Stort knivintresse - välj din favoritkniv

KV1 är gjord av "Precisionshärdat japanskt stål (440C...)
Så, det är alltså inget speciellt stål alls i den.

Man kanske skulle beställa en bara för att jämföra :) I synnerhet med de andra billigare kopiorna.
 
Höjningen av Mo och Cr måste trots allt ligga inom vissa gränser för att stålet även fortsättningsvis kan kallas 440C. Av självklara skäl så måste värmebehandlingen anpassas när man ändrar på formulan. I det här fallet så handlar det om en viss höjning av temperaturen i samband med första upphettningen jämfört med ordinärt 440C.

Personligen undrar jag om gemene man skulle kunna märka någon skillnad på ett ordinärt 440C och denna tweakade version.

~Paul~
 
Hm...tror att jag snart får göra en liten insats och lägga upp en jämförelse mellan "original och kopia" på min blogg angående "Jaktkits" kniv. Jag råkar nämligen ha en F1 och en kinakopia. Jaktkits version är utan tvekan en av dem omdöpt.
 

Bilagor

  • original eller.jpg
    original eller.jpg
    40 KB · Visningar: 868
Nej och alla kan ju inte tycka samma sak.

Nu har GP i alla fall kommit med posten.
Min son har haft liknande åsikt om GP, som Du.
Han tvärvände när han hade klämt på den ett tag.

Bladet är kraftigare än TK3 och modell P.
Det är mycket stål i både blad och egg.
Med tiden kommer jag att slipa fram min egen geometri.

KSF fodralet i läder passar perfekt till GP och den lilla bygeln gör det lätt att dra ut kniven.

Mikael

Grattis! En sån har jag på min "köp-när-när-jag-får-råd-lista". Gillar verkligen designen på GP.
 
Kopian av F1:an i den tidigare bilden är ju senare modellen. På de första var inte röret i handtaget stukat i ändarna.

Det kanske blir en jktknv1 ändå, bara för att.... till samlingarna.
 
Ja, jag är rätt nöjd med förvärvet at 86-an. Tyvärr blev den lite dyrare än jag hade räknat med. Men vad gör man inte när habegäret sätter in ;).

Det är en rätt charmig krabat. Jag har ju den här modellen sedan tidigare, men inte i originalförpackning. Här är den tillsammans med sin storebror, dvs EKA Swede 88. Det är trots allt en del skillnader dessa modeller emellan.

EKASwede86och88jmfrelse.jpg


~Paul~
 
Ja, jag är rätt nöjd med förvärvet at 86-an. Tyvärr blev den lite dyrare än jag hade räknat med. Men vad gör man inte när habegäret sätter in ;).

Det är en rätt charmig krabat. Jag har ju den här modellen sedan tidigare, men inte i originalförpackning. Här är den tillsammans med sin storebror, dvs EKA Swede 88. Det är trots allt en del skillnader dessa modeller emellan.

~Paul~

Storebror 88:an ser fin ut!

Mikael
 
Grattis! En sån har jag på min "köp-när-när-jag-får-råd-lista". Gillar verkligen designen på GP.

Jo GP känns välgjord och genomtänkt.
Jag har täljt de första spånen i en björkbit och det avslöjade en grov egg,som behöver lite fixande.
Ett pass på bandslipen fixade en convex basegg att jobba vidare med.
Alltså den var inte slö på något sätt, jag vill helt enkelt bara ha en annan skärgeometri, mer anpassad för trä.

Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.