kanske ambitiös men det ger ett bra resultat.

Ha så kul.
 
Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Repor i mörka färger ger oftast mer synliga skador även om reporna är små.

Är skrovet i vitt gelcoat så går det att fylla i lite större repor med gelcoat-filler. Det kan vara svårt att få det helt osynligt eftersom fillern ofta är kritvis och den vita gelcoaten på de flesta skroven är något bruten.
Mindre/ytligare repor tycker jag själv är svårare att bättra på med en filler ... bättre att slipa och polera ...eller bara polera.

På en mörkare färgbotten syns ofta reporna mer bl.a. genom att sidorna på reporna blir lite "fransiga".
Min erfarenhet är att det blir bäst om man slipar lätt med ett fint våtslippapper, 1000 eller finare, för att ta bort fransigheten och därefter polerar med Autosol kromglans. Är det små repor så kan det räcka med enbart polering tvärs med och längs med reporna. Avsluta med att vaxa och polera väl så att det inte ligger kvar tjockare med vax som ljusnar när det torkar i de kvarvarande reporna.
Det går att trolla bort mindre repor riktigt bra.
Jag har erfarenhet av att både göra och ta bort repor :)
 
Jag tackar för tipsen!

Min erfarenhet är att det blir bäst om man slipar lätt med ett fint våtslippapper, 1000 eller finare, för att ta bort fransigheten och därefter polerar med Autosol kromglans. Är det små repor så kan det räcka med enbart polering tvärs med och längs med reporna. Avsluta med att vaxa och polera väl så att det inte ligger kvar tjockare med vax som ljusnar när det torkar i de kvarvarande reporna.
Skrovet på denna är nog klarlack... De har behålt den typiska kolfiber utseendet på skrovet. Det är iallafall inte vitt gelcoat.
Borde jag slipa med våtslippapper bara där reporna är eller borde jag slipa hela skrovet jämnt? Några av reporna är rätt långa... nästan en meter skulle jag tro. Dock inte djupa.
Efter slipning, polera med Autosol. Skall jag köra med poleringsskiva på uppladdningsbar borrmaskin? Finns det något jag bör tänka på när jag köper skivan? Eller är det här något man bör göra för hand?
Efter det skall jag vaxa, och sedan polare igen? Hänger inte riktigt med där... Menar du köra med Autosol igen eller polaring med vax? Räcker det med vilken vax som helst från en marinaffär eller har du något särksild tips?
 
Tips

Ett litet tips: när du polerat, polerat lite till och till sist kört med autosol en stund kommer du förmodligen att upptäcka att ytan är slät men inte alls har samma lyster som resten av kanoten.
Kila då till närmaste mack och köp lite klarlack - spraya försiktigt lite i taget så blir det blankt och fint igen.
 
Jag har gjort liknande lackningar flera gånger för att fixa repade skrov och det har funkat oklandrigt med att slipa med ett fint papper i handen och sedan lacka med epoxylack, det handlar ju bara om att matta ytan och inte att slipa ut ojämnheter. Använd en polyester rolle så får du ett bra resultat, sen är det klart, tar max 1 timme om du har allt på plats. Rolla givetvis hela skrovet upp till skarven där du tejpar av.
 
Efter det skall jag vaxa, och sedan polare igen? Hänger inte riktigt med där... Menar du köra med Autosol igen eller polaring med vax? Räcker det med vilken vax som helst från en marinaffär eller har du något särksild tips?

Lite otydligt blev det där. Jag menade att du polerar med Autosol och sedan lägger på en vax (utan silikon) och putsar in den med en mjuk trasa så att inga vaxrester ligger kvar i eventuella fördjupningar.

Om du vill ha absolut spegelglas så finns det ännu finkornigare rubbing än Autosol som du kan använda till sista poleringen. Jag har använt någon Boat-Cleaner av okänt märke. Själv har jag inte använt någon polermaskin eller polertrissa utan helt enkelt kör med handkraft ... långsamt och försiktigt.

Visst kan du klarlacka men själv skulle jag nog endast ta till det som en yttersta åtgärd om inget annat hjälper. Med rubbing/polermedel så kan du utan tvekan få upp glansen perfekt.
 
Tack för nyttiga tips! Ska definitivt lägga dem på minnet - jag behöver dem...
Jag är relativt nyblivien ägare till en kolfiberarmerad kajak - och kan konstatera precis det trådskaparen insåg efter sin första tur, den ser för dj ut redan efter första säsongen.
Behöver lite underhåll.

Nu är jag nöjd med min kajak trots skärbräde-looken.
De 5-6 kg som den är lättare gör att jag för första gången orkar hantera min egen kajak utan att vara beroende av extra utrustning eller kamrater för att förflytta den på land. Frihet!

M
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips