• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

De måtte skämta!

Var och kollade in lite ryggor, och tittade i samband med detta på Vaude Cimone 55. Man kan faktiskt av både namnet på modellen samt färgen misstänka att den riktar sig till damer.

Det som verkligen bekräftade mina misstankar var att när man öppnade fickan till lockdelen, så möttes man av sin egen spegelbild! När jag såg detta flög bara en enda tanke genom mitt huvud: "De måtte skämta!"

Fastsydd inuti locket, dvs. lättåtkomligt, fanns en liten spegel. Syftet med spegeln är ju rätt uppenbart, då det inte är det enklaste att göra solkatter med en spegel som sitter fast på insidan av en ficka.

Jag kände mig smått generad å tillverkarnas vägnar. Ryggan vittnar om ett ganska stereotypt synsätt. Min reaktion utgick från att jag tror att många tjejer känner sig förnärmad av en sådan utrustningsdetalj, fast jag kan ju ha fel. Vad säger ni tjejer? Är det en detalj som ni verkligen vill ha?

Mvh /Joel
 
Har man ryggsäck på sig så betyder väl det oftast att man är ute o vandrar eller liknande. Brist på dusch o sånt gör väl knappast att man vill se sitt ansikte i sådana lägen???

Sån tur att man har ryggsäck utan spegel. Vad är nästa grej? Inbyggd bidé för ultimat underlivshygien?
 
Även män kan väl ha bruk för en spegel om man vill raka sig, men att ha den fastsydd i ryggsäckslocket verkar inte särskilt praktiskt.
 
Jag tycker inte heller att detta verkar en särskilt smart drag, om man vill sälja till friluftsmänniskor som vi som är ute på denna hemsida, men här om dagen så stötte jag på en kvinna som sade att när hon är ute vill hon känna lite "fashion" i det hon hade på sig, vad jag vet var hon inte en inbiten outdoor människa men jag kan tänka mig att hon skulle uppskatta en sådan sak.

Det var precis likadant när Dam skidor kom på alpinfronten. tanken var att locka till sig tjejer som inte hållt på med skidåkning innan, och man kan väl säga att det var ett lyckat drag, så man vet aldrig, det är synd att man alltför sällan får höra anledningen bakom tankar från leverantörerna för många gånger skulle det förklara mycket.
 
Jag har visserligen med mig spegel, en ca 5*7cm med silvertejp på baksidan och runt kanterna. Bra om jag skulle raka mig men framförallt till att hitta skräp i ögat mm. Kanske även hjälpligt fixa håret om jag når civiliserade trakter. Men fastsydd i locket? Det verkar opraktiskt.

Är det en idé av Vaude? Eller bygger det på kundundersökningar, kundförfrågningar och liknande?
 
Visst kan en spegel vara bra för både män och kvinnor, t.ex. för att kunna signalera vid kris, men även för att vårda sitt yttre :). Jag har absolut ingenting emot det. Det som fick mig att reagera, var väl just att denna utrustningsdetalj, så utstuderat vänder sig till kvinnors påstådda(?) fåfänga. Ett försäljningsargument som bara väcker ett löjets skimmer.

Mvh /Joel
 
Polarnatt; sa:
Visst kan en spegel vara bra för både män och kvinnor, t.ex. för att kunna signalera vid kris, men även för att vårda sitt yttre :). Jag har absolut ingenting emot det. Det som fick mig att reagera, var väl just att denna utrustningsdetalj, så utstuderat vänder sig till kvinnors påstådda(?) fåfänga. Ett försäljningsargument som bara väcker ett löjets skimmer.

Mvh /Joel

Där håller jag helt med. Lika löjligt med barnkläder. De finns nästan bara ljusblå eller rosa :(

PS
Hur bär man sig åt med att skriva med an katt i knät som bara puttar med huvudet mot mina handleder?
 
PK Neelix; sa:
Hur bär man sig åt med att skriva med an katt i knät som bara puttar med huvudet mot mina handleder?

Ok, lite OT. Har funderat lite på din fråga, men har faktiskt kommit fram till att jag inte har något bra svar :).

Mvh /Joel

PS. klappa den från mig DS.
 
Polarnatt; sa:
Vad säger ni tjejer? Är det en detalj som ni verkligen vill ha?

Mvh /Joel

Nix. Även om jag behöver spegel när jag ska sätta in linser, skulle jag definitivt dra mig för att köpa en rygga med inbyggd spegel för tjejer. Så korkat.

Kan passa på och dela med mig av en annan erfarenhet.

För ett litet tag sen köpte jag underbyxor i ull i två olika friluftsaffärer. Bägge gånger beklagade expediterna (män) att underbyxorna inte var så sexiga!! Den ena expediten tillade dock glatt att det är påväg en kollektion med mer sexiga underkläder för tjejer. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta... Eftersom jag köpte dom inför en vinterfjälltur i tält kunde jag ändå inte låta bli att småle. Tanken att jag skulle välja ett par rosa underbyxor med rosetter på under alla dessa lager som man har på sig dygnet runt på en vintertur (läs kåldolme) var ganska skrattretande trots allt. Även om hela situationen är tragisk.

Maria
 
mariai; sa:
...att jag skulle välja ett par rosa underbyxor med rosetter på under alla dessa lager som man har på sig dygnet runt på en vintertur (läs kåldolme) var ganska skrattretande trots allt...

Rosa med rosetter, du är ironisk väl?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.