bra jobbyxor!

Hej!

Jag är biolog och tillbringar somrarna med att fältarbeta. Mitt jobb ställer höga krav på kläder, och just byxorna är mest utsatta. De behöver vara väldigt slitstarka för att tåla att man kryper på knäna på klippor och går genom havtorn och andra taggiga snår. De bör vara snabbtorkande eftersom jag jobbar i skärgården och därmed ofta blöter ner dem. Dessutom ska de gärna vara svala och tunna eftersom jag har väldigt mycket bromsar, mygg och fästingar på stränderna där jag jobbar, så jag tvingas ofta gå i långbyxor och långärmat även när det är 30 grader i skuggan för att inte bli uppäten.

Har funderat på arbetskläder typ de byggjobbare har, men så är det det där med att de gärna får vara lätta och snabbtorkande...någon som har bra tips? Är trött på att köpa dyra fjällrävenbyxor som håller ett år och sedan med nöd och näppe och mycket lappar och lagningar kanske klarar en sommar till innan de faller sönder helt...
 
Blåkläder...

Min erfarenhet från "byggjobbarbyxor" är att dom är lite tyngre, varmare och andas sämre än andra mera frilufsbyxor, typ fjällräven!

Spontant så tror jag på att du skulle använda utanpåliggande knäskydd som du bara fäster utanpå byxan när du står på knä och jobbar.
Har man knäskyddet i en knäficka så nöter man rätt snabbt upp hål på byxan iaf!

//A
 
Jo, jag har också konstaterat att byggjobbarbyxor nog är för klumpiga och varma.

Tack för tipset, fast knäskydd har jag också tänkt på och lösa sådana är inget vidare alternativ. Jag använder knädyna när jag jobbar mycket på knä på samma plats, men det gör jag inte så ofta. Jag går som regel mellan ett tiotal olika platser om dagen, och för vissa av dem krävs vadarstövlar. Att då dessutom plocka av och på knäskydd som fästs utanpå byxorna vid varje lokal är helt enkelt för omständigt, och omständiga detaljer vad gäller sådant som klädsel har jag en tendens att strunta i när jag är uppslukad av jobbet. Mycket av slitaget kommer heller inte från hela dagar på knä, utan från klättrande och hasande på klippor för att nå de stränder och öar jag jobbar på. Därmed är slitaget inte enbart begränsat till knäna heller, även om de är värst utsatta. Det jag behöver är helt enkelt väldigt slitstarka byxor, sedan får jag nog tyvärr leva med att de inte håller så länge. Men mer än ett år vore trevligt...

Faktum är att de mest hållbara jobbyxor jag haft kom från kapp-ahl och kostade 300 spänn. Det dröjde hela två och ett halvt år innan det gick hål på dem, dvs dubbelt så länge som mina fjällrävenbyxor. Fast fjällrävenbyxorna torkar fortare och är svalare.
 
Klätterbyxor..

Kommer att tänka på att Lundhags har någon modell som är förstärkt med Cordura på utsatta ställen. Andra alternativ kan vara klätterbyxor, har läst här att någon har rekomenderat byxor från Klättermusen, just på grund av slitstyrkan..
Annars återstår nog bara nål och tråd :)!

//A
 
Krydolf; sa:
Det jag behöver är helt enkelt väldigt slitstarka byxor, sedan får jag nog tyvärr leva med att de inte håller så länge. Men mer än ett år vore trevligt...

Bävernylonbyxor från Snickers??
Väldigt hållbara, torkar fort, relativt svala, lätta att laga.
Finns förberedda med knäfickor.

/BAX
 
BAX; sa:
Krydolf; sa:
Det jag behöver är helt enkelt väldigt slitstarka byxor, sedan får jag nog tyvärr leva med att de inte håller så länge. Men mer än ett år vore trevligt...

Bävernylonbyxor från Snickers??
Väldigt hållbara, torkar fort, relativt svala, lätta att laga.
Finns förberedda med knäfickor.

/BAX
Håller med om Snickersbyxorna i bävernylon de är riktigt bra. Knäskydd är en investering för framtiden.
[Ändrat av mathias 2007-06-17 kl 19:57]
 
Bävernylon låter bra med tanke på slittålighet, men jag kan tro att det blir väldigt varmt en sommardag med 30 grader? Jag tror att om man är ute i fält så pass som frågeställaren så får man helt enkelt räkna med att kläderna slits ut. Det är nog helt enkelt ett tankesätt som den moderna människan lagt sig till med - att ens utrustning ska hålla för evigt. Med lite ironi i tankarna så kan det väl för många faktiskt egentligen vara en positiv sak med utrustning som inte håller i evighet... -då får man ju köpa nytt igen! För drygt 10 år sedan hade jag ett yrke som nog motsvarade frågeställaren och då upplevde jag att såväl dyra som billiga märken kunde hålla likaväl bra - ett år eller mer. Fjällräven som nämns tycker jag var ok, men för att vara ärlig så blandade jag användandet med lågprisvarumärken som jag upplevde var lika bra och därför kan jag inte annat än säga att det blir nog svårt att få det perfekta och outslitliga! Vad jag inte har erfarenhet av men intresse av är skinnkläder (ex. http://www.cress.se eller byxorna och västen från ITAB). Verkar som ett bra "andas-material" med slittålighet och vattenavvisande? Någon som har erfarenhet av dessa? Är det olidligt varmt sommartid? Har jagat med kamrater som använt samma skinnbyxor år efter år och det förefaller vara regelbunden användning så mitt intryck är att hållbarheten är riktigt bra... eller?
 
Det är inget problem med värmen i kraftigare byxor om man väljer modeller som inte har alltför tight passform.

Väljer man tunnare material så kommer bromsar att kunna bita igenom och de ger inget skydd mot stenar och ris. Är det varmt så får man bara dricka mera, annars går det utmärkt med heltäckande klädsel även om det är över 30 grader varmt!
 
Begagnade byxa m/59 torde vara oslagbar ur ett pris/effekt-perspektiv. Finns för typ 100-150 spänn på ett överskott nära dig. Varken lätta eller snygga men därmot hållbara och har man ändå sönder dom är det ingen personlig konkurs som hotar.
 
Måste faktiskt hålla med här.

Om du nu är ute och jobbar stor del av tiden tycker jag inte det är speciellt uppseendeväckanade att du får byta/köpa nya byxor en gång per år.
Och nu är ju inte fjällräven någont extremt dyrt märke heller.

Låt oss säga att du nu hittar ett par perfekta byxor från Klättermusen eller likande. Dessa kanske håller då i 3 istället.
Problemet är ju bara att de säkert kostade 2-3 tusen.
Alltså kanske det inte var så dålig investering att köpa 3 par fjällräven istället.

Många andra grupper sliter ju ut sina kläder bra mkt fortare än 1 gång per år.

Lycka till med jakten på byxor.
 
Fristads profile

Lite sent svar kanske men...Jag jobbar som guide på en nationalpark. Jobbar även mycket ute i parken med en mängd olika sorters arbeten. I sommar har jag använt ett par fristads profile. Detta är ett par sip-off byxor. Har varit mycket nöjd med dessa under sommaren! Materialet är av samma kvalitet som haglöfs har i sina mountain pants.

Kan dock tipsa om att byxorna ökar lite i storlek vid användning, som jeans.
 
Snickarbyxor i bävernylon är mycket praktiska. Slitstarka, luftar väl i stående/gående, snabbtorkande och relativt billiga.
Arbetsbyxor 87 är slitstarka, bekväma och billiga men torkar inte lika fort som Fj och bävernylon.
//J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.