Haglöfs Borlänge?

Hittade denna rygga på en loppis för det hutlösa priset av 50:-. Att Haglöfs skulle ha tillverkat ryggsäckar i Borlänge var då en nyhet för mig. Jag undrar därför om någon vet när de gjorde detta?

IMG_2650.jpg

IMG_2649.jpg

IMG_2644.jpg

Motsatt fråga

Jag ställde mig för 6 år sedan motstatt fråga, då jag reklamerade min Haglöfs Tornado. Dom skulle skicka den till Avesta.

”Vad ska jackan till Avesta och göra? Varför inte till Borlänge där Haglöfs ligger?”

Så gissningsvis har Haglöfs någon gång på 90-talet flyttat från Borlänge till Avesta.

Per Brune

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en ...

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu får man ju skämmas lite, har nämligen bott i Dalarna hela mitt liv, 6 mil från Borlänge!!!
Men detta är något som jag helt missat och när jag såg loggan på ryggsäcken så trodde jag på sin höjd att Haglöfs hade haft någon typ av filial i Dalarna för många, många år sedan. Trodde de höll till lite högre upp i landet som många av de andra svenska friluftsbolagen.

Hur gammal tror ni ryggan kan vara? Eftersom den saknar Haglöfshatten så borde den ju vara riktigt gammal.

Jag är uppvuxen i Falun på den tiden Haglöfs var ett litet familjeföretag i Torsång, Borlänge kommun. När jag skulle till England på ett scoutläger (1967?) blev jag sponsrad av Haglöfs med en ryggsäck som den på bilden mot att jag gjorde lite reklam för den. De var först med alu-ramar. Tullarna var mycket fundersamma på rör-ramen. De trodde att jag smugglade knark.
När jag gjorde lumpen 1974 (I5 Östersund) och vi skulle ut på fjällvandring (fö min första och den som gav mig mersmak)lyckades vi övertala våra befäl att få använda egna ryggsäckar istället för kronans klumpiga mesar. Det blev ett enormt drag efter ryggsäckar och jag och en kompis förmedlade ett stort antal Haglöfssäckar. Då handlade det om Grönland och den första modellen av Alaska. Vi lyckades t o m att rekvirera ett militärfordon när det var dags att hämta säckarna på järnvägsstationen. Min nästa Alaska fick jag VÄLDIGT billigt...

HåkanF

Tomas J; sa:
Hur gammal tror ni ryggan kan vara? Eftersom den saknar Haglöfshatten så borde den ju vara riktigt gammal.

Ryggsäcken är en Skarja, en klassiker som var oerhört vanlig till fjällturer och på Interrail under 70-talet och förmodligen också efter det. Den är fortfarande ganska vanlig, på Sylstationen i lördags såg jag flera stycken.

Nostalgi

Min första fjällsäck var en sån där fast grön. Borde väl vara samma ändå. säcken väger i stort sett ingenting. kanonsäck helt enkelt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips