Gummistövel vs Känga?

Det börjar bli dags för mig att köpa ny fotbeklädnad. Jag fick ett par Tretorn Sarek när jag fyllde 15 och de har tjänat mig ypperligt i 15 år. Nu börjar gummit spricka och håller mig inte torr längre även om de fortfarande är underbart sköna.

Jag har aldrig provat ett par moderna vandringskängor mer än någon kortare promenad då jag lånat farsans så jag har inte någon större erfarenhet av sådana men nu börjar jag fundera på vad man egentligen ska välja, gummistövel eller känga?

Jag bor i Skåne och det mesta friluftsliv jag kommer i kontakt med är här nere, även om jag säkerligen kommer att åka till fjälls under sommarhalvåret.

Skåne på vintern är inte så behagligt för fötterna, kallt som f*n och vått, så att kunna gå torr och varm även vintertid är ett krav.

Jag är sugen på ett par Sarek igen men mest för att jag vet vad jag får. Å andra sidan så tyckte jag om de kängorna jag testade, varma och mycket stabila. Det kändes konstigt först att vristen var så låst bara, men det vänjer man sig vid antar jag...

Någon som har någon tanke eller erfarenheter de vill dela med sig av? Jag förstår att det är svårt att prata generellt om stövlar vs kängor men det kanske går att generalisera lite i alla fall.

Tips på bra kängor mottages även tacksamt.

/Kalle
 
Köp ett par nya stövlar, det finns dock kraftigare stövlar än Tretorn Sarek (t ex endel Viking modeller), men de blir lite tyngre. Det är väl främst sommartid som stövlarna kan bli varma, samt att de är lite mjuka om man går i blockterräng. Men annars tycker jag också att stövlar många ggr är ett bättre alternativ än kängor.
 
Min erfarenhet

Jag har både kängor och gummistövlar, två par Meindl och ett par Tretorn Setter Outlast som jag använder när jag jagar. Skall jag vara riktigt ärlig så fryser jag mindre i mina Tretorn om vintrarna än om jag sätter på mig mina Meindl. Det kan förvisso kanske förklaras med att gummistävlarna är mer luftiga än kängorna som sitter hårdare runt foten. Men för friluftsliv och inte jakt, skulle jag nog ändå välja ett par kängor då de är mer stabila och "tillräckligt" varma för skåne. Kanske hellre ett par rejäla Lundhags än Meindl. Lycka till!
 
Jag skulle personligen aldrig åka till fjälls med ett par stövlar. Jag föredrar stövlar om jag ska och plocka hjortron på en myr eller liknande, annars kängor. Jag tycker att kängorna ger mycket bättre stöd över vristen och att sulan är styvare om man går på blockmark.
Men jag vet det finns många som är vana att gå med stövlar och tycker om det, så är du nöjd med stövlar kan du kanske fortsätta med det.

/Ulf
 
???

Varför har man överhuvudtaget stövlar?
Visst, kängor är dyrare men så mycket bättre. Den enda fördelen jag kan se med stövlar är att det är ett högre skaft. Jag har ett par HanWag-läderkängor (minns ej modellnamn) som jag är mycekt nöjd med. Funkar i alla väder vår-sommar-höst.

Jag förstår inte den här stövelfetischen alls, så om någon vill kan den gärna förklara för mig varför man överhuvudtaget väljer stövlar framför kängor. :)
 
Inom många områden brukar det vara ett gott råd att välja det som proffsen använder. De som i olika sammanhang arbetar ute i naturen (samer, naturbevakare, skogsarbetare) använder ytterst sällan kängor. Jägare började inte använda kängor förrän de senaste 10 åren.
 
Re: ???

kristofer_wallmark; sa:
Jag förstår inte den här stövelfetischen alls, så om någon vill kan den gärna förklara för mig varför man överhuvudtaget väljer stövlar framför kängor. :)
För att gummistövlar är vattentäta, stövlar kräver mindre underhåll än läderkängor, är avsevärt billigare i såväl inköp som underhåll än läderkängor, om det råkar rinna in så torkar de mycket fortare än läderkängor, inte sällan är stövlar lättare än läderkängor...

Und so weiter. Men det är klart, så värst aotdår-creddigt är det ju inte. ;)
 
KLAGER; sa:
Inom många områden brukar det vara ett gott råd att välja det som proffsen använder. De som i olika sammanhang arbetar ute i naturen (samer, naturbevakare, skogsarbetare) använder ytterst sällan kängor. Jägare började inte använda kängor förrän de senaste 10 åren.

Jägare är extremet konservativa, så även gällande fotbeklädnader. Det har dock lossnat nu och även jägarkåren verkar förstå vikten av bra på fötterna.

Kängor och stövlar har lite olika användingsområden enligt mig. Stövlar där jag förväntar mig mycket blött, annars kängor. Båda har ett existenberättingande. Men tiden är länge sedan förbi som jag vandrar i stövlar om det inte behövs.
 
Jag har använt stövlar i fjällen till jobb och fritid de snaste 30 åren, och stortrivs med det. Framför allt för att det är så bekymmersfritt - bara att klafsa på, förvånansvärt hur ofta den där extra decimetern på skaftet gör att man tar sig fram torrskodd. Jag har mestadels använt lite kraftigare Nokia-stövlar, och oftast med ett dämpande ilägg från scholl under häl och hålfot. Att de är billigare i inköp kan väl oxå vara ett argument, men å andra sidan är ju livslängden förmodligen kortare än hos många kängor.

Men nu har jag faktiskt införskaffat en par högskaftade Lundhagare, eftersom jag skulle vilja ha lite mer stabilitet i riktigt oländig terräng. Ska bli spännande att se hur vi kommer överens framöver, jag är faktiskt lite orolig att jag kommer att sakna stövelskaften rätt ofta..

/Per
 
Le Chameau stövlar

Jag har båda vandrarkängor och vandrarstövlar. Själv föredrar jag gummistövlar då de känns mer skonsammare mot mina fötter. Jag använder franskt märke - Le Chameau och har haft dem i 6 och de håller ännu! De är sköna att vandra i också. Märket använder rågummi och spricker inte så lätt eller ofta som tex Tretorn gör.

Le Chameau har även en modell med kevlar i materialet. Kängor använder jag när det är mycket berg eller krav på bättre andning, de har ingen goretex och är således äkta läderkängor. Jag upplever stövlarna stabilt, vrickar inte så lätt som jag gör med kängorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
såg M/90 vinter känga Kläder 1
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7
avslutmedlemsk1008 Tålig All-Around Känga Kläder 1
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
Bwana Anges vikt per känga, eller per par? Kläder 2
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
100826 Haglöfs känga/sko Kläder 2
petho Känga för dyblöta och blockterräng? Kläder 38
Tuki Crispi Hunter - är det verkligen en bra känga? Kläder 4
KLAGER Lundhags nya känga Syncro Kläder 9
cjonsson Tips till ny känga Kläder 3
pbfredrik Färga om Meindl känga Kläder 5
Donuts Chevalier ultimate känga? Kläder 2
jonasblomdahl Sliten känga Kläder 1
cyrX Blackhawk ridge känga Kläder 1
flamma Haglöfs Ursus Pro, känga någon som testat? Kläder 2
MZS Val av känga Kläder 12
drullputtee ROCKPORT-känga! Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.