Tältplatser Jämtland/Härjedalen

Hej!

Vi ska vandra Storulvån - Blåhammaren - Sylarna - Helags - Gåsen - Storulvån och undrar därför om det finns några fina tältplatser utefter denna sträcka.

Tack för förslag på förhand.

/T
 
Fina tältplatser finner man där marken är plan och tillgång till vatten nära. Alltså lite här och där längs leden. Leta en plan yta med kråkbärsris så är nattlägret perfekt.
 
Fina tältplatser finner man där marken är plan och tillgång till vatten nära. Alltså lite här och där längs leden. Leta en plan yta med kråkbärsris så är nattlägret perfekt.

Tror mera han var ute efter tips om speciella pärlor.

Om du tex går förbi sylstationen finns det plana öar i sylälven som är jättetrevliga att tälta på.

Vid Helags så ställde jag upp det ganska nära där bäcken från 'grytan' kommer ner. Man får lite höjd och en mycket fin utsikt.

Christian
 
Hej!

Vi ska vandra Storulvån - Blåhammaren - Sylarna - Helags - Gåsen - Storulvån och undrar därför om det finns några fina tältplatser utefter denna sträcka.

Tack för förslag på förhand.

/T

Storulvån-Blåhammaren är ju en rätt kort sträcka (12 km), så jag föreslår att ni går en bit förbi stationen (dvs fortsätt mot Sylarna) och tälta nån eller några kilometer efter. Uppe vid stationen tycker jag det är rätt så trista tältplatser, medan leden mot Sylarna bitvis är väldigt fin.
 
Storulvån-Blåhammaren är ju en rätt kort sträcka (12 km), så jag föreslår att ni går en bit förbi stationen (dvs fortsätt mot Sylarna) och tälta nån eller några kilometer efter. Uppe vid stationen tycker jag det är rätt så trista tältplatser, medan leden mot Sylarna bitvis är väldigt fin.

Om man INNAN blåhammaren viker av lite väster om leden så finns det lite sjöar att tälta vid om jag inte minns fel. Har för mig att de kvalade in i kategorin "bra utsikt".

Christian
 
Mellan Blåhammaren och Storulvån finns ett vindskydd vid Ulvåtjärnen.. Där slingrar sig ån nere i en sänka och är något av det vackraste jag sett.

Inte långt från Sylarna, mellan Sylarna och Gåsen ligger Långtjärn. I början av tjärnen (från Sylarna sett) är marken lite kuperad där man kan hitta jättefina platta områden som är skyddade från eventuell vind och nära till bäckvatten (och fiske i tjärnen för den som vill).

Edit: Lite överkurs, men här är koordenaterna:

63 09' 41,31" N
12 15' 59,22" E

och

63 04' 04,32" N
12 17' 56,74" E
 
Senast ändrad:
Ulvåtjärn!

Kan varmt rekommendera ulvåtjärn (sänkorna nära vindskyddet som är utmärkt på kartan), blir inte bättre tältplats, skyddat, spännande/speciella former på de sandyneliknande kullarna som finns där, rinnande vatten precis vid tältet...vad mer kan man begära...dock lär du inte bli ensam där över natten om du vandrar på sommaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.