Lunndörrstugan -> Storådörren

Hej!

Håller på att planera en långhelg i Lundörrsfjällen. Vi kommer utgå från Tossåsen. Vilka vägalternativ finns det om man vill ta sig från Lunndörrstugan till Storådörren.

Man kan förstås gå mot Vålåstugorna och vika av vid Vålån, men jag föredrar att hålla mig på kalfjället.

På kartan ser det ut som man kan ta sig till Tväråkåtan och sedan fortsätta genom Vuejniendurrie ner i Lillådörren. Är det någon som gått den vägen? Finns det andra alternativ?

/Henrik
 
Jag har gått från Lillådörren över Vuejniendurrie till Lunndörrstugan och det är ganska stenigt på norra sidan av Vuejniendurrie men södra sidan är fin att gå. Det är lite brant och mycket stora stenblock på norra sidan så jag rekomenderar nog att gå från Lillådörren mot Lunndörren. Det är betydligt mer slitsamt att gå andra riktning då det bli både uppför och stenigt, men det går det oxå, inget som är oövervinnerligt.

Ett alternativ är att gå igenom Lillådörren och svänga upp tillbaka genom Storådörren.
 
Tack Tomas och Michael. Jag tolkar det som att det går, men är lite besvärligt. :)

Vi går upp genom Storådörren/Lillådörren och försöker ta oss över till Lunndörrstugan. Om det blir för besvärligt får vi ta oss ner till Vålån och runda där i stället...

/Henrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.