Bockstyre+skivbroms=cyclocross?

Letar efter Den Perfekta Cykeln, har en mängd ideer om hur den ska se ut som inte tycks stämma med de behov marknaden identifierat.
Krav: Bockstyre. Snabb. Lätt. Hållbar. Fästen för vattenflaskor.
Önskemål: Skivbromsar. Fästen för lowriders. Rapid rise-växel. (omvänd växelspänning så att slak vajer =kedjan större kedjehjul)

Tyvärr är budgeten inte bottenlös, max 10 000. Vore jag ohemult rik skulle jag naturligtvis köpa en cykel för varje ändamål.
Cyklar mest i stan, 5-25 mil/vecka.
Endel långturer på ca 5 mil.
Drömmer om både cykelsemester och skogsstigar, men inget av det är verklighet än. (För att min hund inte vill gå för långt ifrån soffan, samt för att jag inte har haft nån hoj som duger i skogen.)

Tittar åt cyclocrosser nu. Kona Jake, Kona Jake the snake, Kona Sutra. Den senare är närmast idealet men överskrider budgeten. (Nej det måste inte vara Kona, det är bara det mest prisvärda jag hittat ännu.)

Ideér att diskutera:
1. Skivbromsar. Jag tänker att det per defenition är korkat att ha slitage på en bärande del, vilket alla fälgbromsar innebär. Men det är ju en högst begränsande faktor så det vore skönt om någon kunde ta mig ur villfarelsen.
2. Växlar. Jag har (sen jag dumpade standardcyklar) bara cyklat på mtb-växlat, hybrider. Men alla crossar verkar vara racerväxlade. Får för mig att mina klena knän kan behöva alla växlarna, jag använder dem ju nu. Händer ibland att de inte riktigt räcker i höga farter, men jag vill ändå inte cykla fortare än 50 för då tycker jag det är läskigt. Finns det racer i rapid rise-utförande?
3. Är det sant att crossen funkar i skogen? Med racerväxlar?

Är det någon som har erfarenhet av att bygga själv? Var börjar man? Hur väljer man ram om man inte kan cykla med den? Prisvärt?
 
Lite svar på dina ideér:

1. Skivbromsar är aldrig fel men vanliga fälgbromsar håller ju i åratal om du ska cykla ungefär lika mycket väg som stig och är noga med rengöring mellan turerna. Dessutom så blir du begränsad till mekaniska skivbromsar med racerväxelhandtag och dom är ren skit! Hydrauliska ska det vara. Har erfarenhet av båda sorter och rätt justerade 'cantisar' tar bättre än mekaniska skivbromsar. Colorado cantis kan jag rekommendera. Finns/fanns (vet ej nu) hos Cykelcity.

2. Min cyclocross byggde jag med 3-delat landsvägsvevparti och XT MTB bakväxel och även en XT kasett bak för att få så brett omfång som möjligt i utväxlingarna. Har fungerat perfekt men nu har jag bytt till Ultegra kasett i o m att landsvägsåkningen ökat. Vet ej om det finns racer rapid rise. Har inte sett det.

3. Crossen fungerar utmärkt i skogsterräng. Man brukar dock sällan ha större framklinga än 50. Annars spelar racerutrustningen ingen roll alls. I alla fall ingen negativ roll. Det enda som krävs är övning o åter övning för att komma ifrån obehagskänslan av den annorlunda sittställningen i o m bockstyret i väldigt branta stökiga utförslöpor. För övrigt inga problem förutom möjligen att dom något smalare däcken än MTB sjunker lite lättare i sankmark.

Jag byggde min cross själv av en gammal MTB-ram som jag flyttade bromsfästena på. Hitta en cykel som du sitter bra på. Ta måtten på den ramen och ha sedan med dom när du kollar andra ramar. Sen finjusterar du bygget genom val av olika längder o utföranden på styrstam, vevarmar, sadelstolpe o styre. Lycka till o ge järnet med den nya crossen!
Mvh, Anders
 
"Jag byggde min cross själv av en gammal MTB-ram som jag flyttade bromsfästena på. "

Wow, har du bild på den? Låter ju 1. helspejsat 2 Som att du kan en hel del.

Nils 73:
Jag har redan en racerhybrid, men att byta till bockstyre på den skulle kosta mer än jag köpte den för. Tacka vet vi 80-talet när varenda standardhoj hade bockstyre och det bara var att byta efter humör.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
scolopender Prisvärd cyclocross här? Långcykling 7
stenkul Cyclocross??? Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.