Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 3.27 i medelbetyg (26 röster). Visningsalternativ
Gammal 2012-07-08, 19:36
MAW MAW är inte uppkopplad

+1 För linolja med en skvätt terpentin. Kulturhantverkarnas linolja för impregnering?

/M
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 20:21
seobserver seobserver är inte uppkopplad

glad

Biltema har haft en rå linolja för rostskydd. Ekolologiskt, kultur etc lär lyfta priset men innehållet är säkert det samma. T o m hälsokostshyllan har linolja numera.
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 20:39
Puukare Puukare är inte uppkopplad

Jag använder linolja och balsam terpentin hälften hälften,sen låter jag skaftet ligga ca 2 dygn i blandningen (ju längre tid desto mörkare resultat) Obs! Använd ej mineral terpentin !

http://jeknives.blogspot.fi/
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 20:43

Problemet med billigare råa linoljor är att de kan vara kontaminerade och att man då får problem med mikrobelände i träet. Kulturhantverkarna har en seriös filtreringsprocess som ska minimera risken för sådant. Dock lite dyrare.

/M
Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 13:13
The Trooper The Trooper är inte uppkopplad

Linolja verkar så tråkigt.

Någon som använt hårdvaxolja? Finns även pigmenterade.
Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 13:47

cool

Har smält industivax och doppat knivskaft. Överflödet är lätt att sickla av och mot en lumpskiva går det att få porerna blanka och det uppstickande träet strävt.
Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 14:11

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Har smält industivax och doppat knivskaft. Överflödet är lätt att sickla av och mot en lumpskiva går det att få porerna blanka och det uppstickande träet strävt.
*tumme upp*
Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 14:46

cool

Det finns en baksida med vaxmetoden när det börjar bli schavigt måste man tvätta rent med vatten och blötmedel samt vaxa och buffa om.
Linolja och terpentin är vida enklare att underhålla.
Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 14:58

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Det finns en baksida med vaxmetoden när det börjar bli schavigt måste man tvätta rent med vatten och blötmedel samt vaxa och buffa om.
Linolja och terpentin är vida enklare att underhålla.
Jo, men om kniven inte är särskilt underhållande att titta på spelar det liksom ingen roll. Gömd och glömd i en låda kan den lika gärna vara obehandlad. Slidan är klar btw..
Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 09:56

Vad blev det för slida?
Var senast igår och skaffade läder, nål, tråd etc (i en fantastiskt trevlig läderslöjdbutik i Köpenhamn btw. "Skinhuset", för alla som har vägarna förbi) för att debutera som slidmakare. Ska ge mig på att göra en till en Mora först. Sen står yxfodral och kort/sedel-hållare på agendan.

/M
Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 12:23

Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
Vad blev det för slida?
Var senast igår och skaffade läder, nål, tråd etc (i en fantastiskt trevlig läderslöjdbutik i Köpenhamn btw. "Skinhuset", för alla som har vägarna förbi) för att debutera som slidmakare. Ska ge mig på att göra en till en Mora först. Sen står yxfodral och kort/sedel-hållare på agendan.

/M
Kimmo har gjort en enkel steg-för-steg beskrivning, hittade en länk på nåt jägarforum, som jag utgick ifrån. Blev nåt liknande. Den funkar och kniven sitter kvar, så jag är nöjd.
Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 13:20

Gött mos! Jag ska göra en "pouch" med en "dangler". Stör mig att jag kan de engelska benämningarna men inte de svenska. Pung och dinglare låter ju lite halvsuspekt...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23.

Logga in

Aktuellt: Ett andetag

Utsidans Butik:

Outside Magazine

Ditt pris: 129 kr

Friluftsguiden

Äventyrsupplevelser
Kom och besök vår Äventyrspark med 13 höghöjdsbanor! Nordens största!
Nautopp Seakayaking Sweden
Norrøna kläder kolla i våran webshop!!!
Gränslösa Resor
Gör en av Nepals vackraste vandringar!