Gissa position

Även jag tycker att Lars löste uppgiften på ett elegant sätt. Och vi är nog flera som inte har tillgång till ett stort bildarkiv att ösa ur.............

Anders verkar ha glömt sin utlagda bild, eller så är han förhindrad. Jag tycker att Lars lägger ut nästa gåta så att den här trevliga tråden kan fortsätta.

Hälsn Pelle
 
Jeg takker so mycket :)

Den viden der eksisterer i dette forum er dybt imponerende, så jeg tror ikke det næste billede er særlig svært, men grunden til at jeg vælger netop dette billede, er fordi det gjorde et meget stort indtryk på mig, jeg skal gerne forklare hvorfor, når vi kommer lidt tættere på hvad det er på billedet og hvor det er taget.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 

Bilagor

  • IMG_6055.jpg
    IMG_6055.jpg
    56.7 KB · Visningar: 416
Detta påminner starkt om utflödet från Stuorrajiegna, en av glaciärerna i Sulitelma. I så fall står du strax norr om Duolbba och fotograferar mot sydväst. Jag tror också vi ser Labbá längst till vänster i bild.
 
Det er helt rigtigt, jeg står nord for Duolbba og fotograferer mod sydvest.

Bakken vi ser midt til billedet er toppen 1017, og til venstre er dalen mellem 1017 og Duolbba.
Det er Duolbba længst til venstre, Labba er gemt bagved.

Oppe til højre i billedet er ganske rigtigt Stuorrajiegna og jokken i billedet er glacier afvandingsjokken.

Stedet gjorde et meget stort indtryk på mig, som man kan se tværs igennem billedet er der en meget tydelig kant, til venstre (syd) for kanten er der grønt og frodigt, til højre (nord) op mod glacieren er det helt goldt og bart.

Der er 1800 meter fra kanten op til glacieren !!! - den forsvinder med kolosal hast, denne tilbagetrækning er sket over ganske få årtier (decimer).

Jeg vedhæfter et par billeder, hvor kanten er markeret, et hvor jeg står ved glacieren og fotograferer mod syd hvor man ogås ser det golde stykke foran glacieren og et sidste med selve glacieren.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 

Bilagor

  • IMG_6055x.jpg
    IMG_6055x.jpg
    49.2 KB · Visningar: 399
  • IMG_6087.jpg
    IMG_6087.jpg
    48.7 KB · Visningar: 401
  • IMG_6071.jpg
    IMG_6071.jpg
    52 KB · Visningar: 395
Jag tror att du står väster om ravinen närmast Skierfe (som man ser lite snett "bakifrån" till vänster i bilden) och tittar ut över Laitjaure med Tjahkelij på andra sidan. ///Claes
 
Jag funderar på om vi ser 1162 t.v. med Čievrragorsa nedanför och Báittasjávri längre bort. Möjligen skulle Nikkaluokta också kunna skymtas nedanför kanten...
 
Mäktiga bilder och intressant läsning om Stuorrajiegŋa, tack!

Ni får ursäkta min förkärlek för bildgåtor som till att börja med nästan är helt omöjliga men gradvis blir lättare. Så misströsta inte, fler letrådar kommer (om det nu inte skulle vara någon som gissar rätt på en gång...).
 

Bilagor

  • Picture 145_liten.jpg
    Picture 145_liten.jpg
    161.8 KB · Visningar: 366
Hatten av!

Smajllajåhkå, vid bron?

Calle
Det är rätt! Du skulle t.o.m. kunna ha skrivit Smájllájåhkå från bron, fotoriktningen är vertikal.
Vad tog du det på (eller var det en vild gissning)?! Jag som hade förberett en bildserie som ledtrådar... :) De får komma nu istället:
 

Bilagor

  • Picture 142_liten.jpg
    Picture 142_liten.jpg
    199.7 KB · Visningar: 369
  • Picture 144_liten.jpg
    Picture 144_liten.jpg
    200.3 KB · Visningar: 372
  • Picture 147_liten.jpg
    Picture 147_liten.jpg
    176 KB · Visningar: 355
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.