|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Calle |
|
|
|||
|
|||
|
Det där ser väldigt bekant ut. Jag tror du står bland åsarna i närheten av Vålåns utlopp ur Vålåtjärnarna och tittar ut över västra delen av Vålådalssänkan, med Smällhögarna till vänster och Ottfjället längst bort.
|
|
|
|||
|
|||
|
Rätt
Citat:
Helt rätt!Calle |
|
|
|||
|
|||
|
Vad kan detta vara då? Jag är framför allt intresserad av att veta vad sjön som man ser en flik av längst bort heter och var fotoplatsen är belägen.
|
|
|
|||
|
|||
|
Sjön heter Viddjajávri och du står på berget Sáimmavárri, eventuellt är du på väg mot de sällan besökta trakterna kring Passglaciären. Stuor Ruška är det högsta berget i bilden.
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Vid fototillfället var jag på väg tillbaka till Kaitumjaurestugorna efter att ha varit ut på "kanten" söder om Sáimmajávri och gluttat på övre Teusadalen. Rekommenderas! |
|
|
|||
|
|||
|
Någon annan får lägga in en ny bild.
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Citat:
Rogenmorän-området? |
|
|
|||
|
|||
|
Du kan titta på en karta över Rogen för för att bilda en uppfattning om vad denna moräntyp är. Gigantiska grushopar i vatten är en sammanfattning.
|
|
|
|||
|
|||
|
Rogenmorän finns även på andra ställen, men namnet kommer just från Rogen. Moränåsarna ligger vinkelrätt mot inlandsisens riktning när den drog sig tillbaka. Bifogar bildexempel, (som ni inte behöver gissa på
)Calle |
|
|
|||
|
|||
|
OK, tack! Jag får läsa in mig litet på geologi nu.
|
|
|
|||
|
|||
|
Var står tältet?
undrar Pelle |
![]() |
| Taggar |
| fjällnörderi |