Fällsöm - tarp

En till som ska sy ett tarp...

Jag är nog inte ensam om att inse att det behöver skarvas i duken för att få till en lämplig storlek. För att få ner antalet sömmar så vore det lämpligt att lägga skarven längs med "ryggåsen", det blir då den enda skarvsömmen. Räcker det med en fällsöm i nylontyget eller behöver den förstärkas med tex ett nylonband i skarven som "ankare" för våderna? Tänker mest ur draghållfasthetssynpunkt. Skulle det finnas någon poäng med att skarva över bredden istället som jag inte kan se?

Tacksam för tips och erfarenheter.

/Tommy
 
Mitt tips är att lägga som du säger att du haft funderingar över: på tvärsen. På så sätt får du inga spänningar över sömmen (givetvis beroende på hur du hänger upp den...). Om du får för stora spänningar i sömmen är risken att dessa näter upp sina nål-hål och så blir det läckage.

Ett annat tips är att limmatygerna först, t.ex med kontaktlim och att sedan göra fällsömmen. Då får du det hyfsat tätt från början. Faktum är att jag inte har sytt min tarp öht. Jag har gjort en fällsöm enbart med kontaktlim (har använt taffetta nylon som du hittar på shelby.fi) och det håller måttet tycker jag. Väger kanske lite mer, men det är lättare att hantera allt tyg på golvet än i en liten symaskin...

/Sam som hoppas få tid nog att bruka sin tarp i höstrusket...
 
Tarp tyg

Hej,
Var fick du tag i billigt tyg?
De jag har hittat motiverar knappast att börja sy en egen tarp (även om det är roligare)
//D
 
Tyget och modell

Jag har tänkt att använda shelby's Nylon Tarp Fabric (70 g/m2 pu-belagd nylon) för 4 euro/m. Det finns lättare och dyrare material som jag tänker ha till mitt tarp nr 2 när jag vet mer om hur jag vill ha det, efter ett år eller så. Grundkonstruktionen är tänkt som en stor rektangel med trianglar på kortsidorna för att stänga till något på kortsidorna vid behov och gångstavar som stolpar. Rätt konventionellt alltså.

/Tommy
 
Bägge mina 'tarpar' (3x3 m) är gjorda med sömmen längs med ryggåsen för att sprida belastningen... Jag har bara använt fällsöm och sedan tätat med nån sorts seamsealer.
Tyget är 58 gr/kvm PU-belagd ripstop nylon från http://www.profabrics.co.uk/ (point north). De är snabba och skickar gärna provbitar.

Se åxå min hemsa: http://asp.st

Ha de'
/p-a
 
Har alltid kört fällsöm längs takåsen. Enklaste sömmen att sy med tunna material tycker jag är:
http://www.thru-hiker.com/workshop.asp?subcat=11&cid=16

S k topstitched french seam. Den innebär att man syr varje söm tre gånger, vilket låter mycket. Men jag tycker det är enklare att hålla ihop vävarna så att sömmen bli jämn och någorlunda snygg med denna variant än när man bara syr två gånger.

Lycka till, tarp är sköönt.

Jörgen

PS. Silnylon från http://www.thru-hiker.com är bra och lätt och ganska billigt.
 
Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Har alltid kört fällsöm längs takåsen. Enklaste sömmen att sy med tunna material tycker jag är:
http://www.thru-hiker.com/workshop.asp?subcat=11&cid=16
Ursäkta NUI, jag vet inte om det beror på att jag endast sovit fyra timmar inatt och jobbat resten, men kan du på svenska (gärna med pedagogiska bilder) förklara hur man syr den där sömmen? Jag får inte geometrin att falla på plats.

Jag har själv samma problem varje gång jag skall använda sömmen och jag kan inte ens skylla på dålig nattsöm(n) :)

Man syr alltså en vanlig söm med lika långa (ganska korta) sömsmåner, enligt ritningen. Sedan viker man både över- och undertyget runt dessa sömsmåner. De hamnar liksom mellan över och undertyget. Sedan syr man det omtalade "röret" genom att lägga en söm genom båda tygerna, på lämpligt avstånd (typ 0,5-1 cm)från den första sömmen, som nu är kanten.

Nu har du över- och undertyg hopsydda, fast med ett rör där sömmen är. Detta rör viker du åt ena eller andra hållet och syr fast det vid tyget under med ytterligare en söm.

Det är egentligen hur enkelt som helst, men man lurar sig av teckningen, förmodligen för att man har vänt på tygerna mellan första och andra teckningen.

Jörgen

PS. Jag skär alltid sådana här tyger med lödpenna på diskbänken. Oerhört enkelt och det ger säkra kanter.
 
Ännu tydligare - och rätt?

Min tolkning av den french topstich är:

- Lägg tyget med rätsidorna mot varandra.

- Sy en enkel raksöm med liten sömsmån.

- "Kräng" tyget längs med sömmen så att rätsidan kommer utåt (avigsidorna inåt).

- Sy en raksöm innanför kanten som syr fast den tidigare sömsmånen på insidan av det vikta tyget (skapa tuben).

- Vik tuben åt ena hållet och sy fast den på rätsidan av av tyget.

Mina erfarenheter från det militära och universitetsvärden säger att det som kan missförstås också kommer att missförstås. Förstod jag?

/Tommy
 
Re: Ännu tydligare - och rätt?

Tommy E; sa:
Min tolkning av den french topstich är:

- Lägg tyget med rätsidorna mot varandra.

- Sy en enkel raksöm med liten sömsmån.

- "Kräng" tyget längs med sömmen så att rätsidan kommer utåt (avigsidorna inåt).

- Sy en raksöm innanför kanten som syr fast den tidigare sömsmånen på insidan av det vikta tyget (skapa tuben).

- Vik tuben åt ena hållet och sy fast den på rätsidan av av tyget.

Mina erfarenheter från det militära och universitetsvärden säger att det som kan missförstås också kommer att missförstås. Förstod jag?

/Tommy

Jag tycker det låter klockrent. Men jag kan ju ha missförstått :)
Jag tycker bilden är lite dålig på att visa att sömsmånen från den första sömmen hamnar inne i tuben. Så länge man har detta klart för sig så känns det hela väldigt uppenbart och enkelt när man sitter med tyget.

En fördel med silnylon är att det är likadant på båda sidor, man har ingen aviga och räta. Detta sparar en del svordomar och sprättande som lätt blir fallet när man skall ha avigor och rätor som skall spegelvändas intill tredje led... Inget större problem när man syr tarps, men med ryggsäckar kan det bli påtagligt.

Jörgen

PS. Det finns ju ett antal sömnadsbeskrivningar över tarps på nätet, t ex på http://www.backpacking.net/makegear.html
Men det kanske du redan hittat.
 
Sömnadstips glatta tyger och stora sjok

Tejpa undersidan av blivande sömen med pappersmaskeringstejp. Gör att mantningen går betydligt enklare.
Tips på segelsömmarloft är symaskinen infälld i golvet. Att ställa symaskinen på trappans översta steg ger inga permanenta skador på golvet, men med lämplig låda under, blir det mycket enklare att sy.
Fällsömsfot finns i diverse bredder och kan underlätta arbetet väsentligt.

Go tur
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.