Arealmätning från karta?

Jag behöver i all hast göra en uppskattning av arealen av ett skogsskifte från karta. Gränserna är för oregelbundna för estimat med raka linjer.

Har tillgång till Google Earth (fri version), Eniro, Kartex med rasterkarta, Fugawi dito, FriPro.

Finns det någon av dessa där man lätt kan mäta en oregelbunden areal?

Har du någon GPS med arealberäkning?

jonasolof; sa:
Jag behöver i all hast göra en uppskattning av arealen av ett skogsskifte från karta. Gränserna är för oregelbundna för estimat med raka linjer.

Har tillgång till Google Earth (fri version), Eniro, Kartex med rasterkarta, Fugawi dito, FriPro.

Finns det någon av dessa där man lätt kan mäta en oregelbunden areal?

Jag vet att vissa hobby-GPS-mottagare har en arealmätningsfunktion, där områdets brytpunkter kunde lagras som en waypoint.

Så vitt jag vet var Silva Multinavigator (ver 2.16) den första GPS-mottagaren som kunde utföra detta, men jag tror även att den gamla Garmin Etrex Vista m.fl. klarar detta idag med senaste programvara.

Om det aktuella skogsskiftet ligger i Sverige, finns ju en arealmätningsfunktion på bl.a. http://www.gis.lst.se och http://gis.lst.se/vg där du kan zooma in till fastigetskartan - dock utan några fastighetsgränser!

Självfallet klarar mer proffesionella kontrollenheter också av arealmätning. Fast personligen föredrar jag arealmätningar i CAD-miljö eller GIS-miljö...

/Niklas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Stort tack.

Lst.gis löste uppgiften bra. Jag hade inte uppmärksammat den funktionen. Jag sitter i Belgien och skiftet är i Sverige så det var inte möjligt att mäta på plats. Google Earth har för övrigt bättre och mer aktuella bilder över området än både Eniro och underliggande flygfoto i fastighetskartan. Gränserna kan jag ta ut från kända punkter som jag ser i terrrängen.
[Ändrat av jonasolof 2006-10-24 kl 23:35]

Kan man bara reda ut gränserna i det programmet, kan du göra det i Mapsource. Rita ett spår och titta sedan på spårets egenskaper. Där står arean med.

Ibland kan man ju skapa spåret ett annat program, om det är lättare att se hur det ska se ut där. Sen kan man ta in det i Mapsource och räkna arean där.

Anders

Ozi

Nu har visserligen Jonas inte OziExplorer, men OziExplorer kan räkna ut detta.

Under Options – Area Calculation. Man klickar på kartan och programmet räknar arean.
Jag har aldrig varit i behöv av denna funktion, så jag vet inte hur exakt algoritmen är.

Per Brune

Lasse Nilsson; sa:
Ser att uppgiften är löst men det finns en rätt skoj algoritm för den som gillar "handarbete":
http://mathworld.wolfram.com/PolygonArea.html

Det var ett bra tips. Den algoritmen är helt klart 100 gånger bättre än den metod jag använde när jag skrev ett areaberäkningsprogram för ett par år sedan. Jag täckte då polygonen med en rektangel som delas in i ett antal kvadradiska celler. Antalet beroende på vilken noggrannhet man vill ha. Sedan gäller det att bestämma huruvida de olika cellerna befinner sig inne eller utanför polygonen. Det kan man göra genom att dra en rak linje mellan cellcentrum och en punkt som man vet ligger utanför. Om denna linje passerar över polygonlinjerna ett udda antal gånger befinner sig cellcentrum inne i polygonen. Jämna gånger så finns den utanför och cellens area tas inte med i summeringen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips