Paddelmarodörer

Just när det är som mest spännande med isläggning får jag rapporter om att det finns galningar som paddlar så här års! T.o.m. kan man höra om fruktansvärda saker som att de "är tvugna att forchera tunn nyis för att nå stranden". Var rädd om våran is! Speciellt denna säsong när isen varit så sällsynt. Och är det inte så att dom genom sina paddeltag virvlar upp varmare bottenvatten så att isläggningen försenas. Va?! Nä, inför tillträdesförbud på vatten där isläggning förväntas ske!
 
Våran is..

Du låter som Ronja röverdotter Krister :)
Det är skridskoåkarnas is, och grådvärjarnas is, och isbrytarnas is, och dom ihjälfrusna mörtarnas is...

/Niklas
 
KarlG; sa:
Halvhjärtat försök till ironi -eller vad?
Nä, inte ironi, men det är väl inte helt allvarligt :) Men sedan känner jag innerst inne, är det inte LITE onödigt och sticka ut och paddla just NU, när isläggningen pågår i som bäst. Lite respekt kan de väl visa oss skridskoåkare...
 
Hehe.
Det påminner mig om under julen i år när skoteråkarna i Piteå blev upprörda över att en isbrytare körde sönder isen. Det var visst gäster från sydligare nejder som blivit lovade att få åka isbrytare, men det fanns bara is inomskärs.

Nu börjar vi i Umeå få lite is på havet också. Skall bli kul att få åka skridskor där. Ingen risk för kanotmarodörer här iaf...

/Jonas U
 
Issabotörer

Där jag råkar bo har kommunen (staden) köpt en båt som enbart är till för att förstöra Mälarens is. Och sånt ska man betala kommunalskatt till :(

Per Brune
 
Respekt för isen

kr-val; sa:
Lite respekt kan de väl visa oss skridskoåkare...
I agree! When it starts freezing seriously in Friesland, Nederländerna, it is not allowed for any boat to go on the Elfstedentocht route. They even put open some bridges, so that ice freezes better under there. Cars have to drive around. Skating is top priority, since we have ice only once every ten years (on an average).

/Rob.
 
Min bekant Limnologen har andra synpunkter på paddelmarodörerna, de som byter vatten utan att rejält tvätta sina kanoter. Microorganismer som fritt överförs till där de ännu inte kommit i balansläge.
Min jaktkamrat har de paddlare som hugger träd och eldar jättebrasor som sina paddelmarodörer.
Själv är jag inte så förtjust i de som sitter och skriker mellan kajakerna i sin grupp.... listan kan göras lång.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.