Egenskaper för modal (fiber av cellulosa)?

Jag har en skjorta från The North F. som är en blandning av modal och syntet.

Den är skön, torkar fort och verkar vara slitstark.

Men jag har svårt för att finna information om modals egenskaper, den känns som bomull men hur är det med andningsförmåga, värmeförmåga och annat?

Det jag hittar är i stil med denna text:
Modal är en konstfiber, tillverkad av cellulosa. Har liknande egenskaper som bomullen och finns ofta i en blandning med den.

Jag funderar nämligen på att köpa en långärmad TNFskjorta (70% modal, 30% polyester) till vintern, då tänkte jag ha merinounderställ med skjorta och jacka för aktiviteter och med tröja för pauser.
 
mipert; sa:
Jag har en skjorta från The North F. som är en blandning av modal och syntet.

Den är skön, torkar fort och verkar vara slitstark.

Men jag har svårt för att finna information om modals egenskaper, den känns som bomull men hur är det med andningsförmåga, värmeförmåga och annat?

Det jag hittar är i stil med denna text:
Modal är en konstfiber, tillverkad av cellulosa. Har liknande egenskaper som bomullen och finns ofta i en blandning med den.

Jag funderar nämligen på att köpa en långärmad TNFskjorta (70% modal, 30% polyester) till vintern, då tänkte jag ha merinounderställ med skjorta och jacka för aktiviteter och med tröja för pauser.

Google ger 20 100 000 träffar, räcker det? ;-)
 
Efter att ha sökt en längre stund (18,63 minuter) i dag (inte bara via google) har jag fått mer kunskap om modal än innan.

Dock inte svar på mina frågor om hur materialet fungerar i verkliga livet.

Visst, det påminner om bomull i känslan, det har ingen utpräglad värmebevarande förmåga och suger fukt mer än bomull...
Och viss praktisk erfarenhet har jag sedan sommarens skjortköp, men om det är ett vettigt material för vinterskjortan kan vara kul att veta innan jag köper.


Men jag är sådan att jag gärna vänder mig till webforum -där det ofta finns förvånansvärt stor kunskap, någon sysslar med textilier, någon är läkare osv- för att få hårda fakta.
 
Om det hjälper så är Modal bara ett handelsnamn för den typ av textil som vanligen kallas för rayon (i Amerikat) eller viskos/viscose (i Europa) eller cellull (av mormor under andra världskriget). Kanske går lättare att hitta info under något av de namnen?
 
Mikael jag har bara erfarenhet av tallvarianterna, men de uppblandade med plast är mycket behagliga och goda. Har fått en hel del rena tallfiberplagg söndertvättade, utanför tvättnormen, men det skall inte skyllas på materialet. Som sagt torkar snabb, håller en torr och känns behagligt mot huden. Funkar bra vid skidåkning som är bland mina mest svettdrivande sysselsättningar. Jag har oxså sneglat mot modal men är själv bara intresserad av långa ärmar. Tack för tipset!
[Ändrat av johankse 2006-12-05 kl 17:50]
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.